Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-11-25, 06:36
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Min lärare lärde mig beteendet ovan, samt att jag skulle köra som om prinsessan Victoria drack champagne längst bak i en limousine. Utnyttja hela körbanan. Den är inte där i onödan. Använd medel du har.

Då agerade din lärare (körskolelärare får vi förmoda att du menar...?) inte enlig föreskriven utbildningsplan. Redan när jag tog körkort på 70talet så var det klara besked att man skulle accelerera kraftigt (men mjukt) när man kört in på en väg för att snabbt nå den nya vägens hastighet utan att hindra bakom ankommande. Visst kan detta ha ändrats en del i o m eko-drivning, men säkerheten går alltid först. Och därför ska det även läras ut att man ska lämna accelerationsfältet så tidigt som möjligt då detta låter sig göras, då det ökar säkerheten.

Detta med påfart och accelerationsfält och hur man ska bete sig finns ju även med i teorifrågorna.
http://www.xn--krkortsfrgor-1cb3u.nu...-till-motorvag
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-25 kl. 06:42.
Citera
2018-11-25, 06:51
  #110
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då agerade din lärare (körskolelärare får vi förmoda att du menar...?) inte enlig föreskriven utbildningsplan. Redan när jag tog körkort på 70talet så var det klara besked att man skulle accelerera kraftigt (men mjukt) när man kört in på en väg för att snabbt nå den nya vägens hastighet utan att hindra bakom ankommande. Visst kan detta ha ändrats en del i o m eko-drivning, men säkerheten går alltid först. Och därför ska det även läras ut att man ska lämna accelerationsfältet så tidigt som möjligt då detta låter sig göras, då det ökar säkerheten.

Detta med påfart och accelerationsfält och hur man ska bete sig finns ju även med i teorifrågorna.
http://www.xn--krkortsfrgor-1cb3u.nu...-till-motorvag

Mycket möjligt, han var lite speciell måste jag ändå medge, men det var absolut lärare med licens i seriös körskola i Stockholm. Det stämmer.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback