Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-12-08, 08:45
  #49
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller

Det här förbryllat mig sen dess, 15 år sedan nu. Och för ni som aldrig sett en SS-rock i läder så är det ganska speciellt, ser ut som en designer gjort den. Samtidigt finns något brutalt då skinnet är rejält. Minns det fortfarande. Det svarta yttre lagret var borta på många ställen, enbart brunt skinn kvar på dessa.
Hugo Boss.
Citat:
Boss gick med i nazistpartiet 1931, två år innan Adolf Hitler kom till makten i Tyskland.[3] Hösten 1932 var den helt svarta SS-uniformen framtagen och skulle ersätta SA:s bruna skjortor. Hugo Boss producerade dessa svarta uniformer tillsammans med de bruna SA-skjortorna och de svart-bruna uniformer som Hitlerjugend använde
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ferdinand_Boss
Citera
2018-12-08, 10:53
  #50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hugo Boss.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ferdinand_Boss
Hmm var det verkligen boss som designade läderjackan? Jag vet han designade deras SS paraduniformer men trodde det inte ingick läderjackan i hans kollektion. Intressant! Kanske för den var snygg också.
Citera
2018-12-08, 13:57
  #51
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hmm var det verkligen boss som designade läderjackan? Jag vet han designade deras SS paraduniformer men trodde det inte ingick läderjackan i hans kollektion. Intressant! Kanske för den var snygg också.
Det vet jag inte med säkerhet, tänkte att den ingick i uniformen så som mössan, byxor, rock osv är 'uniform'. Ska dom ha läderjackan så är det också del av uniformen, tänker jag.
Men kan så klart ha fel.
Citera
2018-12-09, 12:15
  #52
Medlem
Gosifs avatar
Hugo Boss är kvalité, sånt man bär!
Citera
2018-12-31, 08:55
  #53
Medlem
Min morbrors yngsta halvbror hade en farfar i Waffen SS. Tyvärr var han dement när jag som barn träffade honom. Nu är han död.
Citera
2018-12-31, 09:21
  #54
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Min ena farbror var WSS, befäl. Min andra farbror var "utbildare". Bägge var äldre än min far. Efter kriget så hamnade dom i Toronto resp. New York. WSS farbrorn kom ofta och hälsade på oss här i Sverige, han gick bort i början på 90 talet. Min farmors syster gifte sig med skeppsläkaren på Tirpitz, det var en trevlig prick som efter kriget öppnade en gynekologmott. I Baden-baden.
Citera
2019-12-24, 01:17
  #55
Medlem
Känner en svensk vars släkt var delvis tysk och i den tyska sidan var några män i tyska krigsmaskinen: flera i Wehrmacht, en i SS och nån i marinen. De gamla veteranerna talade inte om det där med barnbarna eller fruarna, men fanns alkoholism och sånt "smått dysfunktionellt" till följd av upplevelserna. Idag håller inte nån av dom på nån extremideologi. En annan bekant hade svensk släkting som var svenskfrivillig i SS. Tillskillnad från alla tyskar som hade plikt i militären där, var svensken i SS (division och rank är inte känd i svenska arkiven) för han var politisk. Han var liksom i s.s.s och allt sånt och överlevde kriget men dog några år efter. Sen pratades det inte om mannen. Men finns nog dom där ute som vetat mer detaljer. Men inget mer än id uppgifter, årtal, yrken mm finns i arkiven i Sverige. Vet ni om det finns arkiv i Tyskland om alla frivilliga i SS? Tråden borde vara i historia avdelningen.
__________________
Senast redigerad av Grumbo 2019-12-24 kl. 01:31.
Citera
2019-12-24, 01:29
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Då jag växte upp på 60-70 talet i Saltis öster om Stockholm var det inte alls ovanligt med anknytning till (Tyska väpnade styrkor under VK2. Vad gäller just Waffen SS hade jag tre jämnåriga kompisar med denna anknytning. Om två vet jag inte så mycket då de rörde sig om respektive farfar och dessa fanns kvar i Tyskland respektive Österrike där de var födda. Om den sistnämnde vet jag dock att han anslöt sig frivilligt så tidigt som 1938.

Om den tredje vet jag lite mer då det var fadern till min kompis som flytt till Sverige redan kort efter krigsslutet hösten 1945. Under hela vår uppväxt hävdade han att han varit malaj i Wehrmacht och där tjänstgjort som bilmekaniker. (Han arbetade som finmekaniker på Atlas Copco i Nacka). Enligt vad han sade hade han inkallats först 1944 eftersom han tidigare haft frisedel på gund av plattfot och dålig syn. Han hade sedan meckat framförallt Kubelwagens och Swimmwagens fram till slutstriden om Berlin närmade sig och han hamnat i något reguljärt förband med en Schmeisser i handen med order att stoppa ryssen.

Historien gick att han ställt sig upp i värnet för att lättare träffa ryssen (eftersom han såg så dåligt) och tämligen omgående fått två kulor i magen. Han brukade dra upp skjortan och visa de imponerande ärren på mage och rygg. Detta lyssnade vi på imponerat.

När han blev gammal och senil började han dock bli allt mer paranoid och drabbades av förföjelsemani. Helt klart hemsöktes han av krigsminnen. Han hävdade att ”de” var ute efter honom för att för honom till Nurnberg tribunalen och blev allt mer USA och Englandsfientlig, talade om hur Britterna ”terrorbombat” (han var från Hamburg) och hur Amerkanska Thunderbolts skjutit mot boskap för nöjes skull.

När han blev riktigt senil framkom det att han efter att ha antagits till waffen ss redan 1938 överförts till en einzatsgruppe 1940 och gått vidare till ett sonderkommando 1943 så historien om malaj i wehrmacht var alltså inte sann. Troligen är dock historien om skottskadan i Berlin våren 1945 sann för den ändrade han aldrig. Vad för förbrytelser han ängnade sig åt under tiden 1940 fram till krigsslutet har jag ingen aning om då han aldrig sade något om detta. Allt var alltid de allierades fel. Man kan dock anta att de var omfattande med tanke på hur samvetet plågade honom mot slutet av livet.

Ja man vet mkt mer idag och naziströrelsen i Sverige och Norge var till stor del överklass, till skillnad från typ Ungerns och Ukrainas medlemsmix med trasproletärer, medelklass och buorgeoisie.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback