Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-01, 12:07
  #1
Medlem
Hejsan!
Jag har startat ett litet projekt där jag ska be min framtida frus nära och kära säga några fina ord om bruden som dom ska filma på deras mobiltelefoner (eller va de nu kan tänkas ha). Så jag vet inte exakt i vilka filformat jag kommer få filmsnuttarna i.
Men dessa ska jag sen klippa ihop och lägga in liten bakgrundsmusik osv.

Jag är 100% nybörjare, har dock lätt för att lära mig och tycker det är ganska intressant så ska nog kunna lära mig ett enklare program för att kunna göra det jag behöver.

Men jag vänder mig nu till er expertis i frågan, vilket program bör jag använda? Behöver jag känna till någon filkonverterare innan jag börjar så jag vet att jag kan använda materialet jag får in?

Tänker att jag ska visa filmen under bröllopet samt ge henne det i ett fint USB som en gåva.

Har windows dator, bra dator.

Nåt mer ni behöver veta?

Tack
Sussens
Citera
2018-11-01, 13:20
  #2
Medlem
Diverges avatar
Brukar rekommendera DaVinci Resolve för klippning.
Gratis och har dom funktioner du eftersöker.

Filkonvertering kan du alltid lösa i efterhand.
Citera
2018-11-01, 13:34
  #3
Medlem
Jag hade använt Vegas Pro. Är man hyfsat bekväm och lättlärd med mjukvaror så går det inutiativt att sätta ihop ett videoprojekt. Det finns hur mycket som helst för den som vill ha avancerade funktioner, men basfunktionerna kan vem som helst ta till sig genom learning-by-doing. Lite samma sak som Photoshop för bilder - det finns hur mycket som helst att lära sig, men alla kan lära sig att göra en grön rektangel på några sekunder så länge man inte är tekniskt efterbliven.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-11-01 kl. 13:36.
Citera
2018-11-02, 13:35
  #4
Medlem
Jag kan tänka mig att betala för ett program om det innebär bättre kvalite, men 2500 kronor är lite väl mycket xD Vegas pro är därför inte aktuellt dessvärre. Är det DaVinci som gäller då eller finns fler alternativ? Hur ser möjligheten ut för att lära sig? Jag tänker mig att desto vanligare/populärare programmet är desto mer information finns att hitta. Vilket kan vara relevant då jag kommer med stor sannolikhet behöva söka mig till hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback