Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 15:57
  #1
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Kära Fläshbäk,

Ska ut på middag och baluns i morgon och har redan en outfit i huvudet. Problemet är att jag satt och lekte med en bläckpenna på jobbet och råkade få ett litet streck på ca. 1,5cm på tishans bröst häromsistanes. Denna vill jag nu få väck innan i morgon.

Kan inte använda tvättstuga, utan får bli något jag kan lyckas med hemma tämligen enkelt. Köpte i går en fläckborttagningssprej som jag i dag upptäckte var till mattor.. Kan denna kanske gå att använda ändå? Nån Vanish-historia.

Jag vädjar till er, systrar och bröder. Hjälp mig!

3vlig helg.
Citera
2018-11-02, 16:06
  #2
Medlem
franges avatar
Blekmedel?
Citera
2018-11-02, 16:30
  #3
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kära Fläshbäk,

Ska ut på middag och baluns i morgon och har redan en outfit i huvudet. Problemet är att jag satt och lekte med en bläckpenna på jobbet och råkade få ett litet streck på ca. 1,5cm på tishans bröst häromsistanes. Denna vill jag nu få väck innan i morgon.

Kan inte använda tvättstuga, utan får bli något jag kan lyckas med hemma tämligen enkelt. Köpte i går en fläckborttagningssprej som jag i dag upptäckte var till mattor.. Kan denna kanske gå att använda ändå? Nån Vanish-historia.

Jag vädjar till er, systrar och bröder. Hjälp mig!

3vlig helg.

Står det uttryckligen på flaskan att det tar bort bläck så kör på det. Själv skulle jag använda något med etanol i, förslagsvis T-Röd. Applicera för att sedan suga med hushålls-, eller toapapper. Gnugga inte, du sliter på tyget, dessutom skapar du en synlig "grop" i tyget (stryka efteråt skulle förstås kunna funka). Jobba på så liten yta som möjligt, bara precis på fläcken. Resultatet beror lite på vad det är för färg på tischan... kritvit blir förstås tuffast att få till ett bra resultat på, dvs. en närmast osynlig fläck. Lägg något fast emellan framsida och ryggen på tischan när du gör detta jobb. Och som sagt jobba på så liten yta runt bläcket du kan och pressa och håll pappret och låt det suga själv.
Citera
2018-11-02, 16:44
  #4
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Står det uttryckligen på flaskan att det tar bort bläck så kör på det.
Tack för många bra tips.

Det står ej på flaskan att det specifikt är för bläck, utan snarare för tuffa fläckar på tjocka mattor och sånt.. Har dessvärre varken aceton eller t-röd hemma. Något annat du kan tänka dig fungerar?

Vill ogärna fara iväg till butiken..
Citera
2018-11-02, 16:58
  #5
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Tack för många bra tips.

Det står ej på flaskan att det specifikt är för bläck, utan snarare för tuffa fläckar på tjocka mattor och sånt.. Har dessvärre varken aceton eller t-röd hemma. Något annat du kan tänka dig fungerar?

Vill ogärna fara iväg till butiken..

Har du handsprit hemma?

Är det vattenbaserat eller oljebaserat bläck, är det det förstnämnda så kan du testa med handdiskmedel om det är oljebaserat så behöver du stark alkohol.
__________________
Senast redigerad av LE37 2018-11-02 kl. 17:01.
Citera
2018-11-02, 17:02
  #6
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Har du handsprit hemma?

Är det vattenbaserat eller oljebaserat bläck, är det det förstnämnda så kan du testa med handdiskmedel om det är oljebaserat så behöver du stark alkohol.
Jag testade med lite terpentin och sedan vatten + vittvättmedel. Såg ut som att den mattats någon ton men nu stinker lägenheten av den där förbannade franska terpentinen..

Strecket var redan ganska matt så förhoppningsvis duger tröjan till i morgon annars får jag helt enkelt tänka om.
Citera
2018-11-02, 18:42
  #7
Medlem
Klorin ska du använda.
Citera
2018-11-02, 18:57
  #8
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Klorin ska du använda.

Klorin löser inte oljebaserat bläck sådant bläck som är i en vanlig kulspetspenna.
Citera
2018-11-03, 10:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Klorin löser inte oljebaserat bläck sådant bläck som är i en vanlig kulspetspenna.

Har fungerat på mina vita skjortor iaf :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback