Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-30, 11:09
  #1
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag har en HP laptop som är mycket bra på de flesta sätt botrsett från att den då och då bryter ihop och man måste göra återställningar och startreperationer... Jag har aldrig haft dessa problem med andra tillverkares laptops, och undrar sålunda om det är så att HP laptops krånglar mer än andra märken...

Vilket annat märke är mest pålitligt om man inte vill ha en laptop som krånglar på detta sätt...? Jag har en Acer som reservdator, och den funkar fint, dock är den snäppet sämre än HP-datorn på alla andra sätt... Tidigare brukade jag använda Packard-Bell och dessa laptops fungerade alltid perfekt, tyvärr finns inte märket kvar på den svenska marknaden...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-10-30 kl. 11:15.
Citera
2018-10-30, 11:24
  #2
Medlem
2560ps avatar
Har en EliteBook från 2012 som fortfarande funkar utmärkt, trots att den varit med om ytterst hårdhänt hantering. Har hör att de avsedda för hemmamarknaden är känsligare dock.
Citera
2018-10-30, 11:27
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har en HP laptop som är mycket bra på de flesta sätt botrsett från att den då och då bryter ihop och man måste göra återställningar och startreperationer... Jag har aldrig haft dessa problem med andra tillverkares laptops, och undrar sålunda om det är så att HP laptops krånglar mer än andra märken...

Vilket annat märke är mest pålitligt om man inte vill ha en laptop som krånglar på detta sätt...? Jag har en Acer som reservdator, och den funkar fint, dock är den snäppet sämre än HP-datorn på alla andra sätt... Tidigare brukade jag använda Packard-Bell och dessa laptops fungerade alltid perfekt, tyvärr finns inte märket kvar på den svenska marknaden...

Hur gammal är den?

Låter ju som ett hårdvaru eller mjukvarufel.
Vad, exakt, är det som sker?
Citera
2018-10-30, 11:46
  #4
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur gammal är den?

Låter ju som ett hårdvaru eller mjukvarufel.
Vad, exakt, är det som sker?
Den är ny, köpte den för ett halvår sen...

Ibland så blir skärmen blå och det står att datorn skall startas om och då påbörjas en startreparation, och om inte det lyckas så får man göra en återställning... Oftast räcker det att välja en återställningspunkt några dagar tillbaka i tiden, men om det inte funkar så får man ställa om den till sitt ursprungliga, fabrikstillverkade tillstånd och installera Windows 10 på nytt, detta har dock bara varit nödvändigt en enda gång...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-10-30 kl. 11:50.
Citera
2018-10-30, 12:28
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Den är ny, köpte den för ett halvår sen...

Ibland så blir skärmen blå och det står att datorn skall startas om och då påbörjas en startreparation, och om inte det lyckas så får man göra en återställning... Oftast räcker det att välja en återställningspunkt några dagar tillbaka i tiden, men om det inte funkar så får man ställa om den till sitt ursprungliga, fabrikstillverkade tillstånd och installera Windows 10 på nytt, detta har dock bara varit nödvändigt en enda gång...

Inte ovanligt att det är felande drivisar som är problemet.

Installera det här - http://www.resplendence.com/whocrashed. Kör det och få ett svar.
Annars, nästa gång det händer finns ett inom programmet. Öppna det, läs och tillämpa justeringen.
Återkom vid behov.

Om du inte har ändrat drivisar eller datorns konfiguration i övrigt så kan det vara ett kompatibilitetsproblem med programmen. Löses genom uppdatering av desamma eller byte av program.
Citera
2018-10-30, 12:48
  #6
Medlem
Enzymes avatar
En dålig sak med HP är att det finns så många olika storlekar på laddaren. Om du tappar den som jag gjorde så är det oftast bara original som passar. Kostade skjortan!
Citera
2018-10-30, 13:23
  #7
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Installera det här - http://www.resplendence.com/whocrashed.
Jag hittar ingen nedladdningslänk på den sidan...

EDIT: Hittade länken och laddade ner programmet...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-10-30 kl. 14:09.
Citera
2018-10-30, 14:19
  #8
Medlem
zixls avatar
Jag vet inte hur det är idag, jag upplever nog att våra HP rullar på. Dock så hade vi en modell Folio 9470P för några år sedan där majoriteten på hårddiskarna var skräp och vi bytte på löpande band, vi fick till och med diskar som var kassa redan vid utbytet ibland. Men som sagt det är ett par år sedan.
Citera
2018-10-30, 14:41
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
undrar sålunda om det är så att HP laptops krånglar mer än andra
HP är varesig mer eller mindre kvalitativa än andra bärbara datorer i samma prisklass.
Packard bell är/var ett budgetmärke under acer som inte heller brukar bejublas för nån särdeles hög kvalitet.
Bland de bästa bärbara var (egen åsikt) sony vaio, men dessvärre tillverkas de inte längre.
Generellt sett inom bärbara datorer får man vad man betalar för. Undantaget är speldatorer som alltid är för högt prissatta och kortlivade, så de bör man undvika så långt det går.
Behöver inte datorn vara bärbar, man bara väljer den för att ha hemma i bostaden och knappt någonsin flytta den, då tycker jag man ska köpa en stationär dator istället, företrädesvis en man komponerat ihop själv. Gäller särskilt om datorn ska användas till spel, då är bärbara olämpliga oavsett pris och oavsett alla broschyrfloskler.
Citera
2018-10-30, 18:09
  #10
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
HP är varesig mer eller mindre kvalitativa än andra bärbara datorer i samma prisklass.
Packard bell är/var ett budgetmärke under acer som inte heller brukar bejublas för nån särdeles hög kvalitet.
Bland de bästa bärbara var (egen åsikt) sony vaio, men dessvärre tillverkas de inte längre.
Generellt sett inom bärbara datorer får man vad man betalar för. Undantaget är speldatorer som alltid är för högt prissatta och kortlivade, så de bör man undvika så långt det går.
Behöver inte datorn vara bärbar, man bara väljer den för att ha hemma i bostaden och knappt någonsin flytta den, då tycker jag man ska köpa en stationär dator istället, företrädesvis en man komponerat ihop själv. Gäller särskilt om datorn ska användas till spel, då är bärbara olämpliga oavsett pris och oavsett alla broschyrfloskler.

Du snackar skit.

Allt handlar om vad för modell du köper när det kommer till laptops.
En del modeller är designade för att inte hålla mer än 1-3 år medans andra modeller är designade för att hålla i 10+ år.

HP, Lenovo, Dell ja det kvittar faktiskt vilket märke du nu köper ifall du köper en modell som är anpassade till företag. Det är otroliga livslängder på företagsanpassade laptops vs det skit du köper på elgiganten eller någon anna skräpaffär.

Att snacka om sony vaio, det är däremot en jävla skräp laptop jämfört med vad som faktiskt finns på marknaden.

Men till ämnet! Är det vanligt att en HP laptop går sönder? Beror som sagt på vilken modell man köper!
Köper man standard hpn ifrån netonnet så kan man inte förvänta sig kvalité. Man måste kolla på företagslaptopsen ifall man nu ska ha en fungerande laptop med bra livslängd.

Vanligaste felet på en HP, lenovo, Dell ja you name it när det kommer till Lenovo T, X och P serien, HP elitebook, pavilion och probook, Dell xps, latitude serierna är att moderkortet kan gå sönder inom ett par månader. Då utnyttjar man garantin. Men det är inget som är vanligt på dessa modeller över.
Citera
2018-10-30, 20:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har en HP laptop som är mycket bra på de flesta sätt botrsett från att den då och då bryter ihop och man måste göra återställningar och startreperationer... Jag har aldrig haft dessa problem med andra tillverkares laptops, och undrar sålunda om det är så att HP laptops krånglar mer än andra märken...

Vilket annat märke är mest pålitligt om man inte vill ha en laptop som krånglar på detta sätt...? Jag har en Acer som reservdator, och den funkar fint, dock är den snäppet sämre än HP-datorn på alla andra sätt... Tidigare brukade jag använda Packard-Bell och dessa laptops fungerade alltid perfekt, tyvärr finns inte märket kvar på den svenska marknaden...

Tja, vad vet jag, men hustruns HP är nu 12 år och min 9. Funkar perfekt om man "pysslar om" dem då och då. Lite rensningar och så bara. Känns som kvalitet.

PS Frugan kör fortfarande XP, och jag har 7 pro. DS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback