Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 17:54
  #157
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Om det är en försäljare som låter trevlig så brukar jag bara säga "Nejtack, jag är inte intesserad, ha en fin dag" och lägga på.

Är det någon dryg så brukar jag trolla eller jävlas tillbaka. Någon Sthlmare runt 19 ringde mig och sade "Tjena det va Markus här! Du har privatlån idag eller hur? Ska vi inte ta och sänka räntan på det?"
Jag har inga lån och frågade varför i helvete han påstår det. Han blev spak.

Sedan så indiska scammers och liknande är en klass för sig. Då ska man få samtalet att flyta på så länge som möjligt bara!
Jaha, indiska scammers? Jag trodde att man riskerade att betala för samtalet från den indiska scammern. Kul att låtsas gå på scammers när man har lite ledigt! Har gjort det per mail ibland :-)
Citera
2018-11-04, 18:02
  #158
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Är ju lite märkligt att när man kollar upp dem på företagsinfo har de 4 anställda, men på deras hemsida Öretel finns 6 kontaktpersoner.

Sedan är det ju så att om du exempelvis deltar i någon internettävling ("vinn lyxmiddag för två" eller "gratis frukt under ett år" eller "New York-resa" exempelvis)
då kryssar du i en liten box där det i det finstilta står att du ger tillåtelse att företag kontaktar dig i reklamsyfte. På det sättet har företagen kommit förbi NIX.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk deltar i tävlingar eller nappar på några gratiserbjudanden. Tro mig, jag har inte givit några medgivanden alls och de ringer inte på uppdrag av något företag jag är kund hos. De är kort och gott oseriösa skojare.
Citera
2018-11-04, 18:24
  #159
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ingen vid sina sinnes fulla bruk deltar i tävlingar eller nappar på några gratiserbjudanden. Tro mig, jag har inte givit några medgivanden alls och de ringer inte på uppdrag av något företag jag är kund hos. De är kort och gott oseriösa skojare.
Absolut, jag tror dig!
Tänkte mer att att man ska vara uppmärksam på vilka följder det kan få att delta i tävlingar med frestande vinster.
Varning alltså för First New Media Scandinavia eller Öretel som de även kallas!
__________________
Senast redigerad av Geggamoja 2018-11-04 kl. 18:25. Anledning: Fel
Citera
2018-11-05, 08:33
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jaha, indiska scammers? Jag trodde att man riskerade att betala för samtalet från den indiska scammern. Kul att låtsas gå på scammers när man har lite ledigt! Har gjort det per mail ibland :-)

Jag tror inte det. Jag har iallafall aldrig behövt betala något extra för det.

Det är jävligt kul att trolla dem, även via mejl!
Citera
2018-11-06, 13:02
  #161
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är just det som är problemet, att flertalet telefonförsäljare vägrar acceptera det svaret. Det brukar sluta med att jag efter 4-5:e gången upprepat "Nej!", "Nej tack!", "Nej jag är inte intresserad!", "Nej adjö!", "Nej, dra åt helvete!" tillslut slänger på luren i örat på dem.
Du måste ju tro på det när du säger det också. Nej!
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men ett nej accepteras inte. Bättre är att säga vänta en minut jag måste bara...
Och sedan låter man telefonen ligga.
Eller kombinationen. Men framförallt så måste man ju vara tydlig. ”Det finns inte en chans i världen att jag köper vad du säljer, eftersom du stör mig. Varsågod att slösa din tid, jag lägger telefon åt sidan så länge." Den som inte ger upp då lär svälta ihjäl. Kan man någonting om hundar, så lär man sig skillnaden i att säga nej, och att faktiskt mena det. Man kan inte använda ordet "nej" som ett önskemål, man måste använda det som en direkt order! När motparten uppfattat ordet "nej", så ska man inte upprepa sig igen!
__________________
Senast redigerad av marcus90_kung 2018-11-06 kl. 13:10.
Citera
2018-11-06, 17:52
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är just det som är problemet, att flertalet telefonförsäljare vägrar acceptera det svaret. Det brukar sluta med att jag efter 4-5:e gången upprepat "Nej!", "Nej tack!", "Nej jag är inte intresserad!", "Nej adjö!", "Nej, dra åt helvete!" tillslut slänger på luren i örat på dem.

Varför lägger du inte på när du sagt ”nej” första gången? Är du rädd för att de blir arga? Jag lägger ofta på utan att säga något alls. Jag ska ju ändå inte bli kompis med dem...
Citera
2018-11-06, 20:59
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remedy4sanity
ha, vad är grejen med att ljuger på flashback om dina rutiner för att hantera telefonförsäljare...?

för vad menar du skulle dyka upp när du söker på eniro eller hitta på numret? enbart riktiga telefoner försedda med abonnemang hamnar på sidor som eniro, vilket ju inga callcenter eller deras försäljare tillhandahåller i försäljningssyfte. har smset kommit fram är det alltså ingen telefonförsäljare som ringt dig - det skulle bli fruktansvärt dyrt att förse kidsen på hela callcentret med mobiltelefoner (som de dessutom skulle sno på löpande band) som ju går att smsa till, så försäljare på ett callcenter sitter så gott som alltid uppkopplade via IP-telefoni, där man ringer upp folk genom ett program på datorn. det hade slunkit igenom rätt många dödshot och glåpord om man kunde smsa telefonförsäljare, det måste du ju ändå förstå själv.

kul för de som slipper försäljare med NIX - eller ja, att ni blir uppringda av särskilt halvhjärtade försäljare - eftersom det ju trots allt är den effekten ni sökt, men tjänsten är i det stora hela ganska värdelös, eftersom det helt och hållet beror på försäljarna huruvida de tar hänsyn till NIX-registret eller ej, eftersom NIX saknar formell makt över marknaden. när jag själv varit telefonförsäljare har jag hittat på hundra lättvindiga anledningar till varför NIX inte kan tillämpas på just den person jag råkat ha i telefonen just då, där den absolut lättaste är att inleda samtalet med "vi gör en marknadsundersökning, så vi tänkte höra om: du är nöjd med ditt elavtal eller hade velat ha ett som är tusen gånger bättre/är du säker på att du har den absolut bästa bilförsäkringen på marknaden/hur många privatpersoner som egentligen är intresserade av att sänka räntan på sina bolån...?" och så har man utnyttjat en av NIX alla stora svagheter - för så länge försäljaren exempelvis har en enda liten fråga som man kan hävda ställts i marknadsundersökningssyfte får hen därefter försöka kränga på dig precis vad som helst, NIX-reggad eller ej.

som några redan skrivit kan du alltid säga att du har skulder hos KF och inte får ingå några distansavtal, eller att du redan har tjänsten och är supernöjd (försäljarna själva har så gott som aldrig tillgång till medlems- eller kundregister) - varesig man förstår att du ljuger eller inte har man ofta som princip att försöka hålla sig på god fot med befintliga kunder och då är det helt enkelt inte värt det att göra en eventuell kund upprörd.
man blir dessutom ganska duktigt drillad i att ta tre-fyra "nej" eller "jag är inte intresserad" innan man får överväga att ge upp, så de fraserna är förstås helt värdelösa om du vill sluta prata med försäljaren ifråga, och jag kan intyga att det är med lovligt mycket självförakt man tar i från tårna med sin jävla säljpitch om typ microfibertrasor när man redan hört "nej tack jag är inte intresserad" ett par gånger.

Soderqvist1: var har du fått det här ifrån att; "Nix saknar formell makt över marknaden"?
och att det skulle vara lagligt att värma upp den som svarar med marknadsundersökning sen är det bara att sälja?

Marknadsföringslagens 5§ föreskriver att all marknadsföring ska stämma överens med god marknadsföringssed och 21§ föreskriver att marknadsföraren måste respektera system som ger människor rätt att slippa marknadsföring!
https://lagen.nu/2008:486

Jag har motsatt mig Direktmarknadsföring genom att registrera mig hos DM-Nämndens Nix-Telefon och Nix-Adress vilket gör att postförsändelser med reklam med min adress på breven är olaglig!
Etablerat kundförhållande utgör 1 undantag av 3 vilket gör hyran och räkningarna kommer som vanligt!
"Nej tack till Reklam" skyllt har jag på dörren vilket också har stöd i 21§ marknadsföringslagen!
Därtill så har Postnord skrivit på ett avtal med Konsumentverket att respektera detta!
http://www.swedma.se/reklamsparr/nejtack/

Fastcom är ett företag som tidigare ringt personer som är med i Nix-Telefon och blivit anmälda till DM-Nämndens etiska Nämnd för God Direktmarknadsföring som har hand om NIX och fastcom har blivit Fällda där!
http://dm-namnden.org/?s=fastcom

Konsumentombudsmannen stämde Fastcom inför Patent och Marknadsdomstolen för att dom ringt Nixade telefonnummer och varit vilseledande i sin marknadsföring!
Dom vart dömda att betala 1 halvmiljon i Marknadsstörningsavgift och 1 miljon i Vite om dom fortsätter med detta!
https://www.konsumentverket.se/aktue...orningsavgift/

Citat:
Mats Rönne, ordförande i Föreningen NIX-Telefon
– Det här är en viktig dom som vi välkomnar. Det finns bara ett fåtal oseriösa företag som inte respekterar NIX-registret, men de riskerar att göra stor skada genom att underminera förtroendet för tjänsten och den stora majoritet av aktörer som följer reglerna, säger Mats Rönne, ordförande i Föreningen NIX-Telefon.
https://nixtelefon.org/domen-mot-fas...riosa-aktorer/

Soderqvist1: Jag förmodar att Fastcom följer spelreglerna på marknaden idag!
Citera
2018-11-06, 22:36
  #164
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Varför lägger du inte på när du sagt ”nej” första gången? Är du rädd för att de blir arga? Jag lägger ofta på utan att säga något alls. Jag ska ju ändå inte bli kompis med dem...

Inlägget du citerade var ett svar på marcus90:s inlägg där han skrev att ett "Nej" inte kan misstolkas. Och mitt inlägg var ett svar att jag inte höll med. Jag har tvärt om uppfattat att många säljare visst tycks ha svårt att förstå ordet "Nej" i alla dess former. Jag vet för jag provat. Så numera säger jag oftast bara "Nej tack, hej då!" och lägger på luren direkt när jag märker vart samtalet är på väg. Jag struntar om de blir sura, jag skulle nästan föredra det, eftersom de gjort mig sura med sitt samtal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback