Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 18:01
  #1
Medlem
Nu vet jag väl inte riktigt om detta är något övernaturligt, men det är för mig ett oförklarligt fenomen. Det är nämligen så att jag har ett mycket starkt elektromagnetiskt fält (som jag har mätt med flera olika enheter) i min säng. Detta fält finns på ett ställe vid sängkanten och är som starkast under madrassen. Mäter jag utanför denna punkt (ovanför, under, bredvid) försvinner utslagen och ger normala värden igen. Eftersom att det inte finns någon apparat som kan orsaka detta på denna platsen undrar jag om det kan vara någon energi som fastnat där? Och till er som är kunniga på området, är det verkligen bra att sova på ett fält med så stark strålning varje natt? Kanske finns någon vetenskaplig förklaring som jag missat men detta känns lite mysko.
Citera
2018-10-30, 18:04
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suns142536
Nu vet jag väl inte riktigt om detta är något övernaturligt, men det är för mig ett oförklarligt fenomen. Det är nämligen så att jag har ett mycket starkt elektromagnetiskt fält (som jag har mätt med flera olika enheter) i min säng. Detta fält finns på ett ställe vid sängkanten och är som starkast under madrassen. Mäter jag utanför denna punkt (ovanför, under, bredvid) försvinner utslagen och ger normala värden igen. Eftersom att det inte finns någon apparat som kan orsaka detta på denna platsen undrar jag om det kan vara någon energi som fastnat där? Och till er som är kunniga på området, är det verkligen bra att sova på ett fält med så stark strålning varje natt? Kanske finns någon vetenskaplig förklaring som jag missat men detta känns lite mysko.

Läs på om jordstrålning och Curry- och Hartmannlinjer.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordstrålning
Citera
2018-10-30, 18:11
  #3
Medlem
Kanske har du haft en kraftig högtalare liggande i sängen eller intill sängen, eller någon annan stark magnet som magnetiserat någon stålfjäder eller liknande i sängbotten.
Citera
2018-10-30, 18:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Läs på om jordstrålning och Curry- och Hartmannlinjer.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordstrålning

Det där kan vara något. Ska läsa på mer om jordstrålning, hade det i tankarna även innan.

Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Kanske har du haft en kraftig högtalare liggande i sängen eller intill sängen, eller någon annan stark magnet som magnetiserat någon stålfjäder eller liknande i sängbotten.

Har inte haft någon sådan apparat i sängen eller ens i närheten av den. Inga magneter heller. Låter dock som en rimlig förklaring.
Citera
2018-10-30, 18:32
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suns142536
Det där kan vara något. Ska läsa på mer om jordstrålning, hade det i tankarna även innan.
Nu ligger i och för sig tråden inom "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi", men det kan ändå vara idé att hålla följande i tanken:
Citat:
Jordstrålning är en term som oftast inte refererar till jordens magnetfält eller någon annan känd fysikalisk effekt, utan till ett "annat strålningsfält" som studeras inom en svårdefinierad pseudovetenskap, och som enligt denna kan uppmätas med hjälp av slagruta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstr%C3%A5lning
Citera
2018-10-30, 19:09
  #6
Medlem
Hur gick du tillväga för att mäta den elektromagnetiska fältstyrkan?
Citera
2018-10-30, 19:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemboll
Hur gick du tillväga för att mäta den elektromagnetiska fältstyrkan?

En vanlig EMF-detektor. Kompletterade även med två appar och dom gav faktiskt samma utslag.
Citera
2018-10-30, 19:16
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemboll
Hur gick du tillväga för att mäta den elektromagnetiska fältstyrkan?
Ja, vilka apparater har du provat, bara nyfiken.
Citera
2018-10-30, 19:25
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suns142536
En vanlig EMF-detektor.
Då kan det inte vara jordstrålning. Den mäter man med slagruta.

Vad har du använt för appar?
Citera
2018-10-30, 19:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suns142536
En vanlig EMF-detektor. Kompletterade även med två appar och dom gav faktiskt samma utslag.

Okej. Ett magnetfält uppstår när en ström flyter genom ett ledande material. Troligtvis ligger det en elledning under golvet där din säng är. Du behöver inte vara orolig för att ett elektromagnetiskt fält ska skada dig på något sätt. Vi bombarderas dagligen av elektromagnetisk strålning, vanligt ljus till exempel, som är helt ofarligt.

Den typ av elektromagnetisk strålning som är farlig är då våglängden är kort, vilket innebär att partikeln är mer energirik. Sådana partiklar reflekteras bort av vår atmosfär, och skapas endast av människor i speciella instrument så som röntgenapparater.

Det ligger alltså med största sannolikhet en elledning under din säng, då elektromagnetiska fält uppstår då ström flyter genom en ledare.
Citera
2018-10-30, 19:58
  #11
Medlem
Jogens avatar
Är det inte vid just precis dessa omständigheter man menar att en foliehatt skulle kunna hjälpa?

Flytta sängen går annars på någon minut, högst.
En genomtänkt, välgjord, hatt är inte något man konstruerar på en eftermiddag.
Citera
2018-10-30, 21:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då kan det inte vara jordstrålning. Den mäter man med slagruta.

Vad har du använt för appar?

Okej, förstår. Apparna heter något med EMF detector, låg högst upp på app-listan när man sökte EMF. Verkar funka hyfsat.

Citat:
Ursprungligen postat av Slemboll
Okej. Ett magnetfält uppstår när en ström flyter genom ett ledande material. Troligtvis ligger det en elledning under golvet där din säng är. Du behöver inte vara orolig för att ett elektromagnetiskt fält ska skada dig på något sätt. Vi bombarderas dagligen av elektromagnetisk strålning, vanligt ljus till exempel, som är helt ofarligt.

Den typ av elektromagnetisk strålning som är farlig är då våglängden är kort, vilket innebär att partikeln är mer energirik. Sådana partiklar reflekteras bort av vår atmosfär, och skapas endast av människor i speciella instrument så som röntgenapparater.

Det ligger alltså med största sannolikhet en elledning under din säng, då elektromagnetiska fält uppstår då ström flyter genom en ledare.

Tack för ett ordentligt svar. Tänker att det mycket möjligt kan vara så som du skriver, men undrar isåfall varför jag inte får dessa utslag när jag mäter på golvet? Det är just på den platsen. Borde jag ta bort sängen och se om jag får samma utslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Är det inte vid just precis dessa omständigheter man menar att en foliehatt skulle kunna hjälpa?

Flytta sängen går annars på någon minut, högst.
En genomtänkt, välgjord, hatt är inte något man konstruerar på en eftermiddag.

Oklart vad du vill säga med detta inlägg. Har inte påstått någonting alls, är bara en tänkande människa som undrar saker och ting. God kväll
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback