Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 00:47
  #1
Medlem
Kära kamrater.
Vi behöver med jämna mellanrum blåsa nytt liv i samhällsdebatten genom att ta upp ämnen som av skilda anledningar är skam- eller tabubelagda, av kulturhistoriska skäl eller därför att de övre samhällsskikten kräver det därför att sådana kontroversiella ämnen hotar dessa skikts maktposition.

Den moderna historien har vid upprepade tillfällen sett olika omskakande och nydanande konstarter tränga igenom det kapitalistiska elitsamhällets tunna fernissa och röra om i grytan.
Tänk bara på så skilda företeelser som Surrealismen, popkonsten eller gangsterrapen. Alla utmanade de elitens hegemoni och ställde obekväma frågor. De pustade och frustade av uppror och kampvilja, men alla kuvades de slutligen och maldes ned i kapitalets köttkvarn. Idag återstår bara strömlinjeformade nonsensprodukter av det som en gång var kärnvapenbestyckade slagskepp med kanonerna riktade mot elitens muromgärdade lyxvillor.

Trots alla dessa hopp som ett efter ett har släckts så finns det en konstform som kapitalet aldrig lyckats kväva, och det är bajsporren. Att bajsporren aldrig låtit sig kommersialiseras har sina skäl, därför att i bajsporren möter vi en konstform som står så långt ifrån det borgerliga samhällets smakdiktatur som det bara är möjligt. Alla försök att förflacka bajsporren och göra den ofarlig har misslyckats därför att den helt enkelt inte kan tämjas. Att ens öppna dörren på glänt mot bajsporren är en utmaning mot hela det kapitalistiska samhället.
Däri ligger också bajsporrens potential. Bajsporren blir till ett omistligt vapen för varje ambitiös kulturrevolutionär.

Med bajsporren i sina händer har radikaler världen över en konstform som trots idoga försök aldrig kommer att låta sig tämjas. Den nydanare som vill förfoga över ett skarpladdat vapen som ständigt är riktat mot elitens maktmonopol måste välja bajsporren. Bajsporren är en supertyfon som ständigt hotar att jämna kapitalets lyxkåkar och privatflygplan med marken.

Med bajsporren och dess olika subgenrer kan ett nytt samhälle bli möjligt.
Men det är bara om vi aldrig mattas i kampen som den kan vinnas. Det är bara om vi kan hålla bajsporren levande och utveckla den som den kan visa vägen in i postkapitalismen.

Det är bajsporren som ska störta dagens marknadsglobalistiska etablissemang, inte Jimmie Åkesson.
Citera
2018-10-29, 01:05
  #2
Medlem
puterealbas avatar
Ditt inlägg är estetik på hög nivå, men jag måste fråga angående bajsporren:

är den inkluderande? Är alla välkomna, låg som hög, man som bög, jude som muselman, vit som svart? Om man tänker sig en svart afrikan som vältrar sig i bajs, är det en bajsporrig tankebild? Kanske bajsporrens motsvarighet till en platonisk Idé till och med? Den ädle vildens urbild: Nelson Mandela som skitit på sig?
Citera
2018-10-29, 01:20
  #3
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är estetik på hög nivå, men jag måste fråga angående bajsporren:

är den inkluderande? Är alla välkomna, låg som hög, man som bög, jude som muselman, vit som svart? Om man tänker sig en svart afrikan som vältrar sig i bajs, är det en bajsporrig tankebild? Kanske bajsporrens motsvarighet till en platonisk Idé till och med? Den ädle vildens urbild: Nelson Mandela som skitit på sig?

Jag skulle sträcka mig så långt som att påstå att bajsporren är världens mest inkluderande konstform. Avföring är trots allt något som alla människor kan producera, hög som låg. Avföringen är vår minsta gemensamma nämnare.
Just därför är bajsporren den radikalaste av samhällsomstörtare.
Citera
2018-10-29, 01:37
  #4
Medlem
puterealbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philadelphiamilfen
Jag skulle sträcka mig så långt som att påstå att bajsporren är världens mest inkluderande konstform. Avföring är trots allt något som alla människor kan producera, hög som låg. Avföringen är vår minsta gemensamma nämnare.
Just därför är bajsporren den radikalaste av samhällsomstörtare.

Jag tillstår att du inatt har öppnat mina ögon (inklusive brunögat!) för helt nytt ljus! Om någon skulle skriva ett bajsporrsmanifest och sälja den för 159kr, så skulle jag definitivt köpa den, för jag tror att det här kan bli större än vad dadaismen eller impressionismen någonsin var. Det här är inkluderande... det här är också demokratiskt eftersom alla kan bajsa och kladda med bajset.
Citera
2018-10-29, 01:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag tillstår att du inatt har öppnat mina ögon (inklusive brunögat!) för helt nytt ljus! Om någon skulle skriva ett bajsporrsmanifest och sälja den för 159kr, så skulle jag definitivt köpa den, för jag tror att det här kan bli större än vad dadaismen eller impressionismen någonsin var. Det här är inkluderande... det här är också demokratiskt eftersom alla kan bajsa och kladda med bajset.

Bajsboken har ju dock redan fått ganska stort genomslag. Framförallt hos den något yngre skaran bajsentusiaster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback