Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-01, 14:51
  #1
Medlem
pingvinens avatar
Kör Linux Mint på en Intel Core5 och har problem med att starta qemu-kvm som vanlig användare.

Får felet "permisson denied" vid access av /dev/kvm. Har provat och kollat att lösningar med grupptillhörighet i libvirt utan att lyckas. En fullösning som fungerade var att ändra rättigheter på /dev/kvm med chmod w+rw, och då fungerar det. Det är såklart ingen bra lösning, så om någon annan har tips om vad det kan handla om så är jag tacksam för hjälp.
Citera
2018-11-01, 18:38
  #2
Medlem
Kör inte ubuntu själv så jag vet inte exakt hur det är uppsatt. Vad har /dev/kvm för rättigheter som default? Om noden tillhör gruppen kvm och har läs/skriv-rättigheter för gruppen, så skall du själv vara medlem samma grupp.
Citera
2018-11-02, 11:26
  #3
Medlem
hashs avatar
Har inte själv Ubuntu, men gruppägare är väl vanligast "kvm", kolla om du har någon grupp som heter kvm och lägg till användaren i gruppen. Sen måste du logga ut & logga in din användare igen för att få access till gruppen.

Vad har du för rättigheter på /dev/kdm?
Citera
2018-11-02, 11:36
  #4
Medlem
Jag använder kvm/qemu/libvirt på Ubuntu 18.04 och för mig räcker gruppen libvirt i alla fall. /dev/kvm har jag inte rört:

Kod:
crw-rw---- 1 root kvm 10, 232 nov  2 11:30 /dev/kvm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback