Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 17:00
  #1
Medlem
Peripheryys avatar
Skulle ta och olja in min Skeppshultspanna som jag köpte på secondhand för något år sedan förut. Nu upptäckte jag såklart att bottnen buktade ut och det gick att vicka lite på pannan när den stod på plattan, detta blev något värre sen när den blev varm.

Går det att fixa en gjutjärnspanna där bottnen har slagit sig?
Citera
2018-10-29, 17:05
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Skulle ta och olja in min Skeppshultspanna som jag köpte på secondhand för något år sedan förut. Nu upptäckte jag såklart att bottnen buktade ut och det gick att vicka lite på pannan när den stod på plattan, detta blev något värre sen när den blev varm.

Går det att fixa en gjutjärnspanna där bottnen har slagit sig?

Planfräsa eller svarva.. blir billigare att köpa en ny om du inte är nära vän med någon som har tillgång till detta.
Citera
2018-10-29, 17:05
  #3
Medlem
Tror det bara funkar med en stor fräs, knappast att det finns något husmorstips att göra hemma.

Kör en ny, tänk på att låta den svalna några sekunder om du stekt på högsta värme och skölj sedan med skållhett vatten, då undviker du att den slår sig.
Citera
2018-10-29, 17:11
  #4
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Planfräsa eller svarva.. blir billigare att köpa en ny om du inte är nära vän med någon som har tillgång till detta.
Har väl säkert nån vän som har tillgång till detta, men i dagsläget det är ingen som jag vill ringa och störa för ett sånt här arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Tror det bara funkar med en stor fräs, knappast att det finns något husmorstips att göra hemma.

Kör en ny, tänk på att låta den svalna några sekunder om du stekt på högsta värme och skölj sedan med skållhett vatten, då undviker du att den slår sig.
Får nog bli att köpa en ny och lägga undan den här ifall man skulle få för sig att fixa den i framtiden.

Jag är medveten om att man inte ska spola heta pannor under varmvatten innan dom svalnat.


Men detta med att svarva en gjutjärnspanna funkar väl inte till 100%?
Jag har för mig att gjutjärnspannor nämligen tillverkas lite inåtbuktande från fabrik, det ska tydligen vara så för att plattan skall bli helt plan när den är uppvärmd.
Citera
2018-10-29, 17:13
  #5
Avstängd
går att svarva den med bra resultat , precis som att du kan svarva vinda bromsskivor till bilen
Citera
2018-10-29, 17:18
  #6
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
går att svarva den med bra resultat , precis som att du kan svarva vinda bromsskivor till bilen

Behöver en redig svarv bara om inte handtaget går att ta av...
Citera
2018-10-29, 17:20
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Behöver en redig svarv bara om inte handtaget går att ta av...

japp
Citera
2018-10-29, 18:40
  #8
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Skulle ta och olja in min Skeppshultspanna som jag köpte på secondhand för något år sedan förut. Nu upptäckte jag såklart att bottnen buktade ut och det gick att vicka lite på pannan när den stod på plattan, detta blev något värre sen när den blev varm.

Går det att fixa en gjutjärnspanna där bottnen har slagit sig?

Är du säker på att det är pannan och inte plattan ? Låter lite underligt att järn skevar sig om det nu inte är en supertunn gjutjärnspanna förstås. Aluminiumpannor kan börja bukta ut om man häller kallt vatten i en för varm panna.
Citera
2018-10-29, 19:17
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Är du säker på att det är pannan och inte plattan ?

Precis vad jag tänkte. Värt för TS att kolla.

Det är i stort sett omöjligt att få en Skeppshult att bukta om man inte gjort något osedvanligt ovanligt med den.
Citera
2018-10-30, 21:45
  #10
Medlem
Svatopluks avatar
Pannan är skev pga spänningar som uppstått när den värmdes ojämnt eller kyldes av för hastigt. Skulle föreslå att prova avspänninsglögning. Elda en stor brasa utomhus, låt det bli riktigt varmt och lägg in pannan i mitten. Ta ut pannan först när det är helt utbrunnet och kallt nåt dygn senare. Alternativt brassar du på med rejält med briketter i en stor Weber klotgrill. Lägg på pannan direkt på de heta kolen, på med locket och låt allt brinna ut och bli svalt. Ta av ev trähandtag först ;-)
Ja, jag har provat. Det funkade i alla fall den gången.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback