Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 22:06
  #1
Medlem
Fick en fundering angående A2 hojar. Mäter man effekten efter strypning på bakhjulet? Då man har diverse förluster kommer antaglingen flertalet 50-55hk hojar att ha 45-48 hk på bakhjulet? Skulle man kunna åka in med en sån hoj till bromsbänken hos lokala mchandlarn o få ett papper på effekten att visa för besiktningen? Eller är det ( som är svårare att mäta) axeleffekten på motorn? Någon som vet?
Citera
2018-11-03, 08:54
  #2
Medlem
Pedan21s avatar
Dom flesta köper strypningskit från Tyskland med intyg. Bara åka in på en typbesiktning och lämna över papprena

Mvh
Citera
2018-11-03, 12:04
  #3
Medlem
killawifes avatar
Man kan inte komma med egna bromspapper och få hojen godkänd för A2. Du måste ha papper på effekten från tillverkaren eller intyg från tillverkaren av strypningen. Effekten som mäts är vevaxeleffekt.
Citera
2018-11-04, 13:53
  #4
Medlem
Jag mailade bilprovningen för ett tag sen med en liknande fråga och fick detta svar

"Är det en strypning som inte är provad så krävs det en effektmätning och ett intyg på ny motoreffekt med strypningen monterad.

Gäller MC som inte är EG –typgodkänd och tagen i bruk innan 2003."

Jag frågade alldrig om hjul/axel effekt
Citera
2018-11-05, 21:10
  #5
Medlem
Jag kan bara säga mina erfarenheter om en redan A2 stryp hoj på Bilprovningen.

Den var ostrypt när jag köpte en gammal Honda XR600R A2 klassad, nåväl jag har körkort för mer effekt så jag brydde mig inte då.
Jag helrenoverade cykeln och trimmade lite och inför besiktningen så kapade jag ihop en aluminiumskiva som satte före förgasaren med ett hål på typ, minns inte riktigt men runt 20mm och besiktigade den med CBR600 fälgar, cr450 framgaffel plus lite mer utan problem.

Den gick dåligt på besiktningen men är kul att åka på bakhjulet med när brickan försvann.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback