Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-02, 09:33
  #1
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Som rubriken lyder:
vad händer med utrymmen efter upptaget?

Efter alla år med skapande av "luckor" / "fickor"
Skulle det kunna skapa ännu mer jordbävningar / tsunami osv?

Tänker så här:
Du har fyra däck på din bil om du får pyspunka på alla fyra hjul.
Efter ett tag blir bilen, "jordskorpan" instabil och skapar wobbling dvs jordbävning?

Bilens däck: oljan som tas upp från botten på jorden.
Bilen: Jordskorpan.

Förstår ni hur jag tänker?
Eller är jag ute och cyklar?

EDIT:
Bortse från stavfel och skumt skrivet.
Har dyslexi.
__________________
Senast redigerad av Anonymt.konto12 2018-11-02 kl. 09:40.
Citera
2018-11-02, 11:02
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Marken sjunker ihop, alternativt fylls det med vatten i områden med bostäder för att inte skada dom.
Citera
2018-11-02, 12:02
  #3
Medlem
Ja, det är väl inte otänkbart. Man kan ju relatera till exempelvis "slukhål".
Citera
2018-11-02, 14:37
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Man har ju pratat om att pumpa ned uppfångad koldioxid i tomma oljekällor.

Hur varmt är det där nere i jordskorpan måntro? Koldioxid har en kritisk punkt på 31°C, alltså över den temperaturen kan man inte vara säker på att det håller sig i vätskeform, vätskan kan få lägre densitet än gas och andra sjukt coola fenomen:

https://youtu.be/zu-S1GxmkCo

Kirunagruvan sägs ju inte behöva någon uppvärmning och den är väl 1350 m djup eller nåt sånt, dessutom är väl kirunas nivå över havet ca 550 m, så gruvan är bara 800 m under havsnivån.

Sedan såg jag nån tråd här på forumet för ett tag sedan där Bill Gates via nån investeringsstiftelse hade tänkt använda tomma oljekällor som energilager för överskott av solenergi. Tanken är att pumpa ned vatten i källan som ska vara som en gigantisk gasackumulator. Jag fattar då rakt inte hur det skulle funka, men då är jag ju inte lika fiffig som Bill Gates gubevars. Hur som helst: Blotta tanken måste ju förutsätta att källan är ett någorlunda intakt hålrum i berget.
Citera
2018-11-02, 16:46
  #5
Avstängd
Där man ägnar sig åt fracking ser man också en kraftig ökning av mindre jordbävningar, (dvs sådana som skulle ge en löpsedel om de inträffade i Sverige )
Citera
2018-11-02, 17:24
  #6
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja, det är väl inte otänkbart. Man kan ju relatera till exempelvis "slukhål".

Tänkte inte på slukhål!
Passar perfekt i mina spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Man har ju pratat om att pumpa ned uppfångad koldioxid i tomma oljekällor.

Hur varmt är det där nere i jordskorpan måntro? Koldioxid har en kritisk punkt på 31°C, alltså över den temperaturen kan man inte vara säker på att det håller sig i vätskeform, vätskan kan få lägre densitet än gas och andra sjukt coola fenomen:

https://youtu.be/zu-S1GxmkCo

Kirunagruvan sägs ju inte behöva någon uppvärmning och den är väl 1350 m djup eller nåt sånt, dessutom är väl kirunas nivå över havet ca 550 m, så gruvan är bara 800 m under havsnivån.

Sedan såg jag nån tråd här på forumet för ett tag sedan där Bill Gates via nån investeringsstiftelse hade tänkt använda tomma oljekällor som energilager för överskott av solenergi. Tanken är att pumpa ned vatten i källan som ska vara som en gigantisk gasackumulator. Jag fattar då rakt inte hur det skulle funka, men då är jag ju inte lika fiffig som Bill Gates gubevars. Hur som helst: Blotta tanken måste ju förutsätta att källan är ett någorlunda intakt hålrum i berget.

Mycket informativt inlägg
Ska läsa in mig mer om Kirunagruvan + CO2 Phase Changes

Edit.
Från ingenstans börja jag fundera kring detta med:
Oljeborrning och naturgaser, vad händer med utrymmen efter upptagen.

Förstår inte varför jag böja fundera
Men klart intressant.
mvh
__________________
Senast redigerad av Anonymt.konto12 2018-11-02 kl. 17:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback