Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 15:50
  #13
Avstängd
ingen fara då hundar glömmer saker snabbt ska du få se
Citera
2018-10-30, 18:19
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det du kallar för personlighetsförändring brukar andra kalla för lärdom.
Exakt samma sak handlar lydnad om. Du lär din hund eller för den delen ett barn eller dig själv något genom en metod.
Med en retriever brukar godis funka bra även om godiset är samma torrfoder den får till mat.
Vissa förespråkar våld för att få hunden att förstå.
Faktum är att båda funkar.
I ditt fall har hunden indirekt lärt sig en sak genom våld även om det var en olycka. Nu har den lärt sig att vissa människor är farliga o att man ska vara försiktig inför främlingar.
Själv satte jag handen på en varm spisplatta som barn o detta förändrade mig. Efter denna händelse är jag försiktig innan jag sätter ner handen på en spisplatta.
Varför tar du inte bara tacksamt emot din hunds nya lärdom?
det är inte min hund - jag är inte OP
Citera
2018-11-01, 18:18
  #15
Avstängd
det kommer att släppa låt valpen vara bland fötter och se till att det inte händer igen, valpar är alltid känsliga men viktigt att de inte håller i sin rädsla så det blir problem längre fram, lycka till !
Citera
2018-11-03, 11:24
  #16
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Låter ju bara som en bra lärdom för valpen som nu kanske lärt sig att man inte springer på vem som helst, utan tar det mer försiktigt. Finns massa folk som är allergiska/hundrädda/inte gillar att okända djur nosar/hoppar/"bara vill hälsa" på dom.

Förstå mig inte fel, jag gillar hundar men ja ibland kan man ju bli tokig på att dom skall vara på en helatiden, tänker närmast på hundar i min släkt som är helt tokig i mig och det händer att dom får för sig att springa mellan fötterna på en när man går inomhus fast man inte uppmärksammar det. Vilket kan göra att man snubblar till på dom. Oftast är ju det små hundar eller just valpar som gör så.

Sen hoppas jag att du hade hunden kopplad när du var utomhus. Det skall man ha både för hundens skull och andras.

Indeed, speciellt när hunden är stor, tung, kanske lerig och har ett parti vassa klor.

Att börja "pjoska" med hunden är ju det sämsta man kan göra.
Citera
2018-11-04, 08:34
  #17
Medlem
Tack för alla svar, kan meddela, precis som ni sa, att hunden nu verkar ha glömt det fullständigt. Hon är lika glad i människor som innan. Hon får dock inte hälsa på alla hon vill hälsa på längre då jag inte vill ha en 30 kilos tung labbe som vuxen springa till allt och alla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback