Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 22:40
  #25
Medlem
P.Gs avatar
Antar att detta avser någon form av all inclusive-paket-resa? Undvik de billigaste ställena eller ordna med eget tält och mat?
Citera
2019-01-28, 10:48
  #26
Medlem
varit på safariresa i tanzania och på den resan förvarades maten i bilen i 3 dagar. kött fisk mjölk och bröd kan säga att djuren där blev mätta av den maten..
Citera
2019-07-05, 14:13
  #27
Medlem
Afrolovers avatar
Har blivit magsjuk två gånger i Afrika. Första gången på en fiskresturang och den andra på en exklusiv sportclub.

Många och goda råd har redan givits, Själv brukar jag säga att ät det folk äter lokalt och "hett så det ryker" når det serveras.

På de safaris jag lett har jag sett till att kött, rått eller tillagat, mm förvaras så kallt som möjligt. "svenska" kylväskor med kylklampar räcker inte. Bäst är en "kyllåda" av metall omgivet av ett minst 10 cm tjockt fack med kolsyreis och lika tjockt tättslutande lock konstrukurerat på samma sett. Öppnas bara en gång före varje måltid. I en sådan låda som sköts på rätt sätt håller en köttfärsås i en vecka och det är mer än det gör i mitt kylskåp hemma i Sverige.
Givetvis insiterat på att de som tillagar maten håller hög hygien, både personlig och när de hanterar maten före tillagning. Sallader tillreds omedelbart före servering. Undviker helt "krämer" gjorda med mjölkprodukter som bas, t.ex majonäs eller glass
Citera
2019-07-06, 16:35
  #28
Medlem
Sqeptisks avatar
Många välmenande råd i tråden. Anser dock att risken för magsjuka i Afrika är klart överdriven. Har varit där (i tjänsten) fler gånger än jag rimligen kan komma ihåg, såväl längre som kortare perioder och aldrig haft problem med magen. Å inga kolleger heller för den delen. Då har vi ätit allt och druckit allt utan begränsningar.
Vanlig reaktion på den nya bakterieflora som skall in i tarmen är möjligen lite lös avföring. Snabbt övergående dock.
Citera
2019-07-09, 18:57
  #29
Medlem
Varit på flere safariresor på den Afrikanska kontinenten... aldrig blivit magsjuk....
Citera
2019-07-19, 08:50
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasparo
Varit i Afrika två gånger och aldrig blivit magsjuk. Lite dålig i magen tre dagar under en safariresa men inget som inte några Imodium kunde lösa.


Jag har inte heller fått känna på någon riktig magsjuka efter mina 3 afrika resor.
Citera
2019-07-19, 09:26
  #31
Medlem
Inte i Afrika men i ett annat land som är känt för magsjuka..

Snabbmatsrestaurang där alla drack cola men jag ville ha vatten. Servitören sprang till affären och köpte en 2 liters flaska med vatten och hällde upp det i ett glas. Jag tänkte inte en sekund på att glaset sannolikt var diskat i fulvatten. Det tog mig fem dagar att bli hel igen.

Det är detaljerna som gör det ibland. Frukt osv har du redan fått tips om. Ha imodium tillgängligt innan olyckan inträffar. Ta så fort du märker att magen är dålig.
Citera
2019-07-22, 00:58
  #32
Medlem
Goldmanns avatar
Jag blev dödssjuk på en dyr lodge i Kenya en gång. Riktigt dålig faktiskt. Men jag tror att det hör till undantagen. Andra gånger har det inte varit ngt problem. Problemet är att de serverar bufé påde flesta ställen och hygienen kan vara sådär om inte management håller efter de lokala strikt. Maten åker in o ut. Men i princip skall det nog inte vara problem om man inte väljer det billigaste och håller själv bra handhygien.
Citera
2019-07-22, 01:06
  #33
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Har varit på safari i Sydafrika och slapp magsjuka. Vi åt middag frukost, high tea, lunch och middag på reservatet. Samtliga måltider intogs två gånger. Drack även flertalet drinkar och åt av frukten som serverades. Inga som helst problem. Jag var mer oroad för de vilda djuren som smög omkring runt tältet samt de enorma krypen som kröp på tältduken.

Vilda djur? Det låter vidrigt.
Ska man verkligen behöva stå ut med det under en safariresa!
Citera
2019-07-23, 15:42
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vilda djur? Det låter vidrigt.
Ska man verkligen behöva stå ut med det under en safariresa!

Ja du bor ju mitt i djungeln vilket innebär att du delar hemvist med alla övriga djur som bor där. Vissa insekter var fan lika stora som en knytnäve. I fjärran kunde jag höra hyenor skratta i nattens mörker. Tydligen så gillar hyenorna att komma in till lägret på kvällarna och kalasa på rester.
Citera
2019-08-26, 15:32
  #35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Nej. Traditionella magsjukeländer där "alla" blir sjuka är till exempel Indien, Tadzjikistan och Marocko samt ett par till. Detta är såklart bara anekdotisk bevisföring. Jag tycker man hör om betydligt färre problem i det svarta Afrika än i ovan nämnda länder. Troligen har detta att göra med att safariresor närmar sig lyxresor där kocken helt enkelt vet vad hen gör.

Håller med Afrika ( östafrika ) är inte ett högriskland för magsjuka.

Jag har jobbat i Indien och helt omöjligt att inte bli magsjuk utanför turistområdena.
Man blir ju tvingad att äta & dricka det som finns lokalt tillsammans med kollegor.
Knappast tid att sjutsa mej till ett Sheraton eller Marriott för att äta lunch.

Räddningen stavas; Cipro ( Ciprofoxacin )
dela en 500 mg tablett på hälften och ta morgon/kväll.
Jag vet att många kommer att yla om antibiotikaresistens men ibland har nöden ingen lag.
Citera
2019-08-26, 17:49
  #36
Medlem
Novus4212s avatar
Kan även tipsa om Bifiform som har funkat väldigt bra.

Tablett som tas dagligen och som balanserar tarmfloran.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2989667

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback