Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 11:46
  #1
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med denna uppgift i matematisk analys:

"Beräkna volymen av den kropp som uppstår då området i R som begränsas av y=0, y=x^2 och x=1, roteras kring linjen y=8."

Om jag fattar det rätt så ska jag rotera kurvan y=x^2 runt linjen y=8 och beräkna volymen. Intervallet som jag integrerar över blir då x=1 (vilket är angivet i uppgiften) och x=-sqrt(8). Eller missar jag något?

Ska jag beskriva mittpunkten som y=8 eller y=x-8 för att få rätt volym?
Citera
2018-10-29, 14:56
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Frogley
Någon som kan hjälpa mig med denna uppgift i matematisk analys:

"Beräkna volymen av den kropp som uppstår då området i R som begränsas av y=0, y=x^2 och x=1, roteras kring linjen y=8."

Om jag fattar det rätt så ska jag rotera kurvan y=x^2 runt linjen y=8 och beräkna volymen. Intervallet som jag integrerar över blir då x=1 (vilket är angivet i uppgiften) och x=-sqrt(8). Eller missar jag något?

Ska jag beskriva mittpunkten som y=8 eller y=x-8 för att få rätt volym?
Det är området mellan röd, blå och grön linje i det följande som ska roteras runt den gula.
http://m.wolframalpha.com/input/?i=p...C+x%3D0+to+1.1

Dvs volymen mellan en yttre cylinder med radien 8, och en inre som har radien 8-x^2, från 0 till 1..
Citera
2018-10-29, 18:27
  #3
Medlem
Stort tack! Det blev rätt svar tillslut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback