Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-29, 00:07
  #1
Medlem
isterbuk1s avatar
Min lägenhetsdörr har 2 st nyckelhål, ett vanligt lås samt även ett "säkerhetslås" eller vad det kallas, ett sånt som man har en lång nyckel till.

Tidigare ägaren har tydligen slarvat bort nyckeln till överlåset, så jag kan inte låsa det. Går det att via en låssmed fixa fram nycklar ändå på något sätt, eller är det kört?
Citera
2018-10-29, 00:20
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk1
Tidigare ägaren har tydligen slarvat bort nyckeln till överlåset, så jag kan inte låsa det.
Väldigt konstigt. Sång ska fixas innan överlåtelse.
Citera
2018-10-29, 05:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk1
Min lägenhetsdörr har 2 st nyckelhål, ett vanligt lås samt även ett "säkerhetslås" eller vad det kallas, ett sånt som man har en lång nyckel till.

Tidigare ägaren har tydligen slarvat bort nyckeln till överlåset, så jag kan inte låsa det. Går det att via en låssmed fixa fram nycklar ändå på något sätt, eller är det kört?

Byt låset eller så kanske du vaknar upp av att den tidigare ägaren gör hembesök.
Slarvat bort nyckeln...jo den har man hört förut.
Citera
2018-10-29, 05:27
  #4
Medlem
Byt lås säger jag. Tråkiga pengar men med tanke på det möjliga alternativet med hembesök... Finns det något i kontraktet om att samtliga nycklar ska överlämnas och vad som händer om så inte sker?

Man slarvar för f-n inte bort en nyckel, den ska han ju använda varje dag och därmed ha full koll på.
Citera
2018-10-29, 05:38
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Byt lås säger jag. Tråkiga pengar men med tanke på det möjliga alternativet med hembesök... Finns det något i kontraktet om att samtliga nycklar ska överlämnas och vad som händer om så inte sker?

Man slarvar för f-n inte bort en nyckel, den ska han ju använda varje dag och därmed ha full koll på.

Byta lås bör man ändå göra om man vill vara 100% säker på att gamle ägaren inte behåller en nyckelkopia. Själv har jag inte slarvat bort någon nyckel, men ett niotillhållarlås gick i baklås på den gamla dörren, turligt nog i öppet läge.

Till TS: Det är nog ett sju- eller niotillhållarlås du har på din dörr. Totalt omöjligt att fixa fram en nyckel, om alla nycklarna försvunnit. (Tror heller inte eventuell dokumentation från låsköpet en gång i tiden kan hjälpa dig). Cylinderlås brukar ha ett nyckelnummer, och med det numret kan man göra en kopia. Vill du ha ett extralås, köp ett likadant och montera in själv. Inte så svårt om det redan suttit ett lås förut. Osäker på pris, men kanske en tusenlapp i bygghandeln.
Citera
2018-10-29, 11:13
  #6
Medlem
Bra tips. Åk och köp ett paket Assa-lås på Bauhaus eller liknande. Nån tusenlapp. En halvtimmes skruvande. Bara att följa instruktionerna.
Citera
2018-10-30, 15:23
  #7
Medlem
isterbuk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Byt låset eller så kanske du vaknar upp av att den tidigare ägaren gör hembesök.
Slarvat bort nyckeln...jo den har man hört förut.
Jag har ju som sagt två lås, så det är inte så att han kan ta sig in i lägenheten med denna nyckel (om han inte skulle ha en kopia av båda nycklar, men den risken finns ju alltid)

Värsta scenariot är väl att någon med reservlås-nyckeln skulle kunna låsa så att jag inte får upp dörren.. men känns ju inte så sannolikt. Jag är mest intresserad av att kunna låsa båda låsen, ifall jag skulle resa bort eller nåt.
__________________
Senast redigerad av isterbuk1 2018-10-30 kl. 15:26.
Citera
2018-10-30, 15:25
  #8
Medlem
isterbuk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Byt lås säger jag. Tråkiga pengar men med tanke på det möjliga alternativet med hembesök... Finns det något i kontraktet om att samtliga nycklar ska överlämnas och vad som händer om så inte sker?

Man slarvar för f-n inte bort en nyckel, den ska han ju använda varje dag och därmed ha full koll på.
Jodå så stod det i kontaktet om jag minns rätt. Men dörren är gammal, nycklarna försvann redan innan förra ägaren enligt honom.
Citera
2018-10-30, 15:28
  #9
Medlem
isterbuk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Byta lås bör man ändå göra om man vill vara 100% säker på att gamle ägaren inte behåller en nyckelkopia. Själv har jag inte slarvat bort någon nyckel, men ett niotillhållarlås gick i baklås på den gamla dörren, turligt nog i öppet läge.

Till TS: Det är nog ett sju- eller niotillhållarlås du har på din dörr. Totalt omöjligt att fixa fram en nyckel, om alla nycklarna försvunnit. (Tror heller inte eventuell dokumentation från låsköpet en gång i tiden kan hjälpa dig). Cylinderlås brukar ha ett nyckelnummer, och med det numret kan man göra en kopia. Vill du ha ett extralås, köp ett likadant och montera in själv. Inte så svårt om det redan suttit ett lås förut. Osäker på pris, men kanske en tusenlapp i bygghandeln.

Borde inte en låssmed kunna lista ut hur kolvarna ser ut, om man skruvar ut låset och låter det undersökas? Och därefter tillverka nycklar som fungerar.
Citera
2018-10-30, 16:12
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk1
Borde inte en låssmed kunna lista ut hur kolvarna ser ut, om man skruvar ut låset och låter det undersökas? Och därefter tillverka nycklar som fungerar.

Kostar mer än att köpa nytt lås. Men i teorin så, visst.

Här är en amatör som byter lås, ett sådant lås som TS förmodligen har:
https://www.youtube.com/watch?v=goYmhJ_jl1E
Citera
2018-11-04, 20:29
  #11
Medlem
KiselMupps avatar
Tillhållarna är numrerade, plockar man isär låset kan man lätt göra en ny nyckel.
Bäst är att låta låssmeden sätta i ett nytt tillhållarpaket så att den gamla nyckeln inte längre fungerar.
Hur mycket man sparar mot att köpa ett nytt lås vet jag inte.

Sen vill du nog byta cylinder i det vanliga låset också.
Citera
2018-11-05, 20:40
  #12
Medlem
Ett omläggningkitt för tillhållare bör kosta någonstans mellan 700-900kr inkl 3 nycklar. I bästa fall även billigare om låssmeden tar de gamla tillhållarna i inbyte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback