Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-28, 19:01
  #1
Medlem
mmafellas avatar
De så kallt i lägenheten ! Elementet i köket funkar men inte i vardagsrummet.
Antar den måste luftas men hittar inte "nippeln" . Vet inte när hyresvärden kan komma och fixa.

Hur luftar man denna element?

Tacksam för svar

https://www.google.se/search?q=lufta...pGJmE49cYqRvM:
Citera
2018-10-28, 19:10
  #2
Medlem
Handeldvapens avatar
Har du tittat på andra sidan av elementet, alltså inte där termostaten sitter?
Citera
2018-10-28, 19:11
  #3
Medlem
Fistkramps avatar
Ta en elementsnyckel vrid tills det kommer vatten från nippeln, håll en hink under där vattnet kan samlas. Vrid tillbaka och använd en handduk för att torka upp det blöta runtomkring.
Citera
2018-10-28, 19:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
De så kallt i lägenheten ! Elementet i köket funkar men inte i vardagsrummet.
Antar den måste luftas men hittar inte "nippeln" . Vet inte när hyresvärden kan komma och fixa.

Hur luftar man denna element?

Tacksam för svar

https://www.google.se/search?q=lufta...pGJmE49cYqRvM:
I nödfall kan du köpa t ex på rusta för 600kr.Själv undrar jag vad min nippel finns.
Citera
2018-10-28, 19:13
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
De så kallt i lägenheten ! Elementet i köket funkar men inte i vardagsrummet.
Antar den måste luftas men hittar inte "nippeln" . Vet inte när hyresvärden kan komma och fixa.

Hur luftar man denna element?

Tacksam för svar

https://www.google.se/search?q=lufta...pGJmE49cYqRvM:
Vilket element? Din googling på "lufta element" visar ungefär 1000 olika.
Citera
2018-10-28, 19:30
  #6
Medlem
Jofs avatar
Ta en tång eller polygrip helst och lossa vridkontakten till elementet. Då kommer allt varmvatten in i elementet.
Då eliminerar du det felet/hindret för värmetillförsel.
Citera
2018-10-28, 19:32
  #7
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Har du tittat på andra sidan av elementet, alltså inte där termostaten sitter?

Har tittat. Tror man måste skruva loss hela termostaten " Vridgrejen" men vågar inte pilla för mycket så jag inte tar sönder något
Citera
2018-10-28, 19:36
  #8
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ta en tång eller polygrip helst och lossa vridkontakten till elementet. Då kommer allt varmvatten in i elementet.
Då eliminerar du det felet/hindret för värmetillförsel.


Behöver jag lossa mycke på vridkontakten samt göra något innan jag lossar ?
Citera
2018-10-28, 19:47
  #9
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Behöver jag lossa mycke på vridkontakten samt göra något innan jag lossar ?
Bara att vrida. I princip ta av den!
Inget vatten rinner ut.
Du kan kolla om vattnet i röret TILL elementet är varmt, så vet du om det kommer att bli varmare. Vredet är där för att kunna strypa värmetillförseln. Ibland är dom gjorda för att strypa värme över en viss grad. Det bästa är dom vreden som släpper fram värme upp till 28 grader. (Fast dom vill nog inte alla värdar använda sig av (- av snålhet).

Jag hade alla min vred avskruvade länge för att få bra värme.
Citera
2018-10-28, 20:18
  #10
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Har tittat. Tror man måste skruva loss hela termostaten " Vridgrejen" men vågar inte pilla för mycket så jag inte tar sönder något

Om jag var dig så skulle jag inte pilla på någonting för du verkar inte förstå dig på det där.

Orsakar du vattenläcka så kan det bli riktigt dyrt för dig, du har visserligen ett slutet system men det finns dom fastighetsägare som har automatisk påfyllning så det kan spruta ut jävligt mycket vatten innan du hinner få stopp på det.

Med dina kunskaper så ska du ha en riktig luftningsnyckel, annars är risken att du klantar till det och skruva INTE ut hela luftnippeln.
Citera
2018-10-28, 20:30
  #11
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Har tittat. Tror man måste skruva loss hela termostaten " Vridgrejen" men vågar inte pilla för mycket så jag inte tar sönder något
Folk pratar om så olika saker i tråden så jag tror att det gör dig förvirrad. Alltifrån till termostat till luftnippel och elementnyckel.

Bilden du bifogade är termostaten. Innanför den ser du en blank mutter. Släpper du den så lossnar hela termostaten, detta kan du göra utan att det läcker vatten. Kommer det värme eller ej då?

Om inte, så ser du en liten metallpigg där termostaten satt. Tryck in den lite, den sitter fjädrad. Ibland när elementen har varit avstängda ett tag, som denna sommaren, så fastnar den piggen i stängt läge. Går det inte att trycka in den så har den sannolikt fastnat. Ta då en tång och dra ut den, då släpper du på varmvattenflödet i elementet.
Detta borde hjälpa. Spraya lite WD40 eller 5-56 eller vilket smörjmedel som helst på piggen så löper den som den ska.

Om inget av detta hjälper så har du luft i elementet. Då måste du hitta nippeln och du behöver en elementnyckel.
Citera
2018-10-28, 21:32
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Behöver jag lossa mycke på vridkontakten samt göra något innan jag lossar ?
Det du har postat bild på ska du då fan inte lossa för att avlufta elementet. Luftningsnippeln sitter på motsatta sidan av elementet. Med motsatt menar jag inte på baksidan eller nere utan exempelvis såhär: Om termostaten sitter uppe till vänster så sitter nippeln uppe till höger, eller vice versa eller omvänt.

Om det är luft i elementet så hörs ett porlande ljud, hörs det inget porlande ljud så är problemet troligen inte luft. Är det inte luft så kan det vara som Handeldvapen skrev ovan att termostatens ventilkägla har fastnat, det gör de ibland när de stått stängda länge. Det kan hjälpa att knacka försiktigt på piggen i dess längdriktning. Med pigg menar jag det som dansken pillar på vid 0:35 här: https://www.youtube.com/watch?v=ufSCmLavSUA
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback