Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-01, 09:12
  #1
Medlem
Pastellfisks avatar
Försökte hitta en redan existerande tråd om detta utan resultat så jag tar mig friheten att starta en.

Vad tycker ni andra om att användare som gång efter annan stängs av till slut utesluts permanent?

Senast igår såg jag en användare som blivit avstängd omkring 12 gånger av olika skäl men framförallt Ohörsamhet, i olika långa perioder. Vem det var spelar mindre roll men det blir lite löjligt när användare spenderar mer tid avstängda än på forumet. Dessutom tenderar de komma tillbaks och göra exakt samma skit igen.

Skulle man inte kunna ha en regel kring att man får exempelvis 3 möjligheter och sen är man ute? Naturligtvis kan man skapa ett nytt konto för att kringgå det men det kan man, mig veterligen, göra även när man är avstängd en kortare period?

Vad tycker ni andra om det här? Eller finns det rent av redan en liknande regel?
Citera
2018-11-01, 09:31
  #2
Medlem
a2cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Försökte hitta en redan existerande tråd om detta utan resultat så jag tar mig friheten att starta en.

Vad tycker ni andra om att användare som gång efter annan stängs av till slut utesluts permanent?

Senast igår såg jag en användare som blivit avstängd omkring 12 gånger av olika skäl men framförallt Ohörsamhet, i olika långa perioder. Vem det var spelar mindre roll men det blir lite löjligt när användare spenderar mer tid avstängda än på forumet. Dessutom tenderar de komma tillbaks och göra exakt samma skit igen.

Skulle man inte kunna ha en regel kring att man får exempelvis 3 möjligheter och sen är man ute? Naturligtvis kan man skapa ett nytt konto för att kringgå det men det kan man, mig veterligen, göra även när man är avstängd en kortare period?

Vad tycker ni andra om det här? Eller finns det rent av redan en liknande regel?
Som sagt så finns det redan en sådan regel. Det som hänt här (iom 12 gånger) är att varningarna som användaren fått har gått ut, och därmed har h*n "sonat" sitt brott.
Citera
2018-11-01, 09:36
  #3
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Försökte hitta en redan existerande tråd om detta utan resultat så jag tar mig friheten att starta en.

Vad tycker ni andra om att användare som gång efter annan stängs av till slut utesluts permanent?

Senast igår såg jag en användare som blivit avstängd omkring 12 gånger av olika skäl men framförallt Ohörsamhet, i olika långa perioder. Vem det var spelar mindre roll men det blir lite löjligt när användare spenderar mer tid avstängda än på forumet. Dessutom tenderar de komma tillbaks och göra exakt samma skit igen.

Skulle man inte kunna ha en regel kring att man får exempelvis 3 möjligheter och sen är man ute? Naturligtvis kan man skapa ett nytt konto för att kringgå det men det kan man, mig veterligen, göra även när man är avstängd en kortare period?

Vad tycker ni andra om det här? Eller finns det rent av redan en liknande regel?

I reglerna står det förklarat:
Citat:
Den som bryter mot någon av reglerna riskerar varning, avstängning eller permanent bannlysning.

Vid första avstängningen blir man avstängd en vecka, vid andra en månad och vid tredje i sex månader. En varning eller avstängning preskriberas ett år efter att den började verkställas.

Användare som begår särskilt allvarliga regelbrott kan bli avstängda från forumet i sex månader utan föregående avstängning. De kan även bli permanent bannlysta.

Citat:
Ursprungligen postat av a2c
Som sagt så finns det redan en sådan regel. Det som hänt här (iom 12 gånger) är att varningarna som användaren fått har gått ut, och därmed har h*n "sonat" sitt brott.

Nej, knappast om han blivit avstängd för ohörsamhet flera gånger.
Citera
2018-11-01, 09:40
  #4
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
I reglerna står det förklarat:

Nej, knappast om han blivit avstängd för ohörsamhet flera gånger.

Fast om man upprepade gånger begått mindre överträdelser anser jag att det borde ackumuleras till en permanent avstängning. Självklart inte efter en gång eller två men när det blir gång på gång på gång.

Att man sonat för sitt övertramp innebär inte att man ska komma in gång efter annan och göra exakt samma sak.

Nu handlade inte det här heller om hur reglerna ser ut, utan vad folk tycker om en eventuell förändring av dessa.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-11-01 kl. 09:43.
Citera
2018-11-01, 09:47
  #5
Medlem
bombaccis avatar
Jag tycker det är ok som det är nu. Ibland får användare lite orättvisa varningar eller så har diskussionen gått i högt tonläge och folk drar på sig varningar. de som missköter sig kan ju bli avstängda i upp till sex månader (eller om det är ett år? orkar inte kolla). Så de kan ju få en ganska lång utvisning oavsett.

Tråkigt om Flashback börjar göra sig av med folk som har varit här länge.
Citera
2018-11-01, 09:51
  #6
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Fast om man upprepade gånger begått mindre överträdelser anser jag att det borde ackumuleras till en permanent avstängning. Självklart inte efter en gång eller två men när det blir gång på gång på gång.

Att man sonat för sitt övertramp innebär inte att man ska komma in gång efter annan och göra exakt samma sak.

Nu handlade inte det här heller om hur reglerna ser ut, utan vad folk tycker om en eventuell förändring av dessa.

Efter flera förseelser är det inte omöjligt att man blir bannlyst. Som najas skriver så finns det redan i reglerna, även om det inte är specificerat exakt när det inträffar. Det beror på olika faktorer som det är onödigt att skriva ut i detalj.
Citera
2018-11-01, 09:55
  #7
Moderator
^Eazs avatar
Så var det för en herrans massa år sedan, vid tredje avstängningen inom 6 månader (om jag inte missminner mig) så blev man permanent avstängd.

Det blev ändrat just för att man inte skulle stänga av folk permanent för t.ex off topic vilket faktiskt var väldigt hårt.

Tycker det funkar bra som det är nu, 1 vecka, 1 månad, 6 månaders semester.

Edit: Information om detta: (FB) Amnesti upphör!

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vid tre avstängningar så blev man tidigare bannlyst från forumet. Man kunde efter sex månader ansöka om amnesti, men endast de som vi ansåg tillförde forumet något beviljades amnesti.

Vi tar nu långsamt bort amnesti, och ersätter detta med sex månaders avstängning. Istället för att som idag ansöka om amnesti efter sex månader så kommer ditt konto att automatiskt öppnas efter sex månader. Undantag är extrema fall där vi anser att man har förbrukat sina rättigheter. Dessa blir bannlysta på livstid.


Edit 2: När preskriptionstiden ändrades från 6 månader till 12:

(FB) Nya preskriberingsregler på Flashback

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nya preskriberingsregler har införts på Flashback idag gällande varningar och tillsägelser.

Den som bryter mot reglerna riskerar en tillsägelse, varning och i vissa fall bannlysning. En varning och en tillsägelse numera plockas bort efter 12 månader. Tidigare var preskriberingstiden sex månader.

admin
__________________
Senast redigerad av ^Eaz 2018-11-01 kl. 10:00.
Citera
2018-11-01, 09:57
  #8
Medlem
Pastellfisks avatar
Jag tror ändå att det skulle behöva stramas upp lite även om det kanske fungerar lite åt det hållet jag menar redan nu.

Det skulle spara en del tid för moderatorerna att slippa administrera skiten vilket i förlängningen skulle kunna öka kvalitén på forumet i stort. Vidare så skulle en del återkommande troll som mest förpestar tillvaron och ger forumet dåligt rykte ryka.

Jag är medveten om att trolleri i sig inte är en överträdelse men då många också begår överträdelser (åtskilliga gånger) så kommer man slå två flugor i en smäll, åtminstone för forumet.
Citera
2018-11-01, 10:12
  #9
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a2c
Flashbacks mods sitter här dygnet runt och bevakar forumet utan ersättning, mer hjärndöda socialfall hittar man inte. Varför är du så engagerad i att minska deras arbete?

Trodde syftet var att göra forumet snyggare eller nåt.

Tanken var väl snarast en va förhoppning om att det kunde frigöra tid som de kunde nyttja till att moderera annat? Hur de frivilligt väljer att spendera sin tid skiter jag faktiskt i. Har haft en känsla på sistone att modsen inte riktigt hänger med längre. Åtminstone om man jämför med hur de var för en fem-sex år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Så var det för en herrans massa år sedan, vid tredje avstängningen inom 6 månader (om jag inte missminner mig) så blev man permanent avstängd.

Det var precis det jag misstänkte! Flashback har blivit lika jävla skumgummi som resten av samhället. Allt var bättre förr. Innan en massa jävla #metoo, Amy Diamond och diabetesgalor!
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-11-01 kl. 10:20.
Citera
2018-11-01, 11:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag tror ändå att det skulle behöva stramas upp lite även om det kanske fungerar lite åt det hållet jag menar redan nu.

Det skulle spara en del tid för moderatorerna att slippa administrera skiten vilket i förlängningen skulle kunna öka kvalitén på forumet i stort. Vidare så skulle en del återkommande troll som mest förpestar tillvaron och ger forumet dåligt rykte ryka.

Jag är medveten om att trolleri i sig inte är en överträdelse men då många också begår överträdelser (åtskilliga gånger) så kommer man slå två flugor i en smäll, åtminstone för forumet.

Om man blivit avstängd 12 gånger så kan man ju ifrågasätta sig hur det är med den sociala kompetensen, men problemet är ju ändå att avstänger man vederbörande så blir det ju ett sådant där ständigt återkommande troll som kör rätt in i kaklet så länge det fungerar. Håller med om att det dåliga ryktet här är till stort baserad på dessa troll som snurrar runt och kör sitt race.
Det borde inte fungerar med så många gånger avstängning, men tycker också att nya användare borde ha en betydligt mer begränsad del att röra sig på än hela forumet en tid tills man ser att det fungerar med vederbörande.
Man kanske skulle kunna ha en direkt återrapportering över låt säga deras 50 första inlägg som gått direkt till en mod för en snabb granskning för att se om det är en som sköter sig eller ej.
Citera
2018-11-01, 11:51
  #11
Medlem
Det är väl egentligen ganska så bra så som det är. Ta mig själv som ett exempel. Jag skulle säga att mina inlägg på ett ungefär är fördelade så här:
- 75% reaktioner/kommentarer av varierande kvalitet
- 10% välformulerade/fördjupande kvalitativa inlägg
- 10% lögner/provokationer/fördolda troll-inlägg
- 5% överflödiga one-liners

Allt-som-allt skulle jag kunna vara "bror duktig" genom att inte posta de två sistnämnda kategorierna, men då skulle det här formumet inte vara lika roligt för min egen del (och i ärlighetens mening så ger jag blanka fan i alla andra här). Även om 15% av mina inlägg bara är skit, så är ändå 85% något som bidrar positivt i någon mening.

Enligt TS:s mening så skulle jag alltså bli bannad. Må så vara, men jag menar på att jag ändå hjälper fler användre här än vad jag sabbar. Och visst, jag åker på ett antal trams-varningar varje år. Det kommer dock inte få mig att ändra på mig för fem öre. Man får ta det för vad det är, och blir jag avstängd någon gång så får det helt enkelt bli så. Det är ändå ganska så stor skillnad på att ha "upprepade förseelser" och att ha "dagliga förseelser".

Därutöver är jag ganska så aktiv med att rapportera andras inlägg som klart strider mot forumreglerna - inte för att det är någon förmildrande omständighet gällande mina egna överträdelser, men ändå.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-11-01 kl. 11:58.
Citera
2018-11-04, 14:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag tror ändå att det skulle behöva stramas upp lite även om det kanske fungerar lite åt det hållet jag menar redan nu.

Det skulle spara en del tid för moderatorerna att slippa administrera skiten vilket i förlängningen skulle kunna öka kvalitén på forumet i stort. Vidare så skulle en del återkommande troll som mest förpestar tillvaron och ger forumet dåligt rykte ryka.

Men det du tycker är skit, överträdelser och sånt som förpestar forumet, kanske är någon annans favorit-inlägg. Är det personer du inte håller med eller förstår, som du klassar som troll, eller vad försöker du förbjuda: dumhet, intolerans, personer som har mjäll?

Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Det var precis det jag misstänkte! Flashback har blivit lika jävla skumgummi som resten av samhället. Allt var bättre förr. Innan en massa jävla #metoo, Amy Diamond och diabetesgalor!

Vad är det för fel på Amy Diamond?

https://youtu.be/YR5ApYxkU-U?t=140
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback