Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 19:22
  #1
Medlem
Hej! Köpte igår en Thrustmaster t500rs ratt som jag körde med igår, när jag idag stoppade i USB-kontakten i datorn så slocknade hela datorn direkt. Helt stendöd men lyser en liten blå lampa från "något" därinne.

Har kopplat ur USB porten så det var inte problem med den.
Snälla hjälp, har massor av grejer som jag inte vill bli av med.....
// ledsen grapp
Citera
2018-10-29, 19:24
  #2
Medlem
Låter som en stationär dator när du pluggade ur usb-kontakten, men small det något när den dog
Citera
2018-10-29, 19:25
  #3
Medlem
testa att stänga av nätagget eller dra ur strömförsörjningen till nätagget.

Låter som en kortis? Ingen aning hurvida moderkort har någon fail-safe för sånthär.

Annars så är fortfarande dina filer sparade på hårddiskar osv. Kanske bara är moderkortet?
Citera
2018-10-29, 19:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBeardo
Låter som en stationär dator när du pluggade ur usb-kontakten, men small det något när den dog

Ja förlåt, glömde skriva det, stationär dator är det.
Nej det lät ingenting!
Citera
2018-10-29, 19:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landqvist00
testa att stänga av nätagget eller dra ur strömförsörjningen till nätagget.

Låter som en kortis? Ingen aning hurvida moderkort har någon fail-safe för sånthär.

Annars så är fortfarande dina filer sparade på hårddiskar osv. Kanske bara är moderkortet?

Får testa detta!
Ja det låter verkligen som en kortis!
Orkar inte byta ut delar i skiten så får bli en ny isåfall. Ändå inga bra speccs med 970 kort & i5 3690k processor & jag hade i tankarna att byta hyffsat snart.. men ändå ^^
Citera
2018-10-29, 20:16
  #6
Medlem
Hjälpte inte att koppla ur nätaggregatet
Citera
2018-10-30, 07:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Hej! Köpte igår en Thrustmaster t500rs ratt som jag körde med igår, när jag idag stoppade i USB-kontakten i datorn så slocknade hela datorn direkt. Helt stendöd men lyser en liten blå lampa från "något" därinne.

Har kopplat ur USB porten så det var inte problem med den.
Snälla hjälp, har massor av grejer som jag inte vill bli av med.....
// ledsen grapp

Testa ta bort den OCH nollställ bios (CMOS) efteråt.

Det behövde en person som bad om hjälp efter att ha testa en trasig mus i andra datorer som fick olika fel. Sista dator kraschade så hårt att den inte startade förrän man gjort båda sakerna.

Finns flera sätt att nollställa bios. Antingen gör man som det står i moderkorts manualen eller så tar man bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ut strömkabeln till datorn.

Sen får vi ser om det räcker eller det är flera saker/kablar som du behöver ta bort.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2018-10-30 kl. 07:24.
Citera
2018-10-30, 08:16
  #8
Medlem
Kan vara kortis i USB porten.

kopplade du in usb på frontpanel eller moderkortet ?

Frontpanel, så kan du dra ur kabeln från moderkortet.

Beroende på moderkort så kan det i biosinställningarna finnas val att slå av usbfunktion
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-10-30 kl. 08:19.
Citera
2018-10-30, 08:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Kan vara kortis i USB porten.

kopplade du in usb på frontpanel eller moderkortet ?

Frontpanel, så kan du dra ur kabeln från moderkortet.

Beroende på moderkort så kan det i biosinställningarna finnas val att slå av usbfunktion

Kopplade ur den & det hjälpte inte:/
Citera
2018-10-30, 11:50
  #10
Medlem
Om hela datorn är stendöd, så skulle jag först mäta upp nätagget, det är inte svårt
eller prova byta mot annat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback