Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-04, 23:20
  #13
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Inte alls otroligt att moppen kan vara hopsatt i Kina trots franskt namn. Honda har t ex en scooter som görs både i 50 och 110 kubik, heter Vision och tillverkas - tadaa - i Kina. Jag har haft två sådana mc-scootrar själv (den första blev stulen) och har inget att anmärka på kvaliteten. Hann köra drygt 800 mil på den första utan minsta problem. Jag skulle gå så långt att hävda att jag föredrar Kina före Frankrike som producentland.
Jag håller med dig. Dessutom ingår de numera i Mahindra som är ett enormt stort indiskt företag och det är inga skitmärken de har i koncernen direkt. Hellre det än slöa fransmän med hybris vid rodret.

Detta är lite av vad de gör:

Pininfarina (76.06%)
Mahindra Two Wheelers limited.
SsangYong Motor Company (70%)
B.S.A Company.
Erkunt Tractor.
Reva Electric Car Company.
Peugeot Motocycles (51%)
__________________
Senast redigerad av Handeldvapen 2018-11-04 kl. 23:25.
Citera
2018-11-05, 13:59
  #14
Medlem
Vad vet vi då så här långt:
  • Kina-tillverkat kan vara bra
  • Man får vad man betalar för
  • Det finns folk som äger en Speedfight och som tycker den är bra
  • (Och så finns det de som har synpunkter på tonåringars rätt att ställa krav, men det var förstås inte en av de ursprungliga frågorna)

Tack för alla synpunkter, forumvänner. Men det är fortfarande en sak som skaver:
Hur är det med Speedfight:s andrahandsvärde? Varför finns så få till salu på Blocket i prisintervallet 50-100% av nypris, och varför finns så många i intervallet 25-50%?
Jämför med Vespor, där verkar de flesta annonserna finnas inom 50-100%. Det måste finnas rationella skäl till Speedfight:s prisbild: ägarna kanske tycker de är så bra, så de säljer dem inte förrän de är rejält slitna. Eller så håller de kanske inte mer än ett par tre år innan problemen kommer?
Citera
2018-11-05, 17:57
  #15
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrafZeppelin

Jämför med Vespor, där verkar de flesta annonserna finnas inom 50-100%. Det måste finnas rationella skäl till Speedfight:s prisbild: ägarna kanske tycker de är så bra, så de säljer dem inte förrän de är rejält slitna. Eller så håller de kanske inte mer än ett par tre år innan problemen kommer?
Nu ska jag inte vurma för Speedfight, för det gör jag inte. Däremot försöker jag se det på ett nyktert sätt. Det är inga dåliga maskiner och med barn i tonåren så vet jag att det är eftertraktade maskiner bland ungdomarna, långt mer än alla "rena" kinamoppar.

Vad beträffar Vespa så är det lite intressant. Jag har en bekant som hyr ut fordon i ett söderhavsland. Där märks det svart på vitt vilken skit de italienska produkterna är. Men Vespa är originalet. Romantiken med en donna på bönpallen...mörkt hår, stora solglasögon och en sjal som fladdrar. Bullshit. Oroväckande ofta är det märket som måste bärgas någonstans på en krokig väg i bergen.
Men märket lever på sin image, och att de var först med konceptet. Därav andrahandsvärdet som inte speglar kvalitén på något sätt.

Vad min vän själv rekommenderar?
Sym - från Thailand
Kymco - från Kina
Enligt honom minst bekymmer för pengarna.
Citera
2018-11-08, 18:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Jag har en bekant som hyr ut fordon i ett söderhavsland.
En "bekant"? Som "hyr ut fordon"? Kan allt om skotrar? Och ditt nick är Handeldvapen?

Det här är en bild på din vän i hennes skoterbutik, eller hur? Du har berättat för mycket, insatsgruppen är säkert redan på väg. Fly, Jason Bourne, fly för ditt liv!
Citera
2018-11-08, 18:29
  #17
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrafZeppelin
En "bekant"? Som "hyr ut fordon"? Kan allt om skotrar? Och ditt nick är Handeldvapen?

Det här är en bild på din vän i hennes skoterbutik, eller hur? Du har berättat för mycket, insatsgruppen är säkert redan på väg. Fly, Jason Bourne, fly för ditt liv!
För det första är inte hans namn relevant. För det andra spelar det ingen roll vilket land han bor i. För det tredje ser jag ingen som helst koppling mellan mitt nick och skotrar. För det fjärde vet jag inte vem du syftar på som vet allt om skotrar. För det femte förstår jag inte varför du blir spydig när du ställer frågor på ett forum och faktiskt får svar.

Tack för hjälpen, hade jag sagt.
Citera
2018-11-08, 20:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
För det första är inte hans namn relevant. För det andra spelar det ingen roll vilket land han bor i. För det tredje ser jag ingen som helst koppling mellan mitt nick och skotrar. För det fjärde vet jag inte vem du syftar på som vet allt om skotrar. För det femte förstår jag inte varför du blir spydig när du ställer frågor på ett forum och faktiskt får svar.

Tack för hjälpen, hade jag sagt.

Av det du skriver gissar jag att du inte sett filmen The Bourne Identity. Det du skrev i din näst senaste post råkar matcha filmens avslutande scen. Syftet var inte att vara spydig. Se filmen, den är grymt bra. Och att bli jämförd med Jason Bourne torde vara hedrande - han är en förbannat duglig kille.
Citera
2019-03-31, 22:35
  #19
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Nu ska jag inte vurma för Speedfight, för det gör jag inte. Däremot försöker jag se det på ett nyktert sätt. Det är inga dåliga maskiner och med barn i tonåren så vet jag att det är eftertraktade maskiner bland ungdomarna, långt mer än alla "rena" kinamoppar.

Vad beträffar Vespa så är det lite intressant. Jag har en bekant som hyr ut fordon i ett söderhavsland. Där märks det svart på vitt vilken skit de italienska produkterna är. Men Vespa är originalet. Romantiken med en donna på bönpallen...mörkt hår, stora solglasögon och en sjal som fladdrar. Bullshit. Oroväckande ofta är det märket som måste bärgas någonstans på en krokig väg i bergen.
Men märket lever på sin image, och att de var först med konceptet. Därav andrahandsvärdet som inte speglar kvalitén på något sätt.

Vad min vän själv rekommenderar?
Sym - från Thailand
Kymco - från Kina
Enligt honom minst bekymmer för pengarna.
Din vän har fel, Sym är från Taiwan.

Att de är mer eftertraktade bland ungdomar spelar egentligen ingen roll mer än att de är mer stöldbegärliga förstås i och med att de är hetare på begagnatmarknaden än Kinaskräp.

Därför bör man sikta in sig på mellansegmentet - där Kymco och Sym huserar samt några fler. Dessa mopeder håller någorlunda bra och de ser hyfsade ut.
Citera
2019-04-01, 10:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Din vän har fel, Sym är från Taiwan.

Att de är mer eftertraktade bland ungdomar spelar egentligen ingen roll mer än att de är mer stöldbegärliga förstås i och med att de är hetare på begagnatmarknaden än Kinaskräp.

Därför bör man sikta in sig på mellansegmentet - där Kymco och Sym huserar samt några fler. Dessa mopeder håller någorlunda bra och de ser hyfsade ut.

Även Kymco stammar från Taiwan.
Citera
2019-04-01, 21:11
  #21
Medlem
Avengerssons avatar
Jag undrar en sak angående speedfight 4 modellen från Peugeot. På en del modeller exempelvis darkside eller pure Mad Black red så ser man en liten "avlång ljuslykta" i främre karossen. Den finns inte med på alla deras mopeder och olika bilder visas på exempelvis Internet. Vad är detta för ljus? Dessa modeller har även de vanliga två som föreställer "lejonets ögon", men den där extra som ser ut som en avlång längst upp på framtagen, vad är det?

Någon som vet?
Citera
2019-05-04, 19:48
  #22
Avstängd
KneeTops avatar
Såg nu att tråden var gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback