Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-01, 01:32
  #1
Avstängd
Plånbok med RFID ska skydda mot bedrägerier men dom är för säkra eller så för om busskortet är i plånboken så måste man ta ut det när man går på bussen istället för att lägga hela plånboken på panelen.

Jävla tattar produkt.

Vad tycker ni om RFID? Vad är meningen med en säker plånbok som man inte kan använda?
Citera
2018-11-01, 01:39
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaEriksson1966
Plånbok med RFID ska skydda mot bedrägerier men dom är för säkra eller så för om busskortet är i plånboken så måste man ta ut det när man går på bussen istället för att lägga hela plånboken på panelen.

Yep.

Citat:
Ursprungligen postat av SveaEriksson1966
Jävla tattar produkt.

Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av SveaEriksson1966
Vad tycker ni om RFID?

Harmlöst. Osäkert. Hackvänligt.


Citat:
Ursprungligen postat av SveaEriksson1966
Vad är meningen med en säker plånbok som man inte kan använda?

en RFID-säker plånbok vänder sig till de som är paranoida nog att oroa sig för att deras RFID-chip riskerar att kopieras på håll.
Dessa personer FINNER sig i att behöva ta ut sina kort ur plånboken för att låta dem läsas av den läsare de VÄLJER att läsa av deras kort.
Citera
2018-11-01, 03:00
  #3
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaEriksson1966
Plånbok med RFID ska skydda mot bedrägerier men dom är för säkra eller så för om busskortet är i plånboken så måste man ta ut det när man går på bussen istället för att lägga hela plånboken på panelen.

Jävla tattar produkt.

Vad tycker ni om RFID? Vad är meningen med en säker plånbok som man inte kan använda?


Naturligtvis måste man ta ut busskortet. Hur svårt är det? Är det inte en liten uppoffring när man kan undvika att få bankkortet skimmat?

Personligen har jag aldrig busskortet i plånboken så jag har inte känt mig berörd. Men jag har skaffat en RFID-säker plånbok och det känns bra.
Citera
2018-11-01, 03:07
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Naturligtvis måste man ta ut busskortet. Hur svårt är det? Är det inte en liten uppoffring när man kan undvika att få bankkortet skimmat?

Personligen har jag aldrig busskortet i plånboken så jag har inte känt mig berörd. Men jag har skaffat en RFID-säker plånbok och det känns bra.

Här i Göteborg så räcker det att aktivera sitt månadskort EN gång per månad, sedan behöver man inte "blippa det" mera. Hur det funkar i andra städer låter jag vara osagt.

Sedan så är trådstarten (och rubrik) lite knepig, men vi förstår nog vad TS menar..
Citera
2018-11-01, 03:18
  #5
Medlem
Förlåt, men asså.. va??
Det är ju hela syftet med plånboken, den är ju tillverkad av den anledningen..
Du klagar alltså på att den gör sitt jobb? Är helt förbluffad
Citera
2018-11-01, 03:22
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Intressant. Så är det inte här i Linköping. Man kan köpa olika biljetter med samma kort, men om man laddar en 30-dagarsbiljett måste man alltid "blippa" det.

Ja, jag var väl lite oklar: Har också en "skyddad plånbok", men förvarar mitt busskort i plånboken, så det inte "kommer bort". Enbart en gång per 30:de dag behöver jag aktivera månadskortet, när det gamla månadskortet slutat att gälla, och den nya månadsladdningen ska aktiveras. Ska man åka över zongränser, förenklat till annan kommun, så måste man givetvis "blippa".
Citera
2018-11-01, 03:56
  #7
Medlem
madsolars avatar
Mitt bankkort funkade ej efter ja hade den i en av dessa
Citera
2018-11-01, 03:58
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Mitt bankkort funkade ej efter ja hade den i en av dessa

Kan du inte redovisa märke på plånboken samt inköpsställe, så är dock ditt inlägg ingenting värt på Flashback.
Citera
2018-11-01, 04:45
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Förlåt, men asså.. va??
Det är ju hela syftet med plånboken, den är ju tillverkad av den anledningen..
Du klagar alltså på att den gör sitt jobb? Är helt förbluffad

Människor upphör aldrig att förvåna är den lärdom man kan dra av det hela. TS om du nu skall ha en RFID-plånbok så kanske du skulle köpt en modell där det finns en plats eller två som ligger utanför skyddet?

Själv använder jag en https://secrid.com/en-global/ RFID skyddet är bara bonus, gillar att ha korten lättillgängliga genom att bara trycka till spaken fast nu kanske den får gå i pension snart - Google pay är släppt och fungerar med Revolut så kanske slipper man släpa med sig kort snart.
Citera
2018-11-01, 06:05
  #10
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, jag var väl lite oklar: Har också en "skyddad plånbok", men förvarar mitt busskort i plånboken, så det inte "kommer bort". Enbart en gång per 30:de dag behöver jag aktivera månadskortet, när det gamla månadskortet slutat att gälla, och den nya månadsladdningen ska aktiveras. Ska man åka över zongränser, förenklat till annan kommun, så måste man givetvis "blippa".
Värre för statistiken när många inte stämplar kortet dock?
Vet linjer som dragits in helt pga lågt resande men i praktiken var bussen minst halvfull hela tiden.

För övrigt så föredrar jag appen, så slipper man kort helt.
Citera
2018-11-01, 08:15
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Förlåt, men asså.. va??
Det är ju hela syftet med plånboken, den är ju tillverkad av den anledningen..
Du klagar alltså på att den gör sitt jobb? Är helt förbluffad

Tänkte precis skriva det. Om inte annat så gör väl TS bra reklam för plånboken.
Citera
2018-11-01, 08:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaEriksson1966
Plånbok med RFID ska skydda mot bedrägerier men dom är för säkra eller så för om busskortet är i plånboken så måste man ta ut det när man går på bussen istället för att lägga hela plånboken på panelen.

Jävla tattar produkt.

Vad tycker ni om RFID? Vad är meningen med en säker plånbok som man inte kan använda?

hela poängen med produkten är att skydda för avläsning, vilken de lav det fattade du inte?

självklart måste du ta ut busskortet för att den skall kunna läsas, du måste vara riktigt jävla korkad
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback