Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-01, 23:26
  #1
Medlem
puterealbas avatar
Täby har alltid varit ett mysterium för mig. Jag växte upp i Märsta och Upplands Väsby och Täby ligger ju inte långt ifrån rent kilometermässigt, men ändå hamnade man aldrig där. Varför skulle man dit? Lika ologiskt som att plötsligt dra till Åmotfors. Så några kilometer åt öster, bakom Vallentunasjön, ligger alltså det mystiska Täby... jag inbillade mig alltid att det bara bestod av villaområden där det bor moderater, och kanske nåt litet centrum med Systembolaget. Men nu visar det sig att Täby till och med har höghus och att det bor 65,000 människor där! Finns det invandrare i Täby? Jag menar: riktiga svartskallar? Hur fan kan jag ha missat existensen av 65,000 människor som i princip bor granne med mig? Vad har ni Täbybor gjort under era liv som gör att ni gått under radarn? När man var i U.V. så hörde man alltid att skit hänt i Märsta eller Vallentuna eller Sollentuna men aldrig Täby. Det var som att Täby inte fanns. Händer det någonting där? Eller finns Täby verkligen? Det syns på kartan men jag måste erkänna att jag aldrig varit där...
Citera
2018-11-01, 23:31
  #2
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Lånade en lägenhet där ett kortare tag. Var ett helt vanligt höghusområde. Kändes dock väldigt lungt. Faktum är så tog jag mig mellan lägenhet och (köp)centrum samt station, och lyckades faktiskt aldrig fatta var dessa villaområden låg.

Jäkla meck att ta sig till stan med komunala medel vill jag minas. Varken pendeltåg eller tunnelbana utan en helt egen bana har jag för mig.
Citera
2018-11-01, 23:37
  #3
Medlem
puterealbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Lånade en lägenhet där ett kortare tag. Var ett helt vanligt höghusområde. Kändes dock väldigt lungt. Faktum är så tog jag mig mellan lägenhet och (köp)centrum samt station, och lyckades faktiskt aldrig fatta var dessa villaområden låg.

Jäkla meck att ta sig till stan med komunala medel vill jag minas. Varken pendeltåg eller tunnelbana utan en helt egen bana har jag för mig.

Kan det vara Roslagsbanan du syftar på? Kanske därför Täby känns så "avsides" och långt borta, nästan som nån by i Norge, eftersom dom inte har så bra kommunikationslinjer med övriga Sverige? Visst har man bil så kan man ju köra dit, men varför skulle man göra det om man nu inte bor där? Såg du några svartskallar i Täby när du var där? Du säger att det var lugnt, så jag antar att det var ganska vitt?
Citera
2018-11-01, 23:49
  #4
Medlem
Jag är född och uppväxt i Täby. Det är ett ganska blandat område med villor, lägenheter, hyresrätter men överlag är det mestadels fina områden. Marknadsvägen och Hägernäs Centrum är väl de mer billiga och slitnare områdena med lite mer white trash.

Ensta, Viggbyholm, Ella Park, Hägernäs Strand m.m består av villor och/eller finare lägenheter.

Invandrare finns i Täby, och likt övriga Sverige har det skett en snabb demografisk förändring i kommunen, om än ganska liten sådan med tanke på att majoriteten fortfarande är medel och överklass svenskar. Täby Park Hotell blev väl en flyktingförläggning, något som tre motstånd bland svenskarna.

Varför Täby gått under radarn vet jag inte riktigt... en bit ifrån stan med keffa kollektivalterntiv. Dock bättre idag med buss till Danderyds sjukhus och byte till tunnelbana istället för Roslagsbanan till Östra.

Överlag är Täby en väldigt lugn kommun med lugna villaområden. Men att det bara bor snobbiga moderater där är väl en felaktig bild. De har sina dåliga områden också. Men Täby står sig fortfarande bra jämfört med övriga Sverige.
Citera
2018-11-02, 21:27
  #5
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Kan det vara Roslagsbanan du syftar på? Kanske därför Täby känns så "avsides" och långt borta, nästan som nån by i Norge, eftersom dom inte har så bra kommunikationslinjer med övriga Sverige? Visst har man bil så kan man ju köra dit, men varför skulle man göra det om man nu inte bor där? Såg du några svartskallar i Täby när du var där? Du säger att det var lugnt, så jag antar att det var ganska vitt?

Ja roslagsbanan var det. Annorlunda men mysig. Kände inte igen en enda ”ort” längs linjen. Men som du beskriver kändes täby inte som en del av stockholm eller enns en förort (med förort menar jag den ursprungliga betydelsen, dvs en förstad/sovstad osv).

Ska jag vara ärlig såg jag inte mycket folk alls. Var en sommar mitt under värmebölja för några år sedan. Kommer inte ihåg vad området hette. Men det var som sagt ”höghus” område. Kommer ihåg att det fanns en slags badvänlig fontän på en stor gräsmatta vid en av gårdarna där massor av barnfamiljer var. Tänkte att det var lite som en propagandafilm från sossarna ano 1959. På ett rätt behagligt sett.

Men jag minns hur jäkla drygt det var att åka från och till Stockholm.

I köpcentrets ytterkant fanns en lunchrestaurang som kändes väldigt svensson/arbetare (buffe med bea och kotlett).
__________________
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-11-02 kl. 21:33.
Citera
2018-11-03, 21:06
  #6
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Ja roslagsbanan var det. Annorlunda men mysig. Kände inte igen en enda ”ort” längs linjen. Men som du beskriver kändes täby inte som en del av stockholm eller enns en förort (med förort menar jag den ursprungliga betydelsen, dvs en förstad/sovstad osv).

Ska jag vara ärlig såg jag inte mycket folk alls. Var en sommar mitt under värmebölja för några år sedan. Kommer inte ihåg vad området hette. Men det var som sagt ”höghus” område. Kommer ihåg att det fanns en slags badvänlig fontän på en stor gräsmatta vid en av gårdarna där massor av barnfamiljer var. Tänkte att det var lite som en propagandafilm från sossarna ano 1959. På ett rätt behagligt sett.

Men jag minns hur jäkla drygt det var att åka från och till Stockholm.

I köpcentrets ytterkant fanns en lunchrestaurang som kändes väldigt svensson/arbetare (buffe med bea och kotlett).

Fontänen är säkert den vid brf storstugan, ligger precis vid täby c. Så jävla drygt är det inte från stockholm, 20 min med roslagsbanan från östra station
Citera
2018-11-05, 19:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ska jag vara ärlig såg jag inte mycket folk alls. Var en sommar mitt under värmebölja för några år sedan. Kommer inte ihåg vad området hette. Men det var som sagt ”höghus” område. Kommer ihåg att det fanns en slags badvänlig fontän på en stor gräsmatta vid en av gårdarna där massor av barnfamiljer var. Tänkte att det var lite som en propagandafilm från sossarna ano 1959. På ett rätt behagligt sett.
Den fetade meningen är en mycket träffande beskrivning av Täby. Orten ÄR i mångt och mycket en propagandafilm från 50-talet.

Täby är en ekonomiskt mycket välmående kommun, samtidigt som den är precis lagom tråkig och bonnig för att avskräcka stekare och nyrika. Det är möjligen därför kommunen upplevs som anonym av TS. Genomsnittsbefolkningen stämmer mycket bra in på Reinfeldts koncept "etniska svenskar mitt i livet". Naturligtvis ger detta genomslag i relevanta variabler såsom brottslighet, skolresultat och skick på offentliga miljöer. En vänsterpartist skulle möjligen reflexmässigt anmärka på att den kommunala välfärden är alltför privatiserad; den som sätter kvalitet före ideologi torde dock inte besväras av det. Antagligen saknas även en del kryss i checklistan för genuspedagogik och hbtq-certifiering, om det spelar roll (tips: det gör det inte...).

För den som vill uppfostra barn i en god miljö och bo lugnt med närhet till storstad är Täby förmodligen det bästa samhället i hela Sverige, utan större konkurrens. Tyvärr är bostadspriserna antagligen också tillräckligt höga för att avskräcka de flesta med genomsnittliga inkomster.
Citera
2018-11-05, 19:19
  #8
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Fontänen är säkert den vid brf storstugan, ligger precis vid täby c. Så jävla drygt är det inte från stockholm, 20 min med roslagsbanan från östra station

Kan nog stämma.

Om jag mins rätt var det något slags järnvägsarbete som gjorde det bökigare med byten osv.
Citera
2018-11-07, 10:23
  #9
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
I köpcentrets ytterkant fanns en lunchrestaurang som kändes väldigt svensson/arbetare (buffe med bea och kotlett).
Tegelbruket. Borta sedan ett par år.
Citera
2019-01-05, 15:04
  #10
Medlem
Pershagen76s avatar
Täby är grymt, jag bor där med familj sedan några år tillbaka och vi trivs väldigt bra, dock så bor vi i hus och jag vet inte riktigt hur det är i lägenhetsområderna.

Men på det stora hela så är det väldigt lugnt, trevliga människor och generellt trivsamt.

Jag är uppväxt i Södertälje kan jag väl nämna, och stämningen här jämfört med där skiljets såg fantastiskt mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback