Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-31, 13:35
  #13
Medlem
killawifes avatar
Dessa kan faktiskt fastna i fullt inskruvat läge och man kan då dra hur mycket man vill utan att de lossnar. Ibland kan man lösa det genom att knacka på chucken med en hammare. Enklast är att kasta och köpa en ny.
Citera
2018-10-31, 19:38
  #14
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Till hälften tycker jag det ser ut som men lite skit kan låsa halvvägs, haft det problemet med arbetsmaskiner efter man borrat i tak och chucken inte rengjorts efteråt, olja kan också leda till problem när puts o bös fastnar.

Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
peka den nedåt och knacka ur böset

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Flera kloka tips och råd här i tråden, ska försöka sammanfatta och tillföra mina egna tips:

1) Polygrip/två polygriper. Borde fixa det, men antagligen overkill.
2) "Knacka ut böset", bra tips, kan vara ett avbrutet tunt borr inne i chucken från "förra gången" som man glömt bort. Öppna chucken "maximalt" i så fall, om det går.

3) 5-56! -Jäklar vad bra 5-56 är (eller WD40, doftar dock inte så gott som 5-56!)! Kärvande saker fixas förvånansvärt ofta av 5-56! (WD40). Som Göteborgare är jag stolt över 5-56!

4) För att få ett bättre grepp/vridmoment, kan jag rekommendera två handdukar, den ena på övre delen av chucken, den andra på nedre delen. (5-56 inne i chucken underlättar förfarandet, 5-56 utanpå chucken försvårar). Då borde problemet lösas med vanlig handkraft. Kräver alltså två händer.

5) Funkar det ändå inte, byt chuck till ny, om borrmaskinen är värd det, annars köp ny maskin.

Lycka till, vi håller tummarna!

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Dessa kan faktiskt fastna i fullt inskruvat läge och man kan då dra hur mycket man vill utan att de lossnar. Ibland kan man lösa det genom att knacka på chucken med en hammare. Enklast är att kasta och köpa en ny.

Tacka alla för relevanta svar, lösningen var att spruta den med WD40 låta det dra 24 timmar, Sedan knackade jag chucken med plastklubba och massa skit trillade ur. Jag älskar er
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback