Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 01:56
  #1
Medlem
Jag funderar på att i framtiden bli familjehem men undrar då om det finns några här som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Det jag undrar över mest är, har jag någon kontroll över vilket barn som eventuellt skulle bo hos mig? Så som ålder, kön, behov (ADHD eller annat) osv. Om de är svenskar eller flyktingbarn/ invandrarbarn?

Eller blir det så att jag anmälan intresse och de bara "ger" mig ett barn de tycker skulle kunna passa och jag får, antar jag, säga ja eller nej?

Kan man ha krav som ålder? T.ex. barn och inte tonåring eller tvärtom? Eller att jag till exempel inte vill ta in barn med vissa problem? Jag har jobbat på en grundskola med problembarn och vill helst undvika vissa saker i min egen hemmiljö.

Självklart kommer jag ta reda på mer om detta när det blir aktuellt med det lär ta ett år eller två till så tänkte jag kunde researcha lite själv först och se om det finns någon som har egen erfarenhet.
Citera
2018-11-03, 05:51
  #2
Medlem
Guldzebrans avatar
Ja, du får ha önskemål om vilka barn du ska ta emot. Både på ”gruppnivå”, ex tjejer 5-10 år som placeras pga problem i hemmiljön eller killar 15-20 som placeras pga sitt eget beteende. Sedan får du alltid en kort presentation av det specifika barnet som ska placeras och får tacka ja eller nej i det läget också. Det ligger ju i allas intresse att få till en bra matchning som håller i längden.
Citera
2018-11-09, 21:50
  #3
Medlem
Okej, tack för svaret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback