Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-28, 19:43
  #1
Medlem
Hej!

Är ett nytt blod på detta forum och detta är mitt första inlägg, mod får flytta om det hamnat åt helsike fel. Jag ber ödmjukast om att det endast är kommentarer om hur det kan hjälpa mig, inga "Du är så jävla blåst och börjar igen, skyll dig själv" eller liknande kommentarer. Är inte här för att sitta och beklaga mig utan jag är här för att få hjälp!

Under 10 års period har jag varit i pillerträsket och har tagit mig ur det ett flertal gånger men likt förbannat hamnar jag där igen. Dom första gångerna jag slutade va de stopp i årtal medans nu det sista har handlat om dom 4-5 värsta dagarna till några veckor. När man tagit sig igenom dom kliver man på igen. Som jag skrev däruppe, jag vet att jag är fruktansvärt dum och jag har inga ursäkter för det för man har ett val, mer än händelser i livet som ingen människa ska behöva uppleva. Ska tillägga att jag slutat med cold turkey säkert 10-15 gånger och lidit mig igenom den värsta tiden som sagt, andra gånger som nu det senaste är det utbyte av tabletter som ger ett nytt beroende sen snurrar det vidare som en ond cirkel.

Tabletterna jag tagit är Tramadol, Lyrica, Subutex. Tramadol började jag med, sen blandades lyrican in och det blev höga doser dagligen av både och. Det är en tidskapsel på ca 6-7 år, nu det senaste året har det varit Subutex och lyrica tillsammans, nångång Elvanse men det är kanske 1-4 ggr/månad för att dämpa ångest vid AT. Jag väljer själv att sluta varje gång men det måste finnas något annat som kan lindra en AT med hjälp av växter som inte gör så mycket skada och som lätt fasas ut ( som inte ger ett värstingberoende). Sista gången nu innan jag började igen la jag in mig självmant på avgiftning för att jag trodde man skulle få en del hjälp där och terapier osv för att inte kliva på skiten igen. Men det var precis som namnet är, avgiftning. Fick ingen hjälp mer än väldigt overkande mediciner för ångest och sömn. Enda som hjälpte var loperamid, men det har jag alltid tagit vid avhopp. Det tog ju iallafall bort den värsta magsmärtan och formel 1 besöken på toaletten.

Det är därför jag är här, för att folk med kunskap om detta och som har varit med om liknande kan ge mig ett bra tips. Jag har ALDRIG testat cannabis, vad jag förstått är det en gemensam nämnare för olika växter som innehåller THC eller har jag fattat helt fel? Men iallafall, cannabis vad jag har kunnat läsa mig till dämpar smärta, depression, sömnlöshet? Kan återigen inget om detta och därför tänkte jag berätta min historia för att se om någon likasinnad har provat att göra såhär.

Jag undrar om man kan börja använda sig av cannabis när man beslutar sig för att ta klivet från tabletter för gott, jag kan inte plana ut på tabletter. Alla vet begäret, hur det funkar (äsch 1 extra idag bara) och det slutar aldrig bra. Har försökt söka på cannabis emot opiat AT osv, men hittar endast luddiga svar och folk som inte kan hålla sig till ämnet slösar min tid och energi i hjärna på att läsa dessa kommentarer så det slutar alltid med att jag skiter i det istället för jag blir bara irriterad.

Då till min fråga, hur funkar cannabis emot en opiat-AT? Vet att det skiljer sig lite från person till person men det kan omöjligt vara så brett mellan varandra att det blir helt olika resultat. Jag vill inte ha andra tabletter, jag kan sluta nu om det är så men vet till 99% att jag får dåligt omdöme och börjar igen så SNÄLLA flashback. Throw me some ideas.

MVH en desperat idiot.
Citera
2018-10-28, 19:51
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2018-10-28, 20:00
  #3
Medlem
abo142s avatar
Sök på ibogain och kratom, dessa kan hjälpa dig har jag hört'
Citera
2018-10-28, 20:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Sök på ibogain och kratom, dessa kan hjälpa dig har jag hört'


Okej, tack Ska kika på detta! Men vill ju inte ha nya tabletter heller om det nu är det och vill inte heller ha något superduperberoendeframkallande :P Utan vill veta om cannabis verkligen fungerar som utväg =)
__________________
Senast redigerad av johngold 2018-10-28 kl. 20:10.
Citera
2018-10-28, 20:34
  #5
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johngold
Okej, tack Ska kika på detta! Men vill ju inte ha nya tabletter heller om det nu är det och vill inte heller ha något superduperberoendeframkallande :P Utan vill veta om cannabis verkligen fungerar som utväg =)

(FB) Tråden om substanser som nollställer ALL tolerans mot droger/mediciner
Agmatine, och Ibogaine kan du mikrodosera.
För ångesten kan du testa Sensoril 10%.

Cannabis hjälper då de allosteriskt modulerar opioid-receptorerna.
Citera
2018-10-29, 01:46
  #6
Medlem
Svår fråga då alla reagerar olika på cannabis. Det kan hjälpa dig men kan även göra saker värre. För mig hjälpte det väll en aning när jag slutade, i 20 min så där sen kom all AT tillbaka.

Jag tror inte det finns en genväg ut utan man måste bita i det sura äpplet. Det är just när den akuta abstinensen är över som det är svårt att hålla sig ifrån att falla tillbaka. Det krävs mycket arbete och disciplin. Man måste ge det tid och då menar jag inte några veckor utan snarare månader. Lära sig att hantera saker o ting utan att droga ner sig. Mycket handlar om mindsetet du har. Du ska kämpa för nykterheten så som du hade kämpat för ditt liv. Överlevnadsinstinkt.
Citera
2018-10-29, 02:13
  #7
Medlem
Browndawgs avatar
Gå på ett NA möte. Om du inte redan gjort/gör det.
Citera
2018-11-01, 18:16
  #8
Medlem
Jag har slutat utan hjälpmedel så många gånger och kan man hjälpa sig själv lite genom att ta annat under den tiden har jag all disciplin i världen för att klara. Jag har bestämt mig denna gången. Nu är det vid en korsning där familj och framtid står på spel pga ett begär. Kan sluta med allt direkt men jag vet hur jag kommer må. Därför kollar jag andra möjligheter som kan underlätta det hela. Varför plågas in i det sista när man inte behöver det. Är så säker nu på mitt val att hjälpmedel inte kommer få mig att rulla tillbaka igen.

Har kollat kratom. Har även kollat milda varianten stesolid. Sömnen vet jag kommer vara det värsta tillsammans med maten. Man äter inget och sover inget, då mår man dåligt pga det. Så denna gånge än gör det inget om det tar ett halvår att sluta utan att jag slutat.
Citera
2018-11-08, 03:55
  #9
Medlem
Bäst är att lägga opiaterna på hyllan innan det är för sent. Med för sent menar jag inte överdos, utan att långtida bruk av opiater kan helt sabba kroppens förmåga att själv producera kroppseget morfin. Hamnar man i det läget så blir man inte längre frisk av avgiftning. Det spelar ingen roll hur lång tid det går, man blir inte frisk. Och då är det inget annat än Metadon eller Bup som gäller - livet ut. Inget att eftersträva, det kan jag skriva under på.
Citera
2018-11-09, 13:13
  #10
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johngold
Jag har slutat utan hjälpmedel så många gånger och kan man hjälpa sig själv lite genom att ta annat under den tiden har jag all disciplin i världen för att klara. Jag har bestämt mig denna gången. Nu är det vid en korsning där familj och framtid står på spel pga ett begär. Kan sluta med allt direkt men jag vet hur jag kommer må. Därför kollar jag andra möjligheter som kan underlätta det hela. Varför plågas in i det sista när man inte behöver det. Är så säker nu på mitt val att hjälpmedel inte kommer få mig att rulla tillbaka igen.

Har kollat kratom. Har även kollat milda varianten stesolid. Sömnen vet jag kommer vara det värsta tillsammans med maten. Man äter inget och sover inget, då mår man dåligt pga det. Så denna gånge än gör det inget om det tar ett halvår att sluta utan att jag slutat.

Att du ens resonerar kring att andra substanser ska hjälpa dig tyder på att du inte är mogen att sluta.

En majoritet av trådarna här handlar om att sluta på olika sätt, nästan alltid är det andra substanser inblandat som ska ge en hjälpande hand, det är dömt att misslyckas.

Jag känner många som har varit nyktra och drogfria länge, alltså över 10-15 år, den enda gemensamma faktorn är att de slutat rakt av med allt och haft en nolltolerans mot alla former av substanser och frestelser.

Jag känner även många som försöker på andra sätt, de försöker använda andra substanser för att underlätta att kliva av sin "main"-substans. De har teorier kring att det borde vara lugnt att röka cannabis eller dricka lättöl då deras problem egentligen har varit opiater. etc etc. Och vad finns det för gemensam faktor hos dessa? Jo att ingen har lyckats, inte en enda.

All erfarenhet och all forskning är enig om att det bara finns ett sätt som är hållbart i längden, ska du verkligen vara ytterligare en person som tror dig veta bättre? Det finns en anledning till att du bara lyckas vara drogfri i perioder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback