Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 13:53
  #1
Medlem
Kanske idiotisk fråga men ibland får man göra det. Jag kan förstå att man döper större sjöar och älvar. Men varför döper man mindre tjärn, bäckar och åar?

Vad har det för betydelse? Tillexempel Kråkbäcken, Mosstjärn.
Citera
2018-11-03, 13:55
  #2
Medlem
franges avatar
Kanske av samma anledning som att man döper sina barn till olika saker - för att kunna göra skillnad på dem?
Citera
2018-11-03, 13:58
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Kan ju handla om att underlätta biologiska och ekologiska undersökningar av vattendrag och djur som tillhör dessa.
Citera
2018-11-03, 13:58
  #4
Medlem
DigglerNicks avatar
För att om tätex två bananer som heter banan och banan så blir det svårt att skilja på vilken banan som är vilken. Däremot om de heter b1 samt b2 ja då vet man vilken man pratar om!
__________________
Senast redigerad av DigglerNick 2018-11-03 kl. 14:00. Anledning: Glömde typ tusen ord.. #knarkskada
Citera
2018-11-03, 14:22
  #5
Medlem
Om det är vattendrag så förbinder ju dessa(OFTAST) andra, och större, vatten.
Allt hänger ihop och allt som i den kedjan är av betydelse ges en identitet. Namn i dessa sammanhang sätts väl utifrån behovet vi har av att navigera oss fram mellan olika platser.
Glöm inte var ni först läste detta någonstans.

Men! Jag vet också att på vissa kartor(papperskartor)står inga namn utsatta på vattendrag jag tycker ser tillräckligt stora och betydelsefulla ut nog till att ha ett namn? Kanske i folkmun, och gammalt tillbaka, att dessa vattendragen kallas vid något, men varför finns inte dessa på kartan?
__________________
Senast redigerad av flioq 2018-11-03 kl. 14:42. Anledning: lade till ett ord
Citera
2018-11-03, 18:26
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Kanske idiotisk fråga men ibland får man göra det. Jag kan förstå att man döper större sjöar och älvar. Men varför döper man mindre tjärn, bäckar och åar?

Vad har det för betydelse? Tillexempel Kråkbäcken, Mosstjärn.

Location, location, location.

Eller, ja, jämför med gator. Minsta lilla gatstump har en adress även om det bara finns en fastighet. Något måste det ju heta.

Eller varför ska användare på Flashback med mindre än tio inlägg ens ha användarnamn? De är ju så små och obetydliga.

Förstår du ens frågan själv?
Citera
2018-11-04, 14:47
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Kanske idiotisk fråga men ibland får man göra det. Jag kan förstå att man döper större sjöar och älvar. Men varför döper man mindre tjärn, bäckar och åar?

Vad har det för betydelse? Tillexempel Kråkbäcken, Mosstjärn.
Betydelsen är väl för att folk ska kunna hitta.

Tex . "Ta till vänster vid Gröngölen, och sen går du en halv dag längst med Sugarbäckens riktning, tills du kommer fram till Kräftsjön."


Myndigheterna namnger allt de klarar av att namnge, från minsta mosse till t.o.m. gräsmattor i en rondell. Det finns gräsmattor i rondeller som har namnskyltar som heter "Pelles plats" tex.

När jag såg en sådan skylt sättas upp första gången trodde jag att det var någon som fyllde år, och kompisarna skulle skämta lite genom att sätta en namnskylt på gräsmattan utanför lägenhetens fönster med kompisens namn på.

Men så var det alltså inte.
Utan det var Gatukontoret själv, i egen myndig person.


Dessutom - om det inte är namngett så är det väl mer eller mindre en "allmänning" ???
Och där kan ju vem som helst slå ner sina pålar och förklara som egen suverän stat.
Citera
2018-11-16, 23:41
  #8
Avstängd
Sommarglads avatar
Det är ingen dum fråga. Långt tillbaka i tiden brukade man döpa mindre sjöar för var dom var. Svartsjön eller Survattnet.

Jag bor i vid ett ställe där en väg utan kyrka heter kyrkbacken. Kan du gissa varför vägen heter så?

Uppe i Lappland heter träsk, eller sjö "Jaure" på samiska och är ganska förekommande som ortsnamn däruppe.

Oklart dock varför jag nämnde det sistnämnda? Jag har faktiskt ingen aning!

Jag har möjligen lite kopplingar till Arvidsjaur.

Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Kanske idiotisk fråga men ibland får man göra det. Jag kan förstå att man döper större sjöar och älvar. Men varför döper man mindre tjärn, bäckar och åar?

Vad har det för betydelse? Tillexempel Kråkbäcken, Mosstjärn.
__________________
Senast redigerad av Sommarglad 2018-11-16 kl. 23:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback