Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-11, 07:44
  #25
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
borde hojas till 20k.

Manga som blir pakorda bakifran i onodan for att idioter anvander mobilen nar de kor.

Och det är djävligt allvarliga påkörningar. "Kul" att i värsta fall få nackproblem resten av livet.

Men i Sverige ska man vara snäll mot brottslingar. Sänk bötesbeloppet till 50 kr.

Skämt åsido. 20,000 vore ett bra bötesbelopp.
Citera
2018-11-11, 08:16
  #26
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Eh... Dina slutsatser beror på ett antal groggar, hoppas jag.

Min "galna tilltro" till staten är väl snarare en av de få nyttor man har av en stat; att trygga vardagslivet för folk. De övriga 95% som Svenska staten ägnar sig åt kan läggas ner med omedelbar verkan (fyll i allt från idiotiska subventioner till "kulturstöd" för fascistiska ideologier som vill införa sharialagar).

Att utsätta andra för direkt livsfara är knappast offerlösa brott. Men enligt din logik är det helt ok för mig att ta ett av mina vapen och brassa iväg ett par mag mot dig när jag känner för det; så länge jag inte träffar, har du inte lidit skada och någon påföljd är därför inte aktuell.

Hojta till när du börjar känna olust av att ha kulor vinande runt öronen.
De två situationerna är inte ens lite jämförbara, det tror jag till och med du förstår. Att bli beskjuten, är en hotande och kränkande situation, att se någon i en bil som smsar eller har druckit två starköl är det inte.
Citera
2018-11-11, 17:30
  #27
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
De två situationerna är inte ens lite jämförbara, det tror jag till och med du förstår. Att bli beskjuten, är en hotande och kränkande situation, att se någon i en bil som smsar eller har druckit två starköl är det inte.

Nix. Din position är, som du explicit uttryckte det, att staten inte har att göra med vad du företar dig bakom ratten i din egen bil. Då är kvantiteten alkohol inte en faktor; det är bara när du orsakat faktisk skada som det bör bli påföljder. Återigen, dina ord tidigare i tråden.

Två starköl lär inte påverka din körförmåga nämnvärt, men per din ståndpunkt är det helt ok att halsa ett helrör vodka och sedan köra en fet SUV med mobil i handen på samma smala och kurviga landsväg som mitt barn cyklar på fredagskvällen. Detta utsättande för livsfara är fullt jämförbart med att brassa iväg ett gäng kulor i din allmänna riktning.
__________________
Senast redigerad av MrBulldogg 2018-11-11 kl. 17:44.
Citera
2018-11-12, 16:53
  #28
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Nix. Din position är, som du explicit uttryckte det, att staten inte har att göra med vad du företar dig bakom ratten i din egen bil. Då är kvantiteten alkohol inte en faktor; det är bara när du orsakat faktisk skada som det bör bli påföljder. Återigen, dina ord tidigare i tråden.

Två starköl lär inte påverka din körförmåga nämnvärt, men per din ståndpunkt är det helt ok att halsa ett helrör vodka och sedan köra en fet SUV med mobil i handen på samma smala och kurviga landsväg som mitt barn cyklar på fredagskvällen. Detta utsättande för livsfara är fullt jämförbart med att brassa iväg ett gäng kulor i din allmänna riktning.

Självklart ska det vara lagligt att få köra en SUV efter att ha halsat en liter vodka. Men sedan är det ägaren av vägen som ska bestämma vem som får köra där samt vilka krav den personen ska uppfylla. Vill ägaren att du ska vara nykter, då är det upp till dig att följa det kravet. Tillåter ägaren dig att köra full, för all del kör på. Ja just det alla vägar borde privatiseras också.
Citera
2018-11-12, 17:14
  #29
Medlem
Använd dagsböter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Då får man heller inte hålla mobilen i handen för att med en snabb blick kolla vad klockan är?
Vad har du för bil som inte har en klocka på instrumentpanelen eller radion?
Din mobil bör även ha röststyrning så du kan få klockan uppläst med ett röstkommando.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Framför allt borde man höja böterna för styressurfare. Cyklister som håller på och pifflar med mobilen är livsfarliga.
Skillnaden mellan cyklister och bilister/lastbilsförare/bussförare är att de sistnämnade dödar de som de kör på. Antalet dödsolyckor efter påkörning av cyklist är försumbara.

Jag håller ändå helt och hållet med om att förbudet även borde gälla cyklister.
Citera
2018-11-12, 22:56
  #30
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Självklart ska det vara lagligt att få köra en SUV efter att ha halsat en liter vodka. Men sedan är det ägaren av vägen som ska bestämma vem som får köra där samt vilka krav den personen ska uppfylla. Vill ägaren att du ska vara nykter, då är det upp till dig att följa det kravet. Tillåter ägaren dig att köra full, för all del kör på. Ja just det alla vägar borde privatiseras också.

Mhm. Men tills den dagen vägarna blivit privatiserade är de gemensamt ägda, och då har ägarna = skattebetalarna via staten bestämt att du inte får halsa vodka och köra bil. Och då, som du säger, är det upp till dig att följa det kravet om du vill bruka vägen.
Citera
2022-08-05, 17:53
  #31
Medlem
Alla tummar upp för Eskilstuna polisen som drog till med razzia mot rattsurfare i dagarna som var. Straffet skulle bara vara hårdare. Indraget körkort upp till tre månader skulle skaka om rejält.
Citera
2022-08-05, 18:07
  #32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Alla tummar upp för Eskilstuna polisen som drog till med razzia mot rattsurfare i dagarna som var. Straffet skulle bara vara hårdare. Indraget körkort upp till tre månader skulle skaka om rejält.
I början när lagen kom var det ingen som fipplade med luren men nu är det tillbaka som det var innan med att smsa titta på tuben eller vad det nu är dom pysslar med. Då är det bra med en antik lur med knappar om man nu är illa tvunget att svara när man kör
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback