Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-29, 07:42
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Ja, en datorreparatör, oavsett eventuellt ursprung, kan nog strössla golvet med (pengamässigt) tämligen värdelösa 2GB-moduler. Lite mer ovanligt, som 4GB DDR2 SO-DIMM kan ju ge flera hundra, men här är det väl snarare glappkontakt eller nåt.

Som andra sagt, var glad du inte behövde betala en femhundring för felsökandet.

Det är sant. (Nu var det dock inte jag som är TS).
Citera
2018-10-29, 08:45
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vid ett tillfälle "reparerade" jag faktiskt en dator med häftmassa, om än bara tillfälligt. Men du verkar reparerat din dator med riktiga "Kurt-Olsson-metoder", alltså någon form av pappslöjd. Din dator verkar ha "gått i backen" vid något tillfälle, enligt skadorna du beskriver. Faktiskt inget konstigt alls att den krånglar. Såvida du inte är händig själv, vilket inte verkar vara fallet, kanske det är dags att fundera på en ny burk.. Din reparatör verkar ändå vara rätt juste, reparatörer brukar fakturera även för felsökningar. Din har ju jobbat gratis, fast särskilt lyckat blev det ju inte.
Byta ut skärm och "hela underdelen", vad som nu menas med det sista, är i princip hela datorn. Du får nog öppna plånboken och köpa en ny burk, är jag rädd..

Han sa att felsökningen var gratis. Bara ifall han skulle behöva byta ut nån del
så skulle det kosta. Ändå ville han ha betalt efteråt men jag gav honom inget
eftersom det var ju det vi kommit överens om innan.

Jag hade lämnat datorn med locket/skärmen öppen under varje natt under nån månads tid,
det var så problemet började. Så de delar som håller upp skärmen blev försvagade
mer och mer tills plasten gick sönder på båda sidorna och de små skruvarna trillade bort.
Men ändå kunde jag använda datorn bra en lång tid.

Jag har inga direkta datorkunskaper ang. reparationer men jag lyckades ändå lösa problemet
och det kostade mig 0 kr. Jag ser det så klart som en tillfällig nödlösning
men det ser faktiskt bättre ut än vad man skulle kunna tro och jag tror det skulle kunna
hålla väldigt länge, säkert flera år. Alternativet var ju en ofungerande dator eller att byta ut hela skiten.
Well well, imorgon skruvar jag upp den, kan inte göra det just nu.
__________________
Senast redigerad av fruciante 2018-10-29 kl. 08:53.
Citera
2018-10-29, 20:37
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
jag kör 64 bit.


Citat:
Installerat RAM-minne: 4.00 GB (3,82GB går att använda)
Då ska det inte stå så där.
Installerat RAM-minne: 4.00 GB (3,82GB går att använda)

I ett 32 bitars system kan man adressere max 2^32 = 4 294 967 296 -> 4 GB.
Men eftersom det finns mer än minnet som ska adresseras t.ex ljudkort, nätverkskort o.s.v. och då tar man en del av minnet till det.

Har man däremot 64 bitars OS så kan man adressera otroligt mycket mer än 4 GB så då kan man adressera hela minnet + allt annat.

Märkligt. Fick du tillbaks din dator/hårddisk. Installerade han om Windows.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-29 kl. 20:43.
Citera
2018-10-30, 06:47
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då ska det inte stå så där.
Installerat RAM-minne: 4.00 GB (3,82GB går att använda)

I ett 32 bitars system kan man adressere max 2^32 = 4 294 967 296 -> 4 GB.
Men eftersom det finns mer än minnet som ska adresseras t.ex ljudkort, nätverkskort o.s.v. och då tar man en del av minnet till det.

Har man däremot 64 bitars OS så kan man adressera otroligt mycket mer än 4 GB så då kan man adressera hela minnet + allt annat.

Märkligt. Fick du tillbaks din dator/hårddisk. Installerade han om Windows.

Nej han bara öppnade datorn och monterade ihop den igen.
Men nu testade jag att kolla ram-minnet själv och det översta minnet var på
4GB, det understa som var mycket svårare att få bort (fick ta i typ dubbelt så mycket)
var på 2 GB.
Så det understa minnet hade han förmodligen satt i Fel.

Nu när jag tagit ut och satt i dem igen står det att jag har 6 GB.
Men tycker datorn ändå startade om ovanligt långsamt.

När jag höll på med det understa ram-minnet så gick metallgängen sönder
så jag trodde inte det skulle fungera men det gjorde det visst ändå.
Citera
2018-10-30, 07:06
  #17
Avstängd
53280s avatar
Minne har inte särskilt stort värde. Dock kanske laga dator snubben laddade ur statisk elektricitet därav gick det sönder. Det är ett vanlig fel när kebab tekniker skall göra jobbet.
__________________
Senast redigerad av 53280 2018-10-30 kl. 07:08.
Citera
2018-10-30, 09:33
  #18
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Minne har inte särskilt stort värde. Dock kanske laga dator snubben laddade ur statisk elektricitet därav gick det sönder. Det är ett vanlig fel när kebab tekniker skall göra jobbet.

Nu är ju inte latinamerikaner några kebabtekniker ditt särskrivande hjon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback