Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-30, 15:18
  #1
Medlem
Routern som används just nu var den man fick med ifrån bredbandsleverantören och det är lite ostabilt. Ibland lite slö hastighet och ibland kopplar wifi på telefonen ned sig, fast det fungerar bra på datorn.

Kommer jag märka skillnad om jag skaffar en ny router? Hur mycket pengar bör man lägga? Behöver absolut inte ha någon värsting, vill bara att det ska fungera stabilt.

När jag gör test på bredbandskollen så får jag inte ut den hastigheten jag bör få ut, tror ni det blir bättre om jag skaffar en ny router?
Citera
2018-10-30, 15:34
  #2
Medlem
AX64s avatar
Troligen. De som bredbandsoperatörerna skickar ut är billigt skräp. Lägg en tusing och returnera om det inte är bättre än vad du har idag - win win.
Citera
2018-10-30, 16:21
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Mäter du hastighet med kabel? Ingen garanterar någonting trådlöst det är kabel som gäller när det gäller levererad hastighet.

Håller med ovanstående, bättre lägga lite pengar själv och köpa någonting bra. Men med det sagt, om din superbra "router" står längst ner i källaren i ena hörnet av huset, och du är på våning 2-3 i andra hörnet av huset, förvänta dig Dålig uppkoppling om ens någon.

Var står din router nu och var använder du din telefon när den tappar anslutning? Många väggar emellan?
Citera
2018-11-02, 14:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Routern som används just nu var den man fick med ifrån bredbandsleverantören och det är lite ostabilt. Ibland lite slö hastighet och ibland kopplar wifi på telefonen ned sig, fast det fungerar bra på datorn.

Kommer jag märka skillnad om jag skaffar en ny router? Hur mycket pengar bör man lägga? Behöver absolut inte ha någon värsting, vill bara att det ska fungera stabilt.

När jag gör test på bredbandskollen så får jag inte ut den hastigheten jag bör få ut, tror ni det blir bättre om jag skaffar en ny router?


klart du kommer få bättre wifi om du köper dyrare router/modem,

men det du ska tänka på efter du köpt ny router
det är att stänga av WPS:en för den kommer aktiverad den är inte bra att ha den gör det lättare att bli hackad WPS koden är 8 st siffror och sitter då någon granne med kali linux eller sådant så kan dom bara starta något som heter Airgeddon och det programmet gör är att testa att skicka olika WPS koder till din router och hittar den rätt så skickar routern tillbaka lösen och hela baletten till personen som försöker ta sig in,,

nr 2 är att ha ett långt och starkt lösenord som familj får för att logga in helst så långt som möjligt 17 symboler långt men så länge du inte stängt av WPS:en då spelar det ingen roll om du har en kilometer långt lösen så du måste stänga av den innan du byter lösen
Citera
2018-11-03, 01:41
  #5
Medlem
Sainsburyss avatar
Vilken hastighet betalar du för att få?
Det kan vara så att du är ansluten till 2,4Ghz bandet som når bättre genom väggar men där hastigheten är lägre.
Har din router ett 5Ghz band aktiverat så kan du testa att ansluta till den för bättre hastigheter.
Citera
2018-11-03, 01:53
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
TS har uppenbarligen en "smartfån". Ladda ner appen "wifi analyzer" och kör den. Risken är ganska hög, om alla grannar har samma bredbandsleverantör, också har "samma" router, så kör hela jäkla grannskapet på exakt samma kanal. I mitt grannskap så finns det en hel jäkla drös av grannar som kör alla på samma kanal, kanal 6 på 2,4 GHz..

Kör man "wifi analyzer" så ser man rätt lätt (grafiskt) vilken kanal som är ledigast, och så "konfiggar" man routern att köra på den kanalen.

Samt så ställer man in 40MHz bandbredd på 2,4GHz, 80 är det väl på 5GHz, och stänger av allt utom N och AC. (B/G är obsoleta, kan slöa ner uppkopplingen rätt rejält).

Att flytta på routern någon halvmeter hit eller dit, kan också göra underverk.
Själv kör jag med Telias senaste variant av "Technicolor", räknas av prylbögar som "skräp". Får ut 2ms i svarstid trådat, och 7,5ms på wifi. Telia 100/100 ger 120/120 i hela huset på wifi, rätt bra jobbat av en "skräprouter"..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback