Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-03, 10:53
  #1
Medlem
När man går in på mitt lokala biblioteket kan man för en sekund tro man kommit till Somalia. Kalles Kaviar är som bortblåsta och består på sin höjd av någon ensam gubbe som är för snål att köpa hem tidningen. Det jag har märkt är att ingen kommer till biblioteket för att läsa eller låna böcker, man är där eftersom det finns gratis och öppet WIFI.

Min tanke är då att förstöra detta förbannade jävla påfund så mitt bibliotek slutar vara ett zoo. Någon som har tips på var jag börjar? Det jag tänker spontant är att överbelasta nätet på något sätt, är det möjligt?
Citera
2018-11-03, 11:06
  #2
Medlem
ursprungligens avatar
-Vad gör du själv på biblioteket? Vad är du för snål att betala för hemma? Internet, tidningar eller böcker?

-Har du någonsin varit på ett riktigt zoo? Såg det ut som på ditt bibliotek där? Burar och arga skyltar att inte mata djuren?

Som svar på din trådstart:

-Kolla var accesspunkterna sitter. De brukar sitta i taket. Ofta har de en diod som lyser eller blinkar då den är aktiverad. Be bibliotekstanten om en stege och koppla ur accesspunkterna genom att klippa av nätverkskabeln. Om de är trådlösa, då klipper du nätverkskabeln. Viola! Du har nu fixat ett WIFI-fritt bibliotek.
Citera
2018-11-03, 11:22
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
När man går in på mitt lokala biblioteket kan man för en sekund tro man kommit till Somalia. Kalles Kaviar är som bortblåsta och består på sin höjd av någon ensam gubbe som är för snål att köpa hem tidningen. Det jag har märkt är att ingen kommer till biblioteket för att läsa eller låna böcker, man är där eftersom det finns gratis och öppet WIFI.

Min tanke är då att förstöra detta förbannade jävla påfund så mitt bibliotek slutar vara ett zoo. Någon som har tips på var jag börjar? Det jag tänker spontant är att överbelasta nätet på något sätt, är det möjligt?

En wifi-jammer bygger man själv för under 10 spänn. Eller köper färdig för ett par tjugor. Olagligt att bruka såklart.
Citera
2018-11-03, 14:53
  #4
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
En wifi-jammer bygger man själv för under 10 spänn. Eller köper färdig för ett par tjugor. Olagligt att bruka såklart.


Senast jag kollade gick böterna på 60.000 kronor.
Detta är inte banalt olagligt, som att gå mot röd gubbe.
Myndigheterna tar detta på stort allvar och därav de saftiga böterna.
Ge fan i det.

Tro inte heller att du kan gömma din jammer i jackan och så är allt bra. Letar dom efter dig, hittar dom dig på en sekund.

Ett annat sätt, säkert olagligt också, men mindre allvarligt, är att penetrera nätverket. Finns något som heter Kali Linux, skapad för just det syftet. Kräver en del arbete att lära sig dock.
Citera
2018-11-03, 16:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
En wifi-jammer bygger man själv för under 10 spänn. Eller köper färdig för ett par tjugor. Olagligt att bruka såklart.

Mycket intressant, hittade också på internet nodemcu ESP8266 som säljs för några kronor som verkar fungera för ändamålet
Citera
2018-11-03, 17:11
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Mycket intressant, hittade också på internet nodemcu ESP8266 som säljs för några kronor som verkar fungera för ändamålet

Ytterst begränsad räckvidd på en sådan de-auth-grunka.
Citera
2018-11-03, 17:11
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Senast jag kollade gick böterna på 60.000 kronor.

Inget fast belopp. Dagsböter/villkorligt/fängelse.
Citera
2018-11-03, 18:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ytterst begränsad räckvidd på en sådan de-auth-grunka.

Några tips på annan man kan köpa?
Citera
2018-11-16, 11:33
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ytterst begränsad räckvidd på en sådan de-auth-grunka.

Ungefär samma räckvidd som med en vanlig usb-wifidongel. Funkar utmärkt inne i ett bibliotek.
Citera
2018-11-16, 11:38
  #10
Medlem
Nu finns det åtminstone människor inne på biblioteket. Förr var det bara vi som då klassades som autistiska som var intresserade av att röra oss omkring raderna av hyllor med böcker. Jag tror knappast att särskilt många går till biblioteket enbart för att surfa och vill man sitta där och läsa e-mail och tidningen så är det hälsosammare än att sitta hemma och isolera sig. Kul att biblioteken lever nuförtiden.
Citera
2018-11-18, 08:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Nu finns det åtminstone människor inne på biblioteket. Förr var det bara vi som då klassades som autistiska som var intresserade av att röra oss omkring raderna av hyllor med böcker. Jag tror knappast att särskilt många går till biblioteket enbart för att surfa och vill man sitta där och läsa e-mail och tidningen så är det hälsosammare än att sitta hemma och isolera sig. Kul att biblioteken lever nuförtiden.

Tyvärr har det blivit så, många invandrare använder endast biblioteken till att surfa då man erbjuder fritt WIFI.
Citera
2018-11-18, 10:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Mycket intressant, hittade också på internet nodemcu ESP8266 som säljs för några kronor som verkar fungera för ändamålet

ESP32 (som jag byggt mycket med själv) har bara WiFi på 2,4 Ghz.
ESP8266 är likadan såvitt jag vet.
(https://www.espressif.com/sites/defa...tasheet_en.pdf)
Så, om biblioteket kör WiFi på högre frekvenser så kommer nog inte en jammer med någon av dessa att lyckas..., tror i alla fall
/T
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback