Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-31, 19:58
  #25
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Att döma av valresultat bland mycket annat verkar en växande skara behöva övertalas om det korrekta med massinvandring från främmande länder. Ingen behöver övertalas om att inte äta grus. Kanske började du tala om grusätning därför att det är lättare att förklara varför grusätning är dumt.
Nu yrar du en aning. Jag har inte sagt ett ord om massinvandring eller ens invandring överhuvudtaget. Jag har sagt att jag är antirasist.

Snabba felaktiga VS långsamma korrekta...

Citat:
Jag tror du misstar dig. Trots billiga kalorier är jag fortfarande kognitivt begränsad, och jag vet att andra också är det. Att ta hänsyn till vår begränsning verkar praktiskt, inte dumt.
Ja, vi är kognitivt begränsade. Det har jag inte förnekat (det var till och med mitt ursprungliga påstående). Vad jag menar är att vi borde sträva efter att ta korrekta beslut framför snabba felaktiga.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-31 kl. 20:03.
Citera
2018-10-31, 20:16
  #26
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nu yrar du en aning. Jag har inte sagt ett ord om massinvandring eller ens invandring överhuvudtaget. Jag har sagt att jag är antirasist.

Snabba felaktiga VS långsamma korrekta...


Ja, vi är kognitivt begränsade. Det har jag inte förnekat (det var till och med mitt ursprungliga påstående). Vad jag menar är att vi borde sträva efter att ta korrekta beslut framför snabba felaktiga.
Jag tänkte på SD:s valresultat bara för att det är det närmaste aktuella exemplet på växande rasism. Det är alltså ett inkorrekt beslut som fler har börjat ta, trots att de får i sig tillräckligt med kalorier. Men du menar att vi idag har uppnått en förmåga att fatta korrekta beslut som vi inte hade förut, med hjälp av kalorier+utbildning. Vilka korrekta beslut?
Citera
2018-11-01, 21:10
  #27
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Fördomar finns hos alla människor. Orsaken är mycket enkel; vi är dumma.

Hjärnan har inte oändligt med processeringskraft, så vi måste ignorera parametrar, chansa och dra förhastade slutsatser baserat på andra vaga associationer.

Så visst, vi må vara dumma. Men att förespråka eller uppmuntra dumhet vore ren idioti.
När du säger att alla vi homo sapiens är "dumma" menar du väl att vi är kognitivt begränsade
Jag syftar på vår kognitiva begränsning, ja.
Sparar processorkraft, kan man uttrycka det. Varför är det dumt med en heuristik som sparar kraft?
För att det inte behövs. Det råder inte sådan brist på mat att vi behöver vara försiktiga med hur mycket vi tänker.

Vi behöver inte längre spara energi på bekostnad av korrekta beslut.
du menar att vi idag har uppnått en förmåga att fatta korrekta beslut som vi inte hade förut, med hjälp av kalorier+utbildning.
Mycket riktigt. Vi behöver inte vara så försiktiga med hur mycket vi tänker för att spara energi, inte längre.

Sett till djurriket så kan det märkas på att du och jag sitter här just nu, och diskuterar mycket abstrakta saker. Vi kan tänka igenom saker som fan om vi vill. Vi har möjlighet att göra detta snarare än att vara ute och söka föda. Vår gren av evolutionen var en "storsatsning" på det neurala nätverket (vilket visade sig vara en jackpot), där vi fick förmågan att beakta långt fler parametrar än andra arter. Men vi har givetvis kvar beteenden och egenskaper, ofta för att spara energi, som kanske inte är så relevanta i dagsläget; vi drar fortfarande förhastade slutsatser, inbillar oss, ignorerar parametrar i högre grad än vad vi behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Vilka korrekta beslut?
Besluten där alla relevanta parametrar tagits i beaktning
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-01 kl. 22:09.
Citera
2018-11-01, 22:37
  #28
Medlem
Linnaeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Tror faktiskt att rasism är något undermedvetet i alla människor.
Därför fenomenet white flight existerar.
Därför invandrare väljer att bosätta sig i utanförskapsområden.
Därför man helst umgås med människor med liknande etnicitet eller kultur.
Därför man ser klungor av afghaner på stan.
Därför vänsterns ömkan för Afrika och afrikansk kultur existerarar. Vänstern tycker synd om outvecklade kulturer, det är rasism.
Även allt bistånd och läkare utan gränser är ett slags ömkan för outvecklade kulturer.
Och vänsterns daltande med invandrare, som om dom inte kunde klara sig själva.
Gå före i bostadskön, gratis tandvård och lagen om hets mot folkgrupp är rasism.
Visst är det så! Det känns ändå som att ”antirasisterna” ser på afrikaner och araber som minst lika dumma och outvecklade som nationalisterna själva. När de försvarar en afgansk våldtäktsman ser de antagligen honom som ett oförstående småbarn eller grovt förståndshandikappad person som inte bör ta ansvar för sina handlingar. En vit man som uttrycker sig om att han trivs bättre i ett homogent samhälle med personer som liknar honom istället för i en mångkultur, och som de sedermera brännmärker som rasist, nazist och fascist för resten av sitt liv, verkar de dock se som en person som är duglig till att fatta långvariga tankeformningar och bör stå svars för sina blotta ”åsiktsbrott”. Detta är förutfattade meningar baserade på personernas härkomst. Alltså rasism enligt ”antirasisternas” egna ord och beskrivningar.
__________________
Senast redigerad av Linnaeuss 2018-11-01 kl. 22:41.
Citera
2018-11-04, 09:14
  #29
Medlem
Arkades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Haha, vilka jävla frågor!😂

Ja, jag tar givetvis avstånd från extremister som hatar västvärlden och västerlänningar per definition.

Och ja, jag skulle självfallet fördöma diskriminering mot svenskar.

Givetvis tar jag även avstånd från nazister👍


Om jag säger såhär så kanske jag har gjort mig själv klar nog:
Jag tar avstånd från all särskild behandling av individer som inte baserar sig på individernas gärningar.

Vita är som bekant också individer, således tar jag avstånd från all särskild behandling som baserar sig på att denne är vit (eller valfri annan "färg"/etnicitet). Jag är helt enkelt antirasist!

Någon som är antivit är givetvis inte antirasist, den definitionen är en självmotsägelse.
Det är väldigt märkligt. När man väl frågar någon som kallar sig antirasist om sina värderingar så är det precis så här denne beskriver sig. Ändå ser man aldrig några representanter från självutnämnda "antirasistiska" organisationer stå upp för detta i praktiken. De som syns och hörs är snarare de typiska hycklarna som anser att alla folkgrupper utom vita ska ha rätt till egna samhällen, att det ska råda en konstant open-border-policy till alla Västländer samt att vita ska acceptera sitt "öde" att en dag hamna i demografiskt underläge, och därmed förlora sitt inflytande, i sina länder. Att tycka annat fördömer de som "rasism". Antingen frågar man exakt rätt personer i mängden eller så är alla bara blygsamma om sitt dolda hat mot västerlänningar.

Jag tycker gott att genuina antirasister, om det nu existerar några sådana, bör organisera sig och fördöma all form av rasism - inklusive kulturvänsterns. Denna har knappast mer legitim rätt att vara "politiskt korrekt" än annan form av rasism.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback