Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 14:29
  #157
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Nej det håller jag inte med om alls. Till viss del kan jag tänka mig kriminella men ändå inte. Är man medborgare så är man, det skall inte vara villkorat för då är man ute på en slippery slope och farligt nära fascism.

Skattebetalare är ju rent ut sagt löjligt. Så studenter skall inte få rösta tex? Trams.

Det är du som håller på med trams när du säger att ett medborgarskap inte kommer med några skyldigheter, bara rättigheter.

Studenter är välkomna att rösta när de studerat färdigt och kommit in i arbetslivet. Inte förrän då testas ens åsikter skarpt. Studentlivet har ingenting med verkliga livet att göra och de bör bli behandlade därefter.

Kriminella har förverkat sin rösträtt när de bröt mot lagen. Men den kan återfås om de byter bana efter att preskriptionstiden har löpt ut.

Det är inte ett alldeles för stort krav liksom: Jobbar du, får du rösta.

Det var inte längesedan det var så och då gick det utmärkt. Titta nu vilka jävla Kalle Anka-politiker vi har.
Citera
2019-01-11, 14:29
  #158
Medlem
Jag har tom mer förståelse för IQ test än att skattebetalare skall styra rösträtten. Så illa ställt är det inte ens i de allra mest kapitalistiska länderna som USA tex.

Rösträtten är verkligen mycket mer än bara en budget, det handlar om lagar, inriktning på politik etc. Det är inte meningen att en grupp skall gynnas mot en annan för vissa förutsättningar. Jag tycker att det skall finnas två krav, ålder och medborgarskap inte mer. Däremot kan man utbilda invånarna.

Istället tycker jag kanske att man kan utvidga rösträtten och möjligtvis sänka röståldern något år. Tveksamt men ivarjefall något som man kan diskutera.
Citera
2019-01-11, 14:32
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det är du som håller på med trams när du säger att ett medborgarskap inte kommer med några skyldigheter, bara rättigheter.

Studenter är välkomna att rösta när de studerat färdigt och kommit in i arbetslivet. Inte förrän då testas ens åsikter skarpt. Studentlivet har ingenting med verkliga livet att göra och de bör bli behandlade därefter.

Kriminella har förverkat sin rösträtt när de bröt mot lagen. Men den kan återfås om de byter bana efter att preskriptionstiden har löpt ut.

Det är inte ett alldeles för stort krav liksom: Jobbar du, får du rösta.

Det var inte längesedan det var så och då gick det utmärkt. Titta nu vilka jävla Kalle Anka-politiker vi har.

Du är välkommen att tycka vad du vill. Jag tycker dina tankar är helt absurda. Medborgarskapet kommer med skyldigheter, vi har ett juridiskt system som just innebär en förändrad status i din frihet.

När det gäller nyanlända kan jag tänka mig att det finns en prövoperiod i medborgarskapet om personen har begått kriminella handlingar liknande körkortets prövotid.
Citera
2019-01-11, 15:04
  #160
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombastican
Tanken här är såklart inte att vara exkluderande pga värde, enbart för att skapa ett bättre samhälle för alla där de som faktiskt röstar har potentiell möjlighet att förstå handling och konsekvens bättre.

Nu anser jag personligen att det räcker med ca 100 IQ, för att kunna förstå vad man röstar på och varför. Det är givetvis lågt, men att ha en högre nivå skulle utesluta för många människor i det moderna samhället.

Vad tycker ni?

Högre intelligens har mindre samband med kloka beslut för samhället, och mer med förmågan att konstruera lögner som är mera övertygande för att hävda sina egna intressen.

Det viktiga är alltså inte att de som röstar begriper vad de röstar på, utan att deras egenintressen är väldigt olika, så de tar ut varandra, så att de små rörelser i faktiska insikter som finns ger signifikativa utslag i vad som bestäms.

Störst galenskap i samhällsutvecklingen ernås, om många intelligenta med hög lögnkonstruktiv förmåga samtidigt får sammanfallande egenintresse, så att de går åt samma håll, och låter sin kollektiva handlingskraft förstärka deras självbedrägeri om att deras egenintresse är det intelligenta valet. Men korrelation är som bekant inte det samma som orsak.

Se på exemplet Sverige.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-01-11 kl. 15:13.
Citera
2019-02-02, 14:31
  #161
Medlem
SU-35s avatar
Inte nödvändigtvis IQ-tester, då dessa bara avgör din kognitiva förmåga att se logiska samband i mönster. En doktorand i teknisk fysik från KTH kan ha ett IQ på 150, det betyder dock inte att han kan mycket om politik, eller ens har ett intresse för sådant öht.

Däremot ett sorts test som avgör hur mycket personen faktiskt kan om politiken och de ideologier som landets etablerade partier bygger på. Kuggar du, så får du inte rösta under aktuellt val, utan får vänta till nästa gång där du återigen får göra testet innan du kan tillåtas rösta baserat på testresultatet.

Är detta realistiskt? Nej, kostar mycket. Är det en i teorin bra idé? Ja, det skulle man kunna påstå
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback