Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-31, 20:10
  #1
Medlem
Kan vara fel delforum, jag letade efter retorik men hittade inte. Testar här.

Hur bär man sig åt för att öva upp sin argumentationsförmåga i den mening att samla korta, konkreta och väl underbyggda argument? Jag har bra koll på hur man argumenterar rent retoriskt och psykologiskt men skulle vilja bli bättre på att samla ihop det jag vill ha sagt, både verbalt och skriftligt. Något jag har svårt med är att gå från punkt A till B, ofta fastnar jag i sidospår och förklaringar och hamnar i ett märkligt svamligt trassel. Om jag är förberedd så funkar det ju givetvis bättre, men även där har jag lite problem. Jag har svårt att begränsa mig och sålla ut det relevanta, vilket gör mig tämligen långrandig.

Tips på hur man undviker att vara långrandig mottages tacksamt. Något som jag redan tänkt på är att skriva referat, kan det vara något?
Citera
2018-10-31, 20:18
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttreign
Tips på hur man undviker att vara långrandig mottages tacksamt. Något som jag redan tänkt på är att skriva referat, kan det vara något?
Är du min kollega?

Hon berättar i flera minuter om minsta sak, och jag sammanfattar det i en mening. Jag brukar få ett tack, och en suck från henne om att hon krånglade till.

Jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Kanske planera bättre. Fundera på vad som verkligen är viktigt?
Citera
2018-10-31, 20:33
  #3
Medlem
Skriv referat. Undvik alla onödiga ord.
Citera
2018-10-31, 21:09
  #4
Medlem
Jogens avatar
Träna hemma, rakt ut eller framför spegeln. Undvik att göra det ute bland folk
Skriva ner hjälper förstås. Träna dig på att ha färdiga små haranger som låter bra.

Detta hjälper inte så mycket när du vill ha sagt något till största delen "nytt", något oförberett. Men du får träna dig på att hålla dig kort och våga ha ett samtal, en dialog - där du säger något kortfattat - där den andre/de andra responderar - för att du sedan förklarar dig - och så fortsätter samtalet. Du måste inte ha en perfekt utläggning varje gång, om allt. Det är ju då du istället uppfattas som långrandig.
Citera
2018-11-01, 10:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är du min kollega?

Ganska säker på att det inte är jag, men det var en tröst att höra att jag inte är ensam om problemet

Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Skriv referat. Undvik alla onödiga ord.
Tack för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Träna hemma, rakt ut eller framför spegeln. Undvik att göra det ute bland folk
Skriva ner hjälper förstås. Träna dig på att ha färdiga små haranger som låter bra.

Detta hjälper inte så mycket när du vill ha sagt något till största delen "nytt", något oförberett. Men du får träna dig på att hålla dig kort och våga ha ett samtal, en dialog - där du säger något kortfattat - där den andre/de andra responderar - för att du sedan förklarar dig - och så fortsätter samtalet. Du måste inte ha en perfekt utläggning varje gång, om allt. Det är ju då du istället uppfattas som långrandig.

Bra idéer, ska testa det! Tack så mycket!
Citera
2018-11-01, 10:11
  #6
Medlem
Tänk först, tala sedan. Våga hålla käften, istället för att pladdra när tanken inte är färdigtänkt.

"Det dunkelt sagda, är det dunkelt tänkta"
Citera
2018-11-01, 12:51
  #7
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttreign
Kan vara fel delforum, jag letade efter retorik men hittade inte. Testar här.

Hur bär man sig åt för att öva upp sin argumentationsförmåga i den mening att samla korta, konkreta och väl underbyggda argument?

Destillera dina tankar ofta och länge.
Citera
2018-11-01, 13:23
  #8
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Lär dig att upptäcka när du är på väg ut på ett sidospår, och hejda dig då. Eller skriv ett långt inlägg och redigera ner det efteråt, så att bara det allra viktigaste är med.

Sedan får man också inse att många personer använder förvirring och wall of text som maktstrategi. Dessa personer kommer påstå att du slingrar dig och byter ämne när du inte bemöter de fyra påstående, fem frågor och tre insinuationer som den personens replik innehöll. I sådana lägen måste du helt enkelt skita i att bemöta allt som personen säger, annars blir du bortkollrad direkt.
Citera
2018-11-01, 22:36
  #9
Medlem
Undvik adverb.
Citera
2018-11-01, 23:09
  #10
Medlem
Jag skulle tvärtom vilja lära mig att prata som de gör i radions Spanarna. Deltagarna berättar spirituellt och mångordigt om iakttagelser de gjort i vardagen. De gör det ett lekfullt och intellektuellt sätt.
Citera
2018-11-02, 12:30
  #11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Destillera dina tankar ofta och länge.

Ett gott råd. Man måste ju också göra sig begriplig för sin omgivning. Ett allt för avskalat språk kan bli svårt att begripa. Man kan många gånger lyckas väl genom att finna på träffande liknelser, som med få ord beskriver kärnan i det man vill ha sagt. Men var försiktig. Snille och smak. Alltså lagom drastiskt och farligt.
Citera
2018-11-02, 12:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buttreign
Kan vara fel delforum, jag letade efter retorik men hittade inte. Testar här.

Hur bär man sig åt för att öva upp sin argumentationsförmåga i den mening att samla korta, konkreta och väl underbyggda argument? Jag har bra koll på hur man argumenterar rent retoriskt och psykologiskt men skulle vilja bli bättre på att samla ihop det jag vill ha sagt, både verbalt och skriftligt. Något jag har svårt med är att gå från punkt A till B, ofta fastnar jag i sidospår och förklaringar och hamnar i ett märkligt svamligt trassel. Om jag är förberedd så funkar det ju givetvis bättre, men även där har jag lite problem. Jag har svårt att begränsa mig och sålla ut det relevanta, vilket gör mig tämligen långrandig.

Tips på hur man undviker att vara långrandig mottages tacksamt. Något som jag redan tänkt på är att skriva referat, kan det vara något?

Diskutera på Twitter. Gjorde underverk för mig. I början var det frustrerande med begränsningen men snabbt blir det en befrielse. Man får fundera på vad som är viktigast att få fram.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback