Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 11:51
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Hej,

Det är så att jag efter att ha rest runt en hel del i Afrika, Asien, Oceanien m.m. har insett att en region i världen som är helt orörd faktiskt är Sydamerika-regionen (undantag Mexico) som ju måste få ändring.
Som bakgrund kan jag säga att jag relativt nyligen reste till Etiopien och Madagascar, samt Iran och Nordkorea så jag behöver nog inte säga att jag skyr klassiska turistställen utan verkligen vill uppleva landet på riktigt även om det är obekvämt, jag tältar 100ggr hellre i världens hetaste öken i Etiopien än på fint hotell i semesterparadis.

Med det som bakgrund skulle jag uppskatta lite tips till Sydamerika region-destinationer som passar tre veckor och gärna är lite annorlunda, en sak som avhållit mig hittils är uppfattningen om den grova kriminaliteten i Sydamerika då jag trivs med att kunna röra mig helt fritt i okonstlade former.
(Trots Afrikas dåliga rykte har jag rört mig rätt ohämmat där, och jag har förstått att det i regel är säkrare än Sydamerika)

Jag skulle uppskatta lite tips på det som passar min reseprofil, ett tips jag fått hittils är Kuba som ju lär vara rätt säkert och intressant om man går djupare in i landet men alla tips mottages tacksamt.
Citera
2019-01-19, 01:50
  #2
Medlem
Costa Rica.
Där kan du hitta guldkorn.
Hyr en bil och gå bananas!
Citera
2019-01-20, 20:02
  #3
Medlem
Friendslayers avatar
Chile-Bolivia-Peru. Atacama i Chile var magiskt, Salar de uyuni i Bolivia som en annan värld och i peru finns ju Machu Picchu. Därimellan serveras det Mojitodrinkar och upplevelser för alla åldrar från bergsbestigning i La Paz till att chilla på stranden i Valparaiso.
Citera
2019-02-19, 21:33
  #4
Medlem
Virre217s avatar
Det slutade för övrigt i Bolivia som var mycket intressant upplevelse.
Citera
2021-03-05, 14:46
  #5
Medlem
le-petit-liberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Det slutade för övrigt i Bolivia som var mycket intressant upplevelse.

berätta gärna hur det var
Citera
2021-03-21, 15:28
  #6
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le-petit-liberal
berätta gärna hur det var

Det kändes väldigt lyckat, jag kände mig väldigt trygg från kriminalitet och då landet hade väldigt stor andel indianer märktes det att kulturen var exotisk.

La Paz var en upplevelse då det var såpass högt upp, och jag hann även med att klättra ett berg på 6300m och besöka Amazonas.

Death Ride på cykel kan också starkt rekommenderas:

https://www.youtube.com/watch?v=dHBT-0vajHc

Det finns massor med udda upplevelser om man Googlar, och för min reseprofil kändes det helt passande. Jag kan inte uttala mig om övriga länder i Sydafrika, men Bolivia tog iaf bort en hel del av de negativa förmodar jag haft om regionen.
Citera
2021-03-25, 01:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
men Bolivia tog iaf bort en hel del av de negativa förmodar jag haft om regionen.

Det brukar bli så när man reser. Blir det Afrika nästa gång?
Citera
2021-04-05, 17:58
  #8
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej,

Det är så att jag efter att ha rest runt en hel del i Afrika, Asien, Oceanien m.m. har insett att en region i världen som är helt orörd faktiskt är Sydamerika-regionen (undantag Mexico) som ju måste få ändring.
Som bakgrund kan jag säga att jag relativt nyligen reste till Etiopien och Madagascar, samt Iran och Nordkorea så jag behöver nog inte säga att jag skyr klassiska turistställen utan verkligen vill uppleva landet på riktigt även om det är obekvämt, jag tältar 100ggr hellre i världens hetaste öken i Etiopien än på fint hotell i semesterparadis.

Med det som bakgrund skulle jag uppskatta lite tips till Sydamerika region-destinationer som passar tre veckor och gärna är lite annorlunda, en sak som avhållit mig hittils är uppfattningen om den grova kriminaliteten i Sydamerika då jag trivs med att kunna röra mig helt fritt i okonstlade former.
(Trots Afrikas dåliga rykte har jag rört mig rätt ohämmat där, och jag har förstått att det i regel är säkrare än Sydamerika)

Jag skulle uppskatta lite tips på det som passar min reseprofil, ett tips jag fått hittils är Kuba som ju lär vara rätt säkert och intressant om man går djupare in i landet men alla tips mottages tacksamt.

Sydamerika är stort.

Jag nöjde mig med södra på tre veckor, kändes skönt att inte stressa.
Körde:
Rio (överreklamerat, borde skippat, eller hellre åkt till en annan stad i Brasilien, typ Florianopolis).
Uruguay (Höjdpunkt, hyrde bil och åkte runt, bra storlek på land).
Buenos Aires (Cool stad, hyrde lägenhet och träffade mycket skönt folk).
Igazu (Var ok, finns inte jättemycket att göra förutom fallen, äkte in i Paraguay, hade gärna sett mer av det landet och i synnerhet Ascusion).

Idag hade jag dragit till Colombia, lätt.
Citera
2021-04-05, 18:01
  #9
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Chile-Bolivia-Peru. Atacama i Chile var magiskt, Salar de uyuni i Bolivia som en annan värld och i peru finns ju Machu Picchu. Därimellan serveras det Mojitodrinkar och upplevelser för alla åldrar från bergsbestigning i La Paz till att chilla på stranden i Valparaiso.

Hur var Chilenarna som folk?
De i Sverige har ju inte gjort någon större reklam för sig.
Plus att de inte är speciellt populära i övriga Sydamerika, har jag förstått.
Citera
2021-05-23, 11:54
  #10
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Hur var Chilenarna som folk?
De i Sverige har ju inte gjort någon större reklam för sig.
Plus att de inte är speciellt populära i övriga Sydamerika, har jag förstått.

Chilenarna var OK, inte lika roliga och öppna som resten av sydamerika dock. Argentina var nog min personliga favorit, Bolivia slår allt när det gäller naturupplevelser dock.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2990179

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback