Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 02:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
Imovane är en medicin där det föreligger risk för tillvänjning och beroende. Det kan inte förnyas på telefon utan man måste träffa en läkare.

För några dagar sen ringde jag till vårdcentralen och fick förnyat recept på Imovane. Men blev upplyst om att man skall träffa läkaren personligen i alla fall en gång om året när det gäller ett narkotiskt preparat. Tyvärr finns Imovane med på listan över narkotiska medel.
Fick utskrivit 30 st. med ett uttag.
Det är lite olika hur läkarna skriver ut Imovane. En granne till mig får 100 st. i stöten och det är på samma vårdcentral som jag har, men med en annan läkare.

Har en bekant som bor tidvis i Spanien och Chile, där är Imovane receptfritt.
Citera
2018-10-30, 17:36
  #14
Medlem
JimmieHendrixs avatar
Imovane har en kort halveringstid, vilket innebär att en mini-avtändning börjar redan efter kanske fyra eller fem timmar. Det är då du vaknar eller börjar sova dåligt. Alprazolam har perfekt halveringstid för att både somna gott och sova bra. Om du inte får Imovane, lär du dock inte få Xanor heller utskriven.

Men det finns faktiskt riktigt bra sömnmedel. Diphenhydramine och doxylamine succinate, som du kan köpa receptfritt i bl.a. Tyskland och ta in för eget bruk.
Lergigan kan du köpa i Danmark men det är lite som propavan och ger ofta RLS.

Satsa på första generationens antihistaminer.
Citera
2018-11-04, 20:07
  #15
Medlem
Diphenhydramine kan man köpa receptfritt i USA också. Jag tycker de är kanon, kan spara mina Zopiklon tills det blir riktig kris.
Citera
2018-11-27, 19:24
  #16
Medlem
Hur har det gått?
Citera
2018-11-30, 14:47
  #17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Drömmar, sömnproblem och sömnrelaterade fenomen------>Medicin & Hälsa

/Mod.
Citera
2018-11-30, 15:52
  #18
Medlem
Tacka gud för att din läkare sa stopp. Lös vettiga naturliga mediciner istället och lös din sömnproblem. Ingen drog ska vara lösningen på dina problem. Allt går att fixa.
Citera
2018-11-30, 16:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
Imovane är en medicin där det föreligger risk för tillvänjning och beroende. Det kan inte förnyas på telefon utan man måste träffa en läkare.
Skitsnack. Har förnyat mina xanor-recept på telefon senaste 2 åren.
Citera
2018-11-30, 20:57
  #20
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Har en bekant som bor tidvis i Spanien och Chile, där är Imovane receptfritt.
Det tror jag knappast, det är nog receptbelagt men att man inte bryr sig om sådana smådetaljer på apoteken.
Citera
2018-12-06, 04:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
Imovane är en medicin där det föreligger risk för tillvänjning och beroende. Det kan inte förnyas på telefon utan man måste träffa en läkare.
Nix pix. Allt beror på hur upplägget är.
Citera
2018-12-21, 02:01
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Tacka gud för att din läkare sa stopp. Lös vettiga naturliga mediciner istället och lös din sömnproblem. Ingen drog ska vara lösningen på dina problem. Allt går att fixa.

Vad menar du med "naturliga" mediciner?
Citera
2018-12-21, 23:10
  #23
Medlem
sneervs avatar
Var glad för det, önskar jag hade skippat dessa preparat för att sova. Nu är man fast även fast dom inte hjälper så mycket längre. Men likväl så måste jag ta en ibland två nästan varje natt för att det ska kännas "normalt" i kroppen.
Citera
2018-12-22, 05:31
  #24
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
Imovane är en medicin där det föreligger risk för tillvänjning och beroende. Det kan inte förnyas på telefon utan man måste träffa en läkare.


Detta stämmer i många fall, men har man haft en längre tids kontakt med den förskrivande läkaren, och fått preparatet utskrivet flera gånger samt visat att man kan "sköta" det kan det gå att förnya receptet via telefon/Vårdguiden.

@TS! Har du haft samma läkare länge?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback