Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-29, 19:01
  #1
Medlem
Är nybliven morbror sedan några veckor tillbaka. Har länge känt att mitt enda mål/skyldighet som morbror är att få in min systerdotter på en bra och vettig musiksmak.

Har brainstormat lite och är kluven ifall man bör bomba på med bra musik redan nu eller använda sig av ett mer passivt approach och vänta några år.
Det bör tillägas att jag och fadern är på samma sida i frågan och ett nära samarbete mellan oss är därför väldigt troligt.

Nu till frågeställningen: Går det att forma någon annans musikstil? Isf hur går man till väga, med vilka metoder och i vilken ålder är det rimligt att börja?
Citera
2018-10-29, 19:03
  #2
Medlem
frasselitos avatar
Klassisk musik och lära dom spela instrument.


hade jag gjort iaf!
Citera
2018-10-29, 19:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampmeister
Är nybliven morbror sedan några veckor tillbaka. Har länge känt att mitt enda mål/skyldighet som morbror är att få in min systerdotter på en bra och vettig musiksmak.

Har brainstormat lite och är kluven ifall man bör bomba på med bra musik redan nu eller använda sig av ett mer passivt approach och vänta några år.
Det bör tillägas att jag och fadern är på samma sida i frågan och ett nära samarbete mellan oss är därför väldigt troligt.

Nu till frågeställningen: Går det att forma någon annans musikstil? Isf hur går man till väga, med vilka metoder och i vilken ålder är det rimligt att börja?

Det sjukaste jag läst idag. Är det här någon slags musikalisk variant av livets ord? Tycker faktiskt du ska ge blanka fan i vad din systerdotter lyssnar på. Riktigt jävla creepy inlägg.
Citera
2018-10-29, 19:05
  #4
Medlem
Har försökt sen tidig ålder att indoktrinera barnen med rätt musik.

Det har gått helt åt helvete.
Citera
2018-10-29, 19:05
  #5
Medlem
Mellan 2-3 års ålder är det dags att introducera barnet för kvaltetsmusik. Dag-vag Thore skogman popp i topp är en bra introduktion till svenska låt skatter.
Citera
2018-10-29, 19:13
  #6
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampmeister
Nu till frågeställningen: Går det att forma någon annans musikstil?
Du menar musiksmak? Ja, men det sker nästan alltid oavsiktligt. Alla medvetna strategier för att nå målet är dömda att misslyckas. Lägg tiden på något vettigt i stället.
Citera
2018-10-29, 19:21
  #7
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tror det är rätt svårt. Tänk själv, de flesta har en helt annan musiksmak än sina föräldrar trots att de lyssnat på föräldrarnas förfavoritmusik tusentals timmar under hela sin barndom.

Bara av ren nyfikenhet, vilken musikstil tänkte du "inspirera" henne att lyssna på?
Citera
2018-10-29, 19:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Klassisk musik och lära dom spela instrument.


hade jag gjort iaf!

Bra förslag. Är nog vettigt att skapa ett intresse för musik istället för att tvinga på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror det är rätt svårt. Tänk själv, de flesta har en helt annan musiksmak än sina föräldrar trots att de lyssnat på föräldrarnas förfavoritmusik tusentals timmar under hela sin barndom.

Bara av ren nyfikenhet, vilken musikstil tänkte du "inspirera" henne att lyssna på?

Jag och fadern är inne på rock/metal så det är målet men vi båda förespråkar i princip all musik så länge det sker av egen vilja och inte på en brist av intresse eller att hon ''följer strömmen''.
Citera
2018-10-29, 20:06
  #9
Medlem
sparvsylts avatar
Spela så mycket modern musik som möjligt för henne så gör hon det omvända, kanske lyssnar hon om några år på ett trevligt indieband eller liknande.
Citera
2018-10-29, 20:54
  #10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampmeister
Jag och fadern är inne på rock/metal så det är målet men vi båda förespråkar i princip all musik så länge det sker av egen vilja och inte på en brist av intresse eller att hon ''följer strömmen''.

Utmärkt svar! Delar din åsikt till fullo! Tro dock det blir svårt, men önskar dig och fadern lycka till!
Citera
2018-10-29, 20:59
  #11
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Spela så mycket modern musik som möjligt för henne så gör hon det omvända, kanske lyssnar hon om några år på ett trevligt indieband eller liknande.

Nu är det förvisso lite skillnad på djur och barn men till djuren spelar jag Country när det är dags för utfodring och då kommer de springande. Spelar jag annan musik eller om en vän spelar musik i bilen genom hagarna så bryr de sig inte.

Kanske kan du försöka förknippa musikstilen med något roligt? Även om det är lite underligt att trycka på någon en speciell musikstil. Är det en bra musik kommer nog barnet att lyssna på det ändå.
Citera
2018-10-29, 21:21
  #12
Moderator
VitKallas avatar
Nu tycker ju jag att den musiken mina barn lyssnar på är ren skit i mångt och mycket, men jag är tämligen övertygad om att dom lyssnar på det för att dom tycker det är bra, inte för att följa någon ström. Jag har aldrig spelat den sortens musik hemma. ”Min” musik är dom mindre road av.

Om du och flickans far lyckas med ert mål är det er ström hon följer.

Influenser får man ju överallt, men vem bestämmer att influenser är att följa någon ström? Även om så vore är ju också det ett fritt val.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback