Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-31, 13:26
  #1
Medlem
PingPongGlasss avatar
Jag råkade tappa min bärbara WD (2TB hårddisk i fickformat typ) i golvet, sedan dess kan jag inte öppna den (eller kommer inte in i den) när jag kopplat in den via usb i laptoppen, det låter som att hårddisken "tänker" när jag kopplar in den, men får bara upp felmeddelande när jag försöker klicka på den i "den här datorn". Någon som har koll på om den enkelt och billigt går att reparera, eller är det soptunnan? Det är inga topphemliga generalplaner på den utan bara musik, film, foton och "papper".
Citera
2018-10-31, 13:28
  #2
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Jag råkade tappa min bärbara WD (2TB hårddisk i fickformat typ) i golvet, sedan dess kan jag inte öppna den (eller kommer inte in i den) när jag kopplat in den via usb i laptoppen, det låter som att hårddisken "tänker" när jag kopplar in den, men får bara upp felmeddelande när jag försöker klicka på den i "den här datorn". Någon som har koll på om den enkelt och billigt går att reparera, eller är det soptunnan? Det är inga topphemliga generalplaner på den utan bara musik, film, foton och "papper".
Troligen billigare att köpa ny. Lär dig att ta hand om dina saker.
Citera
2018-10-31, 13:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Jag råkade tappa min bärbara WD (2TB hårddisk i fickformat typ) i golvet, sedan dess kan jag inte öppna den (eller kommer inte in i den) när jag kopplat in den via usb i laptoppen, det låter som att hårddisken "tänker" när jag kopplar in den, men får bara upp felmeddelande när jag försöker klicka på den i "den här datorn". Någon som har koll på om den enkelt och billigt går att reparera, eller är det soptunnan? Det är inga topphemliga generalplaner på den utan bara musik, film, foton och "papper".

Frys disken och knacka sen till den med baksidan av en skruvmejsel. Med lite flyt hoppar den igång då att du kan rädda lite av ditt data.
Citera
2018-10-31, 13:42
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Jag råkade tappa min bärbara WD (2TB hårddisk i fickformat typ) i golvet, sedan dess kan jag inte öppna den (eller kommer inte in i den) när jag kopplat in den via usb i laptoppen, det låter som att hårddisken "tänker" när jag kopplar in den, men får bara upp felmeddelande när jag försöker klicka på den i "den här datorn". Någon som har koll på om den enkelt och billigt går att reparera, eller är det soptunnan? Det är inga topphemliga generalplaner på den utan bara musik, film, foton och "papper".

Prova öppna upp kabinettet och se om du kan plocka ur hårddiskarna. Om jag inte minns helt fel sitter det ofta en Sata-till-USB-omvandlare i kabinettet. Ta bort den delen och koppla hårddisken direkt via Sata till ett moderkort i en dator. Inte jättestor chans att det fungerar, men värt ett försök i alla fall.
Citera
2018-10-31, 13:42
  #5
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Troligen billigare att köpa ny. Lär dig att ta hand om dina saker.

Tack för tips!
Citera
2018-10-31, 13:44
  #6
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsTuppen
Frys disken och knacka sen till den med baksidan av en skruvmejsel. Med lite flyt hoppar den igång då att du kan rädda lite av ditt data.

Tack för husmorstipset. Provar detta omgående.
Citera
2018-10-31, 13:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Tack för husmorstipset. Provar detta omgående.

Inget humoristisk i det, ta dig en Googling på det och bli överraskad
Citera
2018-10-31, 13:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsTuppen
Frys disken och knacka sen till den med baksidan av en skruvmejsel. Med lite flyt hoppar den igång då att du kan rädda lite av ditt data.

Fungerar givetvis bara på mekaniska diskar
Citera
2018-10-31, 13:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsTuppen
Inget humoristisk i det, ta dig en Googling på det och bli överraskad

Jag läser som en kratta..Det stod tydligen inte humoristiskt
Citera
2018-10-31, 13:51
  #10
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsTuppen
Inget humoristisk i det, ta dig en Googling på det och bli överraskad

Hittade någon på nätet som skrev att den skulle ligga i frysen sex timmar - provar givetvis, har inget att förlora.
Citera
2018-10-31, 14:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Hittade någon på nätet som skrev att den skulle ligga i frysen sex timmar - provar givetvis, har inget att förlora.

Lycka till!
Citera
2018-10-31, 14:05
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Frysa kan ibland fungera men det är ett sistahandsalternativ, hårddisken ska läggas i en plastpåse för att skydda elektroniken från kondens.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback