Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 19:05
  #1
Medlem
ThePresentMoments avatar
Är nybakad mjukvaruutvecklare och funderar på att det kanske vore skoj att få något slags jobb inom IoT inom de närmsta åren, känns som det kan vara "nästa stora grej" i IT-världen. Känns som att många företag gillar när folk har pillat med egna projekt på fritiden, tycker mig ha sett det i en hel del jobbannonser. Har bara erfarenheter från "vanlig" programmering på datorer och mobiltelefon, dvs. C/C++, Java, SQL, webb, Android - the usual suspects.

Men vad är bäst kompetenshöjare för att ta sig i riktningen mot IoT? Tänker att man måste ju börja någonstans, och att leka lite med Arduino eller Raspberry Pi vore en bra början. Men har inte riktigt fått klart för mig vilket av dem (eller något annat kort?) som ger en mest relevanta kunskaper i förhållande till IoT-industrin?
Citera
2018-10-29, 23:34
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Är nybakad mjukvaruutvecklare och funderar på att det kanske vore skoj att få något slags jobb inom IoT inom de närmsta åren, känns som det kan vara "nästa stora grej" i IT-världen. Känns som att många företag gillar när folk har pillat med egna projekt på fritiden, tycker mig ha sett det i en hel del jobbannonser. Har bara erfarenheter från "vanlig" programmering på datorer och mobiltelefon, dvs. C/C++, Java, SQL, webb, Android - the usual suspects.

Men vad är bäst kompetenshöjare för att ta sig i riktningen mot IoT? Tänker att man måste ju börja någonstans, och att leka lite med Arduino eller Raspberry Pi vore en bra början. Men har inte riktigt fått klart för mig vilket av dem (eller något annat kort?) som ger en mest relevanta kunskaper i förhållande till IoT-industrin?

Du skulle kunna välja båda två. Själv satt jag med båda två förr. Det skulle vara det bästa om du hanterade och förstod skillnaden mellan dom.

Slå ett öga på denna intressanta skapelse:
Jetson TX2 Development Kit

Ännu längre kommer du om du kan tala om detta:
stm32f7
Kan du hantera Arm Cortex-M7 (Cortex) så blir många intresserade då vi börjar komma in på lite mer relevanta saker.

Eller om du kan visa exempelapplikation på en stm32 och sen beskriva hur du väljer ut komponenter för att skapa kortet billigt men ändå klarar din applikation (för produktion).

Men ett bra steg kan nog vara att börja med ett kit av Arduino och ett av R.pi. för att komma igång. Det är lättare då det finns ett stort community för båda dessa.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2018-10-29 kl. 23:39.
Citera
2018-11-01, 09:59
  #3
Medlem
ThePresentMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du skulle kunna välja båda två. Själv satt jag med båda två förr. Det skulle vara det bästa om du hanterade och förstod skillnaden mellan dom.

Slå ett öga på denna intressanta skapelse:
Jetson TX2 Development Kit

Ännu längre kommer du om du kan tala om detta:
stm32f7
Kan du hantera Arm Cortex-M7 (Cortex) så blir många intresserade då vi börjar komma in på lite mer relevanta saker.

Eller om du kan visa exempelapplikation på en stm32 och sen beskriva hur du väljer ut komponenter för att skapa kortet billigt men ändå klarar din applikation (för produktion).

Men ett bra steg kan nog vara att börja med ett kit av Arduino och ett av R.pi. för att komma igång. Det är lättare då det finns ett stort community för båda dessa.

Tackar för info!

Är sugen på att börja med allt på en gång

Men STM32 lät ju intressant, om det ligger närmare vad som faktiskt är relevant inom IoT-industrin. Arduino och Raspberry låter kul och enkla att komma igång med, men får lite "mekanokänsla" när man kollar på byggsatser och videos, speciellt Arduino...

Problemet är att medan Arduino och Raspberry har hyfsat billiga nybörjarkit så verkar det vara mer begränsat med sådana "kom-igång-paket" för STM... några tips på var man kan börja?
Citera
2018-12-25, 22:06
  #4
Medlem
abcabcs avatar
Jag håller med den föregående "kalkryggar" att båda nog är lika bra, och lika viktiga. Jag har båda givit mig lika mycket, men på olika sätt. Kanske med övervikt mot Arduino.

Om du inte trixat med Arduino tidigare bör du börja med Arduino Uno, helst en original så att du slipper inkompatibilitet. Jag är rutinerad men köpte paketet med ett antal labbar, och det var mycket roligt och lärorikt.

Men det finns en speciell Arduino som är speciellt för IOT som heter Arduino Yun, men den är några år gammal nu så man kan nog tänka sig att IOT har gått vidare, men är intressant. Jag har inte provat den dock.

När det gäller Raspberry Pi så är det intressant att mixtra med device drivers och att konfigurerar kärnan för realtidskapacitet, och prova olika operativsystem, även icke-unix så som "plan 9" om du vill.

En viktig sak inför eventuella arbetsintervjuer är att du är öppen med att Arduino och Raspberry Pi är rena utbildningsverktyg, så att du inte ger intrycket att det är professionella verktyg eller plattformar. Jag vet att många professionella blir uppretade när Arduino och Rapberry Pi blir nämnda som professionella verktyg...
Citera
2018-12-25, 22:19
  #5
Medlem
abcabcs avatar
Problemet med att gå vidare med mer professionella plattformar så som stm32 är att allt blir med struligt och man får lägga mycket tid på att får plattformar och utvecklingsmiljö att fungera, så inlärningen kan nog bli lidande. Men det kan låta snyggt i en intervju. Sedan kommer det troligen inte ändå vara den plattform som din nästa arbetsgivare ända använder.

En trevlig och enkel produkt om du vill lära dig ARM, som jag lärt mig mycket från är https://www.adafruit.com/product/1336, finns att beställa billigare i Sverige från mouser.se.
Citera
2018-12-25, 22:27
  #6
Medlem
jipeesss avatar
om du är vass på arduino och har förståelse för att bygga elektromekanik, styrning, konfigurera i/o'n, bygga hmi'n efter kunds funktionsbeskrivning, så kan du mer än många sk proffs klarar

suck...du anar inte hur många "proffsprogrammerare" jag jobbat med som behärskar helheten..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback