Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-31, 20:07
  #25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Rekommendationen att äta si och så många gram protein per dag och kilo tar ingen hänsyn till hur stor andel av kroppsvikten som består av fett och muskler. Ett muskelberg behöver mer protein än en fet människa. Problemet med en bestämd siffra är även att folk kan trycka i sig keso och proteinpulver för komma upp i den här magiska nivån när det hade räckt att bara låta köttet få en större andel på tallriken vid middagen.

Sen är jag av den uppfattning att siffrorna på 1,5g eller 2,0g är anpassade efter steroidbrukare. En ren, tränande människa växer inte så fort och extra proteinkällor behövs sällan.
Rekommendationerna för intagen är inte baserade på kroppssammansättningen, nej, korrekt, men det är den rekommendationen som finns. Siffran gäller kroppsvikten, inte vad den består av. Den samlade evidensen på området tyder på att runt däromkring är en god siffra att ligga på, behöver du källa för detta påstående så har jag det och du kommer inte få "googla" som svar av mig. Vilken uppfattning du är av är inte särskilt relevant, faktiskt. Det handlar inte om extra proteinkällor, det handlar om det totala intaget, alla källor inkluderade. Sen vad eller hur många olika källor är upp till var och en.
Citera
2018-10-31, 20:22
  #26
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Rekommendationerna för intagen är inte baserade på kroppssammansättningen, nej, korrekt, men det är den rekommendationen som finns. Siffran gäller kroppsvikten, inte vad den består av. Den samlade evidensen på området tyder på att runt däromkring är en god siffra att ligga på, behöver du källa för detta påstående så har jag det och du kommer inte få "googla" som svar av mig. Vilken uppfattning du är av är inte särskilt relevant, faktiskt. Det handlar inte om extra proteinkällor, det handlar om det totala intaget, alla källor inkluderade. Sen vad eller hur många olika källor är upp till var och en.

Här är en artikel som ifrågasätter dessa studier: https://bayesianbodybuilding.com/the...-bodybuilders/

Det är bättre att lyssna på kroppen och känna av vad just en själv behöver än att haka upp sig på en siffra som är alltför generell.
Citera
2018-10-31, 20:41
  #27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Här är en artikel som ifrågasätter dessa studier: https://bayesianbodybuilding.com/the...-bodybuilders/

Det är bättre att lyssna på kroppen och känna av vad just en själv behöver än att haka upp sig på en siffra som är alltför generell.
Det är ju siffran på runt 1.5 g/kg som har diskuterats, vilket även är slutsatsen i länken du postade? Det är ingen siffra som är hugget i sten och absolut måste vara just 1.6 eller 1.7, det handlar om att sikta på ett intag som är runt däromkring. Där visar den samlade evidensen som så. Vilket dom allra flesta kommer upp i, om kosten är varierad och i tillräcklig mängd, utan att tänka på det.
Citera
2018-11-01, 14:57
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Här är en artikel som ifrågasätter dessa studier: https://bayesianbodybuilding.com/the...-bodybuilders/

Det är bättre att lyssna på kroppen och känna av vad just en själv behöver än att haka upp sig på en siffra som är alltför generell.

Ska man lyssna på kroppen blir det ju inga muskler. Kroppen gillar inte när jag pressar den med tunga vikter och protein känner jag inget behov av alls. Snarare ett sug på godis
Citera
2018-11-01, 18:27
  #29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ska man lyssna på kroppen blir det ju inga muskler. Kroppen gillar inte när jag pressar den med tunga vikter och protein känner jag inget behov av alls. Snarare ett sug på godis
OT men jag ser redan fram emot att gå loss på lösgodiset imorgon efter jobbet.
Citera
2018-11-02, 13:08
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
OT men jag ser redan fram emot att gå loss på lösgodiset imorgon efter jobbet.

Haha. Tränar du efter godiset? Själv äter jag godis men tränar nästan alltid efteråt.
Citera
2018-11-02, 13:17
  #31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
OT men jag ser redan fram emot att gå loss på lösgodiset imorgon efter jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Haha. Tränar du efter godiset? Själv äter jag godis men tränar nästan alltid efteråt.

1,8 hg lösgodis / 10 kg KV har jag hört är mest optimalt!
Citera
2018-11-02, 13:47
  #32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Haha. Tränar du efter godiset? Själv äter jag godis men tränar nästan alltid efteråt.
Tränar alltid på morgonen så kommer nog ha bra energi inför intervallerna imorgon!
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
1,8 hg lösgodis / 10 kg KV har jag hört är mest optimalt!
Kan bara hålla med. Rimliga siffror enligt mig!
Citera
2018-11-02, 14:00
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
1,8 hg lösgodis / 10 kg KV har jag hört är mest optimalt!

Haha det var glädjande siffror!

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Tränar alltid på morgonen så kommer nog ha bra energi inför intervallerna imorgon!

Kan bara hålla med. Rimliga siffror enligt mig!

Ja. Tycker du att man får mer energi dagen efter på morgonen om man tex äter snabba kolhydrater på kvällen? Jag är inte mycket för att träna på morgonen. Brukar träna tidigast runt kl 9 vilket jag inte tycker är tidigt då jag går upp alltifrån 4-6 tiden
Citera
2018-11-02, 14:33
  #34
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ja. Tycker du att man får mer energi dagen efter på morgonen om man tex äter snabba kolhydrater på kvällen? Jag är inte mycket för att träna på morgonen. Brukar träna tidigast runt kl 9 vilket jag inte tycker är tidigt då jag går upp alltifrån 4-6 tiden
Nja, hade jag legat på kaloriunderskott så hade jag nog märkt av det mer, av uppenbarliga skäl. Ja, det är ju individuellt såklart.
Citera
2018-11-03, 11:51
  #35
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ska man lyssna på kroppen blir det ju inga muskler. Kroppen gillar inte när jag pressar den med tunga vikter och protein känner jag inget behov av alls. Snarare ett sug på godis

Kroppen säger varken till dig att trycka i dig en massa lösgodis eller träna så hårt att du skadar dig. Det handlar om sunt förnuft också.
Citera
2018-12-12, 22:54
  #36
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Proteinhysteri behöver vi mycket mer utav men inte efter shakes och tillskottsskit. Naturliga råvaror är bäst. Det finns tydliga statistiska samband mellan överviktepidemin i USA och minskandet av protein i maten. I USA har man konstant sänkt fett och proteinhalten i maten och ersatt det med billiga, näringsfattiga kolhydrater. Vete och majsmjöl och liknande giftig skit. Protein är dyrt. Man tjänar mer på att sälja billig raffinerad skräpmat till amerikaner.

Finns inga speciella nackdelar med överkonsumtion av protein. Höjd BMR och stark mättnadskänsla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback