Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-01, 19:55
  #1
Medlem
sk0g3ns avatar
Hej fb

Jag har precis köpt en lägenhet på våning 2 av 3 och jag hade tänkt renovera köket och funderar starkt på ta ner några väggar. Huset byggdes väl nån gång vid 1955+ och byggdes med tegel(om det har något med saken att göra?)

Jag undrar då om någon vet ifall väggarna är bärande eller inte.
https://imgur.com/a/nv2sAZJ

Vägg 1 - Har en skjutdörr inne i väggen gjord av trä så den kan väl knappast vara bärande?
Vägg 2&4 - Är antingen tegel eller betong? Kan icke bärande väggar vara gjorda av betong/tegel?

Jag vet att en annan lägenhet i samma förening men några hus bort har rivit dessa, jag kommer kontakta föreningen också och fråga men tänkte kolla här först ifall det finns någon byggingenjör som kan svara på frågorna

Tack på förhand, Peace out.
Citera
2018-11-01, 20:23
  #2
Medlem
F.B.Dases avatar
Sånt ingrepp får du inte göra utan tillstånd. När det gäller bärande väggar så gissar man inte,an frågar någon som vet. Lämpligen där man ber om tillstånd. Börja med föreningens styrelse.
Citera
2018-11-01, 20:27
  #3
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0g3n
Hej fb

Jag har precis köpt en lägenhet på våning 2 av 3 och jag hade tänkt renovera köket och funderar starkt på ta ner några väggar. Huset byggdes väl nån gång vid 1955+ och byggdes med tegel(om det har något med saken att göra?)

Jag undrar då om någon vet ifall väggarna är bärande eller inte.
https://imgur.com/a/nv2sAZJ

Vägg 1 - Har en skjutdörr inne i väggen gjord av trä så den kan väl knappast vara bärande?
Vägg 2&4 - Är antingen tegel eller betong? Kan icke bärande väggar vara gjorda av betong/tegel?

Jag vet att en annan lägenhet i samma förening men några hus bort har rivit dessa, jag kommer kontakta föreningen också och fråga men tänkte kolla här först ifall det finns någon byggingenjör som kan svara på frågorna

Tack på förhand, Peace out.
På rak arm så är de inte bärande. Den saken är jag tämligen säker på.
Att fråga föreningen ska du givetvis göra ändå.
Citera
2018-11-01, 20:39
  #4
Medlem
Det är inte bärande väggar.
Men du bör kontakta föreningen för att få tillstånd.
Lycka till
Citera
2018-11-01, 20:40
  #5
Medlem
Är stommen i trä eller betong?
Är det betongväggar, låt stå. Är det gips, bara att riva på.
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Det är inte bärande väggar.
Men du bör kontakta föreningen för att få tillstånd.
Lycka till
Hur ser du det? Det är ju ett flerbostadshus och man ser inte hur våningsplanet ser ut.

Edit: Missade väggnumreringen..
__________________
Senast redigerad av nsbm 2018-11-01 kl. 20:44.
Citera
2018-11-01, 20:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0g3n
Hej fb

Jag har precis köpt en lägenhet på våning 2 av 3 och jag hade tänkt renovera köket och funderar starkt på ta ner några väggar. Huset byggdes väl nån gång vid 1955+ och byggdes med tegel(om det har något med saken att göra?)

Jag undrar då om någon vet ifall väggarna är bärande eller inte.
https://imgur.com/a/nv2sAZJ

Vägg 1 - Har en skjutdörr inne i väggen gjord av trä så den kan väl knappast vara bärande?
Vägg 2&4 - Är antingen tegel eller betong? Kan icke bärande väggar vara gjorda av betong/tegel?

Jag vet att en annan lägenhet i samma förening men några hus bort har rivit dessa, jag kommer kontakta föreningen också och fråga men tänkte kolla här först ifall det finns någon byggingenjör som kan svara på frågorna

Tack på förhand, Peace out.
Innan du börjar riva väggar så kolla med föreningen först om det är ok att ändra planlösning. Förra lägenheten jag bodde i brydde sig inte så länge det inte var bärande. Denna är asstrikta och får inte ändra någonting utan godkännande utav styrelsen.

Att ändra en bärande vägg kräver inte bara godkännande utav styrelsen utan även byggnadslov.
Citera
2018-11-01, 21:05
  #7
Medlem
Du verkar helt pucko inom byggområdet så du ska absolut inte göra någonting. Köp en lägenhet som passar direkt i stället.
Citera
2018-11-01, 21:06
  #8
Medlem
sk0g3ns avatar
Om man nu vill vara på den säkra sidan och fråga någon som vet mer exakt, vad för fackman ska man vända sig till? och vad kan det kosta?
Citera
2018-11-01, 21:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0g3n
Hej fb

Jag har precis köpt en lägenhet på våning 2 av 3 och jag hade tänkt renovera köket och funderar starkt på ta ner några väggar. Huset byggdes väl nån gång vid 1955+ och byggdes med tegel(om det har något med saken att göra?)

Jag undrar då om någon vet ifall väggarna är bärande eller inte.
https://imgur.com/a/nv2sAZJ

Vägg 1 - Har en skjutdörr inne i väggen gjord av trä så den kan väl knappast vara bärande?
Vägg 2&4 - Är antingen tegel eller betong? Kan icke bärande väggar vara gjorda av betong/tegel?

Jag vet att en annan lägenhet i samma förening men några hus bort har rivit dessa, jag kommer kontakta föreningen också och fråga men tänkte kolla här först ifall det finns någon byggingenjör som kan svara på frågorna

Tack på förhand, Peace out.

Nummermarkerande väggar är inte bärande. Men som redan nämnts får du ändå be om tillstånd!
Citera
2018-11-01, 23:31
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Det är inte bärande väggar.
Men du bör kontakta föreningen för att få tillstånd.
Lycka till

Jag håller inte med dig. Man började med stålbalkar mycket tidigt så även en vägg med dörrar kan vara bärande. Eller så har man räknat på bjälklaget efter de väggar som finns där. Är de tjockare än ett par stenar så är de bärande.
Citera
2018-11-01, 23:33
  #11
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag håller inte med dig. Man började med stålbalkar mycket tidigt så även en vägg med dörrar kan vara bärande. Eller så har man räknat på bjälklaget efter de väggar som finns där. Är de tjockare än ett par stenar så är de bärande.
Har du kollat länken som ts postade?
Citera
2018-11-01, 23:37
  #12
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Har du kollat länken som ts postade?

Mäklarens planritning kvalificerar inte som konstruktionsritning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback