Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-28, 22:20
  #1
Medlem
KramGoos avatar
Tja!
Jag vill skapa elektronisk musik i form av house/hiphop/dubstep m.m och använder mig nu av ett program som heter Ignite som följde med midi-synten jag köpte för ett tag sen. Programmet är dock väldigt begränsat och söker nu ett nytt program att fortsätta min resa i. Gärna ett program som är anpassat för nybörjare men som ändå är tillräckligt utvecklat för att musiken ska låta bra!
Har ni några tips till en blivande musiker?
Mvh
Kramgoo
Citera
2018-10-28, 22:22
  #2
Medlem
enkanyls avatar
Kolla in LMMS.
Citera
2018-10-28, 22:57
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle rekommendera att du sätter igång med något av dessa:

  • Ableton Live
  • Image-Line FL Studio
  • Cubase Pro

Sen får du följa lite tutorials för att lära dig. Själv gillar jag mest Ableton Live. Det är inte så svårt att lära sig och du kommer aldrig behöva hitta något mer avancerat eller så. Det är ett elitprogram. Alla tre jag listar är elitprogram. Avicii började med FL har jag för mig, men gick över till Ableton. Han kom ju upp i den högsta krämen med sin musik.

Citat:
Ursprungligen postat av enkanyl
Kolla in LMMS.

Det där kan väl knappast sägas vara för nybörjare? Buggar och fungerar lika dåligt som Linux typ.
Citera
2018-10-28, 23:04
  #4
Medlem
KramGoos avatar
Tankar Ableton nu!
Är det lättare att lära sig än t.ex FL eller LMMS, i din mening? Är det ett bättre program i övrigt oxå? 🤔
Citera
2018-10-28, 23:07
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramGoo
Tankar Ableton nu!
Är det lättare att lära sig än t.ex FL eller LMMS, i din mening? Är det ett bättre program i övrigt oxå? 🤔

LMMS är ett underbart initiativ. Men om du är nybörjare så är du intresserad av att komma igång med något som används av ett stort community, som fungerar och är pålitligt.

När det gäller dom tre olika DAW som jag listade så finns det hur många tutorials som helst på Youtube för att komma igång. Jag har för mig att Ableton har rätt bra videotutorials själva också. Jag har betalt för mitt och tror att man kom åt det genom att logga in med sitt konto hos dom. Men detta var för 5-6 år sen jag gjorde det. Vet inte hur det ser ut idag. Men det finns så det räcker och blir över på Youtube
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2018-10-28 kl. 23:10.
Citera
2018-10-28, 23:09
  #6
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
LMMS är ett underbart initiativ. Men om du är nybörjare så är du intresserad av att komma igång med något som används av ett stort community, som fungerar och är pålitligt.

.. Och som inte är för komplicerat och tar allt för lång tid att lära sig, icke att förglömma! 😁
Citera
2018-10-29, 00:22
  #7
Medlem
Cabenstones avatar
Som nybörjare skulle jag köra MusicMaker. Lätt att komma in i, massor med soundpools och kan användas även för avancerat bruk.
Citera
2018-10-29, 06:56
  #8
Avstängd
Jockiboiis avatar
Skit i några dagisversioner, bara slöseri med tid. Satsa på FL Studio eller Ableton. De första åren kommer allt låta skit men det är värt det när du efter 5 år kan producera "riktiga" låtar
Citera
2018-10-29, 08:54
  #9
Moderator
Protons avatar
Flyttar till musikforumet.

Programvara: Windows --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2018-10-30, 07:03
  #10
Medlem
De flesta DAW har en tröskel, men med ett par timmars designerat lärande är man inne i det.
FL Studio eller Ableton är utmärkta tips. Ta en titt på svenska Reason också.

Som någon annan skrev, gå direkt på en high-end DAW så slipper du lära dig en ny när du behöver mer.

Själv kör jag Sonar, men inte för att den är bättre än någon annan, det var helt enkelt den jag började med (Cakewalk hette den 1998, och följde med midikeyboarden, precis som för dig), och med alla uppgraderingar har den allt man behöver och lite till.
Citera
2018-11-03, 17:36
  #11
Medlem
Mangelmassas avatar
Jag skulle vilja slå ett slag för Presonus Studio One

Började själv med FL Studio för några år sedan, men kom aldrig riktigt in i det (trots att det skulle vara "lätt" enligt många). Testade sedan en demo av Studio One och blev såld. Definitivt en high-end DAW som har fått allt större utbredning i professionella studios under senare år. Det är förstås alltid individuellt vilken DAW man trivs med, men jag upplevde att gränssnittet och hela workflowet var suveränt intuitivt och enkelt att komma igång med, mycket peka-dra-släpp istället för att leta efter nåt kryptiskt djupt nere i nån submeny... Klarar hela kedjan från ide till mastering och det finns hur många video tutorials som helst. Kort sagt en DAW som passar både nybörjare och proffs och som man kan växa med. Presonus är f.ö. en stor tillverkare av hårdvara till studios.

Studio One finns i några olika versioner (kolla länken ovan), bl.a. i en 30-dagars demo utan restriktioner av flaggskeppsversionen Professional och en helt gratis version utan tidsbegränsning som heter Prime, som istället är bantad på vissa funktioner. Testa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback