Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-01, 16:46
  #1
Medlem
stee-vos avatar
Bodde i ett rum på övervåningen förr och hade 0 problem med ljudet. Inget sprakande, ingen reaktion på mobilsignalen, inget statiskt brus. Nu har jag flyttat ner till källaren och nu reagerar anläggningen på mobilen och sprakar och har sig.

Enda skillnaden mellan övervåningen och källaren är att det inte är jordade uttag i källaren så uppenbarligen har det med det att göra, men har inte riktigt möjlighet att jorda uttagen, vet inte ens hur det skulle gå till.

Så vad gör jag? Ska jag satsa på skärmade högtalarkablar och hoppas på det bästa? Går det att "hacka" till sig jordade kontakter? Ska jag ge upp och flytta upp igen?
Citera
2018-11-01, 16:53
  #2
Medlem
Att jorda eluttag är ingen komplicerad sak, men man bör anlita elektriker och det kostar ju en liten slant.

Men det går att göra lite fulhack. Montera en extra sladd på jorden på strömkabeln och dra till elementet.
Citera
2018-11-01, 16:53
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Borde finnas något https://www.electroschematics.com/63...-filter-50-hz/
I din stereo egentligen så det kanske inte är problemet.

Källaren... Radioaktivitet :-)? Det är väl det enda jag kan säga om bruset...
Citera
2018-11-01, 16:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Att jorda eluttag är ingen komplicerad sak, men man bör anlita elektriker och det kostar ju en liten slant.

Men det går att göra lite fulhack. Montera en extra sladd på jorden på strömkabeln och dra till elementet.

Har man ingen jordfelsbrytare kan man bygla den blå nollan till jord.
I Finland var det tillåtet, I Sverige närmast dödsstraff.
Om man inte har jordfelsbrytare so kopplar man nämligen ihop nollan med jorden inne i elskåpet.
( Jag vet att det är fel, Jag skriver detta mest på kul. En elektriker skulle ALDRIG göra detta)
Citera
2018-11-01, 17:36
  #5
Medlem
stee-vos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Borde finnas något https://www.electroschematics.com/63...-filter-50-hz/
I din stereo egentligen så det kanske inte är problemet.

Källaren... Radioaktivitet :-)? Det är väl det enda jag kan säga om bruset...
Hah, ja du. Förekommer radon i källaren faktiskt så det är inte helt omöjligt.

Fattar bara inte varför förstärkaren reagerar på mobilen nu helt plötsligt. Extremt irriterande att inte veta vad problemet beror på.
Citera
2018-11-01, 19:49
  #6
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stee-vo
Hah, ja du. Förekommer radon i källaren faktiskt så det är inte helt omöjligt.

Fattar bara inte varför förstärkaren reagerar på mobilen nu helt plötsligt. Extremt irriterande att inte veta vad problemet beror på.

Mobilens antenn får jobba lite hårdare pga. de sämre mottagningsförhållandena nere i källaren, så det skulle kunna förklara störningarna från den. Vad gäller annat brus, så kanske du ska pröva att flytta anläggningen till en annan plats i rummet, du kanske har ett elektromagnetiskt fält just där den står nu, från något...? Det kanske gör skillnad att byta vägguttag bara, enkla saker är värda att testa.
Citera
2018-11-02, 13:42
  #7
Medlem
stee-vos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Mobilens antenn får jobba lite hårdare pga. de sämre mottagningsförhållandena nere i källaren, så det skulle kunna förklara störningarna från den. Vad gäller annat brus, så kanske du ska pröva att flytta anläggningen till en annan plats i rummet, du kanske har ett elektromagnetiskt fält just där den står nu, från något...? Det kanske gör skillnad att byta vägguttag bara, enkla saker är värda att testa.

Tack för tipsen. Ska testa och återkomma.
Citera
2018-11-03, 11:49
  #8
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stee-vo
Tack för tipsen. Ska testa och återkomma.

Enkalste innan du byter alls eluttag är väl att dra en förlängningssladd från ett uttag på övervåningen för att se om det gör någon skillnad.
Gör det inte det är det lika bra att leta vidare efter andra orsaker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback