Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-28, 19:41
  #13
Medlem
Jag ångrar snarare att man inte köpt fler souvenirer. Har rest ganska mycket men alltid tyckt att det känns löjligt att köpa "krimskrams", men när man ser folk som har lite smågrejer därhemma så önskar jag att jag hade fler minnen med mej. Det hade ju inte behövt vara det mest typiska tjafset, men nånting som påminner en bara.
Citera
2018-10-28, 19:43
  #14
Medlem
Oftast brukar det vara turister som köper sovenier.
Citera
2018-10-29, 06:50
  #15
Medlem
nittontrettons avatar
Har rest mycket och köper aldrig souvenirer.
Gillar inte krimskrams

I något enstaka fall har man köpt en kapsylöppnare som det står typ Barcelona på men detta bara när man glömt sin kapsylöppnare hemma.
Citera
2018-10-29, 06:54
  #16
Medlem
Samlar man kanske på katter, grisar, muggar, hattar, kepsar eller något annat köper jag ibland med något till samlaren. Annars har jag numer lärt mig att det som känns kul när man är iväg oftast inte har något värde här hemma.
Citera
2018-10-29, 11:01
  #17
Medlem
Jag brukar inte köpa t-shirts med speciella texter på, kylskåpsmagneter, nyckelringar, muggar, prydnadssaker etc med motiv från staden/landet som jag har besökt. Alltså typiska souvenirsaker. Därför handlar jag ingenting i typiska souvenirbutiker. Tycker att det är löjlig krimskrams, och det kommer aldrig att användas. Så vill inte köpa onödig krimskrams.

Däremot om jag hittar något som jag gillar, så kan jag antingen köpa det till mig själv eller som present till någon annan. Det gör ju att sakerna används regelbundet. Jag har exempelvis hittat flera fina skålar, varav en gavs bort som present. Men de används i alla fall då och då.

Sedan kan jag spara överblivna mynt, oftast går det inte att växla dem till svenska kronor. För lågt värde. Så jag lägger mina utländska mynt i en spargris. Det kanske är det enda onödiga som jag samlar på.
Citera
2018-10-29, 11:16
  #18
Moderator
Neksnors avatar
Köper normalt sett inte souvenirer, men ibland behövs det en extra tshirt och då kan det bli någon lite turistig sak. Sedan har det väl hänt att jag har bidragit till folks samlingar olika saker.
Citera
2018-11-17, 16:19
  #19
Medlem
Tycker det kan vara trevligt att köpa en souvenir. Om inte annat på flygplatsen när man ändå bara väntar på det ska bli dags för boarding.
Citera
2018-11-23, 08:15
  #20
Medlem
Bbobis avatar
Beror ju på vad det är. Skulle tex aldrig köpa en kylskåpsmagnet med "Kambodja" på men det finns mycket fina dekorativa träprodukter/massproducerade men handmålade tavlor osv som trotts att dom säljs överallt i turiststånd är vackra och har ett "genuint utseende".

Tex dom här som förestället topparna på templen med ansikten åt alla håll. En sån hemma i lägenheten i Sverige vore inte helt pjåkigt även om det är en souvenier.

http://adventuresofagoodman.com/wp-c...dMan-2-min.jpg
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-11-23 kl. 08:18.
Citera
2018-11-23, 16:25
  #21
Medlem
felstavadds avatar
Köper inte souvenirer men jag köper gärna lokala kryddor/kryddblandningar om jag käkar nåt som är typiskt för Landet/regionen/staden.
Citera
2018-11-24, 06:20
  #22
Medlem
Köper en cd skiva med musik från det land jag besöker.

Blir ju svårare och svårare att få tag på cd skivor med musik
men nu senast gick det hur bra som helst att få tag en taiwanesisk
artist i Taiwan och en japansk artist i Japan.

Är ju lite kulturella skillnader med musik från Syd Amerika, Afrika
och Asien etc.
Citera
2019-04-09, 23:07
  #23
Medlem
Eftersom jag oftast reser med enbart handbagage är det sällan jag köper större grejer. Brukar alltid köpa något litet som symboliserar stället jag besökt ( oftast någon typisk turist grej).

Samt alltid en tesked med landets/stadens namn. Gillar att samla på skedarna faktiskt. Men ångrar lite nu att jag ej köpt lite större grejer.

Någon snygg skål eller kanske tavla eller tallrikar. Mest för att jag inte har med mig allt för mkt pengar samt allt för mycket utrymme.

Kanske ska börja köpa ”seriösare” grejer som man kan också ha användning för i hemmet. Vaser skålar etc . Har länge tänkt att jag ska köpa ett snyggt schack bräde med ”riktiga” figurer . Får se hur det blir nästa resa
Citera
2019-04-09, 23:17
  #24
Medlem
Började med att vi behövde shotglas när vi backpackade och eftrsom vi var i Bangkok förtillfället köpte jag det första jag kom över dvs shotglas som det stod Bangkok på.

Efter det blev det lite av en tradition att jag köpte ett shotglas för varje ställe vi besökte och har fortsatt med det. Har kommit upp i över 30 st nu.

Ganska kul att titta tillbaka på alla glas och man får en massa minnen tillbaka på olika resor.

Annars är jag inte mycket för souvenirer.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2988629

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback