Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-28, 21:43
  #1
Medlem
Hej, jag hittade trådar om takfläkt, men ingen som besvarade min fråga.
Så jag undrar bara hur länge en takfläkt ska vara på? Jag har haft den på automatiskt sen augusti månad, men jag börjar bli lite orolig om hur med det påverkar elkostnader... och är det normalt, d.v.s. Vanligt för andra hushåll, speciellt villor, att ha på takfläkten hela tiden?
Citera
2018-10-28, 21:49
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Hej, jag hittade trådar om takfläkt, men ingen som besvarade min fråga.
Så jag undrar bara hur länge en takfläkt ska vara på? Jag har haft den på automatiskt sen augusti månad, men jag börjar bli lite orolig om hur med det påverkar elkostnader... och är det normalt, d.v.s. Vanligt för andra hushåll, speciellt villor, att ha på takfläkten hela tiden?

Vad är det för en takfläkt? -Är det en sådan där man kan se i gamla filmer som ser ut som en stor propeller? -Drar cirka 40 watt. Om det är mycket eller lite ström, beror på ens eget tycke och smak/snålhet. Tillhör den inte fastighetens ventilation utan du enbart har den för att du tycker det är "skönt", så kan du väl slå av den om du oroar dig för elräkningarna. Själv öppnar jag ett fönster vid behov nu när det inte är sommar längre.. (Kostar bara värmeförlust).

Edit: 40w är alltså 0,04 kW. Betalar du 1:50/kWh, kostar alltså fläkten 6 öre per timme att ha på.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-28 kl. 21:52.
Citera
2018-10-28, 22:18
  #3
Medlem
Du menar kanske takfläkten för frånluftsventilation. Den skall väl gå kontinuerligt.
Citera
2018-10-28, 22:26
  #4
Medlem
W.Irvings avatar
Inte elektronik - snurra vidare annorstädes.

Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-10-28, 22:28
  #5
Medlem
De här två typerna av fläkt borde heta innertaksfläkt och yttertaksfläkt. På engelska ceiling fan och roof fan. Det är alltså yttertaksfläkten som skall gå kontinuerligt.
Citera
2018-10-29, 08:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad är det för en takfläkt? -Är det en sådan där man kan se i gamla filmer som ser ut som en stor propeller? -Drar cirka 40 watt. Om det är mycket eller lite ström, beror på ens eget tycke och smak/snålhet. Tillhör den inte fastighetens ventilation utan du enbart har den för att du tycker det är "skönt", så kan du väl slå av den om du oroar dig för elräkningarna. Själv öppnar jag ett fönster vid behov nu när det inte är sommar längre.. (Kostar bara värmeförlust).

Edit: 40w är alltså 0,04 kW. Betalar du 1:50/kWh, kostar alltså fläkten 6 öre per timme att ha på.

Det är inte kostnaden för att driva fläkten som är det som kostar. Det är värmen du fläktar ut som måste ersättas med kall luft som skall värmas upp som brukar kosta.
Citera
2018-10-29, 08:19
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Det är inte kostnaden för att driva fläkten som är det som kostar. Det är värmen du fläktar ut som måste ersättas med kall luft som skall värmas upp som brukar kosta.

Är det bara en takfläkt som typ en av dessa, "vispar den enbart runt" luften inne i rummet. Du tänker på någon form av ventilation, kanske ett tillufts/frånluftssystem med tillhörande värmeväxlare, eller typ en PAX-fläkt folk brukar ha i badrum etc. Tror inte det är en ventilationsfläkt TS har, bara en fläkt som fläktar inne i ett "slutet" rum. Energin som går åt, är alltså märkeffekten på fläkten.

I mitt fall, där jag öppnar ett fönster för vädring, är det givetvis värmeförlusterna som "kostar". (Men det var bara en bisak).
Citera
2018-10-29, 08:59
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Hej, jag hittade trådar om takfläkt, men ingen som besvarade min fråga.
Så jag undrar bara hur länge en takfläkt ska vara på? Jag har haft den på automatiskt sen augusti månad, men jag börjar bli lite orolig om hur med det påverkar elkostnader... och är det normalt, d.v.s. Vanligt för andra hushåll, speciellt villor, att ha på takfläkten hela tiden?

Ganska minimal kostnad att driva en takfläkt. Den drar mest vid uppstart men när den är uppe i varv så drar den ganska lite. Takfläkt är bra för att "blanda" varm och kall luft i ett rum så att man får en jämn temperatur i hela rummet. Perfekt om man ex har Element under fönstren och vill blanda runt värmen lite i rummet. Då räcker det med en låg hastighet på fläkten.

Sommartid får man en viss "kyleffekt" av att det blåser och då är en högre hastighet skönt.

Glöm inte att damma av fläkten. De brukar bli väldigt dammiga med tiden och dammet kan orsaka bränder om det vill sig illa. Läs på din fläkt vad den förbrukar 0,18 kW är det samma som 180W vilket betyder att den drar ca 1kW på ca:5,5 timmar. Med ledning av detta värde kan du räkna ut vad den kostar per dygn om du vet ditt elpris. Sedan får du avgöra om det är värt pengarna att ha den igång 24/7.
Citera
2018-10-29, 09:47
  #9
Medlem
Jag vet inte vad det är för takfläkt du pratar om men antagligen är den för frånluftsventilation.
Troligen har du en värmeväxlare i anslutning till den.
Normalt sett är den alltid på och skall så vara. Vädrar man genom fönster går inte luften genom vvx och det blir mer ekonomiskt med fläkten.
Stänger man av den är det risk för dålig luft och mögel.

Man kan ju eventuellt tidsstyra den och ha på den varannan timma eller något sådant. Men det bör du rådfråga någon duktig expertis.

Du har troligtvis ingen naturlig cirkulation av luften, så när det skall ventileras så skall denna vara på.
Citera
2018-10-29, 14:59
  #10
Medlem
Jag menade självklart ventilationen eller vad det nu är som producerar värmen i huset
Citera
2018-10-29, 19:18
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Jag menade självklart ventilationen eller vad det nu är som producerar värmen i huset

Nej, ventilationen ska du ABSOLUT inte stänga av, om du har ett hus med ventilation med värmeväxlare/mekanisk från/tilluft. Då får du mögelproblem, fuktproblem och fan och hans farfar..

Vill du minska kostnaderna, och du vet vad du gör, så rensa ur filtrerna (oftast byta till nya), dammsug värmeväxlaren eller fläktaggregatet och kör i gång igen.

Din trådstart gav ingen vidare intressant information, en "takfläkt" kan vara en sådan där man kan se i gamla Humphrey-Bogart-filmer från 1930-talet, de som ser ut som en stor "propeller" i innertaket. Sådana drar nästan ingen ström.

Men du syftade på fastighetens ventilationssystem, och detta system ska man ABSOLUT inte stänga av. Vet du ingenting om ventilationssystem (ingen fara, okunskapen är tyvärr rätt utbredd) och du är ansvarig för fastigheten/äger fastigheten, anlita en ventilationsfirma. Kolla först innan du säger "kom hit och fixa detta" vad de tar för en vanlig ventilationsservice för filterbyte, rengöring (jäkla enkelt, man dammsuger bara med vanlig dammsugare) av ventilationskanalerna och givetvis tillufts-"gallret", det som sitter på utsidan som tar in friskluften, brukar fastna en massa björkfrön och skit i myggnätet där. Begär RUT/ROT-avdrag. (Blir 30% billigare då).

Du minskar energiförbrukningen rätt rejält med sådan åtgärd. Skulle du vara teknisk idiot/(ähum "kvinna", sorry Fi-Gudrun om du läser detta) så är faktiskt en vanlig symaskin jobbigare att sköta än ett "enkelt" ventilationsaggregat.. En enkel service på ett ventilationsaggregat är inte mycket knepigare än att byta filter och avkalka en alldeles vanlig svensk kaffebryggare.

Edit: Om du får varmluft från din "fläkt", kan "fläkten" också röra sig om en värmepump, ofta en luftvärmepump. Den ska också "dammsugas"/bytas filter på några gånger per år, i alla fall tre/ggr år. Den är enklare (ofta) att sköta än en värmeväxlare, där rekommenderar jag dig att läsa bruksanvisningen. Är den en sådan du har, kan du ha den på "auto". -Spelar ingen större roll för ekonomin.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-29 kl. 19:24.
Citera
2018-10-29, 23:39
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Jag menade självklart ventilationen eller vad det nu är som producerar värmen i huset
Skriv inte takfläkt om du menar ventilationen och det är knappast ventilationen som står för värmningen av huset om du inte bor i någon stor industrilokal. Är du osäker på om takfläkt är rätt ord eller inte så använd Google, det är gratis. Att du har haft värmen på sedan augusti låter också konstigt såvida du inte bor på Svalbard eller kanske Puerto Toro. Skriv vad fan du menar istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback