Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
För all del, men vi kan ju inte begära att folk ska ha ett jobb redo här dag 1. Naturligtvis måste vi ha någon typ av krav men jag vet inte exakt vilka de bör vara. Jag vet inte hur situationen ser ut idag och det är möjligt att vi borde ställa hårdare krav. Vi utvisar idag folk som begår allvarliga brott, allt som leder till fängelse är tillräckligt men man tar hänsyn till hur länge man har uppehållit sig i landet och om man har familj här och om det finns risk för återfall i brottslighet. Men för mord och grovt narkotikabrott (det hemskaste av alla brott.. ) och sånt är det alltid utvisning. Så länge man inte bedömer att det är farligt för personen att återvända till hemlandet.
Jag tycker det är vettigt att man inte utvisas för minsta lilla grej, det är rimligt att det måste vara ett någorlunda allvarligt brott, gränsen där den är satt idag tycker jag är rimlig.
Jag håller inte med om det. Utländska män kan begå flertalet brott, till exempel våldtäkter eller misshandel utan att bli utvisade. Det är helt fel.
Och även detta argumentet att det är farligt att skickas till hemlandet.. alltså om man nu kommer till ett annat land och får hjälp där, och begår allvarliga brott mot andra människor i det landet, då kan jag tycka att det är sekundärt att det är farligt för dem att återvända. Man har förbrukat sin chans. Sorry, men här är jag hårddragen.
Jag tror att människor kan. Alla kan välja. Begår man en våldtäkt gör man ett aktivt val. Och det spelar ingen roll vad man tidigare varit med om, det legitimerar inte att skada andra.
Kraven behöver inte vara ett jobb direkt. Krav på att delta i kurser för att lära sig språket däremot, det skulle definitivt finnas. Det ska inte vara frivilligt.
De som sysslar med hedersförtryck ska utvisas. De har ingenting här att göra.
Det ska inte anpassas i absurdum på skolor och liknande på grund av religion.
Återfallsförbrytare ska ut.
Hade man snörpt åt på dessa punkter hade Sverige varit mindre attraktivt tror jag. Och det är sannerligen inga orimliga krav.
Oavsett kan vi dock inte ta emot obegränsat. Integrationen har ju inte fungerat lysande hittills.