Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-31, 09:06
  #1
Medlem
Jag svalt mig till ett BMI på 14 tidigare i livet. Var egentligen inte för att jag ville bli smal (även om jag såg det som en fördel) utan för att dämpa ångest och ett rop på hjälp (kanske skulle någon se om jag tynade bort). Vet ej om detta räknas som ätstörning men utgår ifrån det nu när jag skriver. Blev hursomhelst inlagd, och började ganska snart att äta normalt igen. Hade kvar min vilja att svälta igen och räknade kalorier på allt, smygtränade i ca 1 månad. Sen gick jag på McDonalds 😳. Jag ångrade mig lite efteråt men fick egentligen ingen stor ångest. Kunde äta typ allt igen och var i samma ”sunda” mönster som innan svälten. Har hållit i det sunda beteendet nu i ca 2 mån efter att jag slutat fuskträna och försöka dra ner på kalorierna. Är det vanligt att tillfrisknande brukar vara så smidigt?

Kan dock tillägga att jag inte tänkt att fortsätta ha ett hälsosamt ätbeteendet utan ser det som att jag har ett ”andrum” och passar på att bunkra med god mat. Jag har tänkt att ha nya, minst lika hårda svältperioder.
Citera
2018-10-31, 09:55
  #2
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Har erfarenhet av en tjej som hade ätstörningar, från att hon var 14 till 25, vilket är en jävla lång tid, hon tillfrisknade en kort period i ett halvår sen tog det fart igen, vi har ingen kontakt idag, för jag knullade henne mot hennes vilja, i alla hål, men jag tror hon är friskt, dock fortfarande pinnsmal,

jag tror inte du har gett det tillräckligt med tid för att avgöra hur smidigt det är,

visst alla är olika men ni ätstörda har ju så fruktansvärt svaga psyken så ni kan ju tända snett på nästan vilka termer som helst, fel skugga på en bild som hamnar på shitbook, o vips så står du d-r med fingrarna i halsen och tandkräm på laddning.
Citera
2018-10-31, 19:51
  #3
Moderator
fredrik686s avatar
Dieter och specialkost --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2018-11-03, 15:48
  #4
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuralskaren123
Kan dock tillägga att jag inte tänkt att fortsätta ha ett hälsosamt ätbeteendet utan ser det som att jag har ett ”andrum” och passar på att bunkra med god mat. Jag har tänkt att ha nya, minst lika hårda svältperioder.

Här i citatet ovan svarar du indirekt på din egen fråga. Du tillfrisknande inte. Jag tycker att det är med ätstörningar som med alkoholism. Man blir på sin höjd nykter alkoholist, inte "botad" alkoholist. Samma med ätstörningar, det kommer alltid finnas där latent, så att säga. Man blir inte "ren" en gång för alla och sen är det över för alltid. För att inte tala om allt runtomkring själva ÄS som t.ex självbild, ångest, OCD, rutiner och annat som man också måste lära sig behärska och styra. Inte ovanligt heller att man går från anorexi/anorexi+bulimi till ortorexi i sitt s.k tillfrisknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback