Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 20:30
  #1
Medlem
Jag vill veta hur jag bäst men samtidigt elegantast snoppar av försäljare. Både telefon -och dörrknackare.

Min nuvarande strategi går ut på att inte svara på deras initiala frågor och fiska efter vad de vill. Så fort de nämner företag/syfte så kör jag på "inte intresserad". Detta kan jag tycka är lite brutalt så jag vill ha tips och förslag på bättre strategier.

Så här kan ett typiskt samtal se ut (dörrknackare):

Ring Ring:
Jag: öppnar
F: Hej, är det XXXXX XXXXXX
Jag: Vad gäller det?
F: Bor XXXX XXXX här?
Jag: vad gäller det?
F: Jag kommer från XXXXXX....
Jag: Inte intresserad (stänger dörren)

(Telefon)

F: Hej jag heter XXXX och ringer i från XXXX talar jag med XXXX?
Jag: Vad gäller det?
F: Talar jag med XXXXX?
Jag: Vad vill ni?
F: Jo jag ser att ni kan spara 390kr i månaden på att.....
Jag: Inte intresserad. *KLICK*

Jag skulle vilja ha snyggare sätt att lösa detta på. Blir arg som fan initialt men efteråt känner jag mig som ett rövhål, de gör ju trots allt bara sitt jobb. Vill ha tips och ideer på både tele och dörr-försäljare. Hur snabbt och snyggt be de dra åt helvete men ha samvetet i behåll?
Citera
2018-10-29, 20:32
  #2
Medlem
"jag kan inte prata just nu, men om jag får ditt hemnr så kan jag ju ringa upp dig ikväll?"

Seinfeld
Citera
2018-10-29, 20:34
  #3
Medlem
Jogens avatar
Du har hittat det bästa sättet att hantera dem. Inget i det du beskriver låter otrevligt. Försäljaren kommer inte att lägga någon vikt vid att samtalet/mötet med dig skulle varit burdust, på något vis. Fortsätt så!
Citera
2018-10-29, 20:37
  #4
Medlem
ska du börja smöra för dom blir det ju bara värre, slå ner foten direkt visa vart skåpet ska stå!
Citera
2018-10-29, 20:40
  #5
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pondusmage
JJag skulle vilja ha snyggare sätt att lösa detta på. Blir arg som fan initialt men efteråt känner jag mig som ett rövhål, de gör ju trots allt bara sitt jobb. Vill ha tips och ideer på både tele och dörr-försäljare. Hur snabbt och snyggt be de dra åt helvete men ha samvetet i behåll?
Inget att bli arg över, som du säger: "de gör ju trots allt bara sitt jobb" - och vilket trist och otrevligt jobb dessutom!
Jag brukar bara säga "tack, men jag är inte intresserad" och lägga på luren utan att vänta på svar så behöver ingen av oss slösa tid på det.

Jag visste inte ens att dörrknackare fortfarande finns, men jag skulle köra samma taktik i såna fall också.
Citera
2018-10-29, 20:41
  #6
Medlem
enkanyls avatar
Varför svarar du ens? Låt det ringa och kolla sedan upp numret. Är det något viktigt så är det bara att ringa upp, är det hemligt nummer så får de skylla sig själva, och är det ett nummer som tillhör en telefonförsäljare så är det bara att blockera.

Citat:
Ursprungligen postat av Pondusmage
de gör ju trots allt bara sitt jobb.

Nja, telefonförsäljare är ett cancer i dagens samhälle och borde förbjudas.
Citera
2018-10-29, 20:45
  #7
Medlem
Jaghettepetters avatar
Be dom vänta utanför dörren för du ska avsluta en grej eller med telefonen bars be vänta och kolla hur länge människan vill vänta.
Citera
2018-10-29, 20:51
  #8
Medlem
Jag brukar avsluta så snabbt det bara går. Oftast med bara repliken jag är inte intresserad för att sedan bara lägga på luren. Egentligen bäst även för säljaren som troligen jobbar på provision. Jag kommer inte att beställa något alltså bäst för säljaren att få möjlighet ringa till någon annan.
Citera
2018-10-29, 20:54
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
"Jag har betalningsanmärkningar, gör det något?"
Citera
2018-10-29, 20:59
  #10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
När det ringer en försäljare så brukar jag låta dom berätta snabbt om vad dom säljer, då säger jag: ååhh.....det låter jätteintressant...kan du vänta en liten stund så ska jag bara avsluta här först.......sen lägger jag bara luren åt sidan.
26 min är rekordet hittills 😁
Citera
2018-10-29, 21:03
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
-Va' bra att du ringer just nu, Kronofogden är här hos mig just nu och tar alla mina saker så jag har massor av plats över nu. Hur mycket får jag beställa?

Eller så kan du ju ringa Nix-registret och blocka ditt nummer för telefonförsäljare.
Citera
2018-10-29, 21:04
  #12
Medlem
Brukar fråga om de kan ringa upp om 5-10 min. Under tiden blockerar jag numret de ringt från
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback