Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-29, 18:05
  #13
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhusman
Östersund är en fin stad, finns billiga området nära centrum som inte är alltför dyra

Jaa, en vän till mig tyckte också att det var en fin stad - så vill gärna besöka Östersund! Eftersom att jag vill ha hund så vill jag gärna ha tomt så den kan springa runt där, men har inte tittat så noggrant utan mest väldigt närliggande och lite mera åt Krokom (där ligger brukshundsklubben). Får vidga mina vyer.

Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Du kan ju bosätta dig en bit utanför. Ta Östersund som exempel.
Kör ett hus i Svenstavik, Brunflo eller Gällö.
Åker förbi dessa små orter någon gång varje år och det är inte långt till Östersund därifrån. Det finns matbutik och priserna är helt annorlunda.
Det samma borde gälla alla delar av landet, hitta ett ställe utanför en större stad. Då kan du pendla till jobbet på 30 minuter och bo billigt.
Tack för ett bra tips! Ja precis, jag vill gärna bo hyfsat nära någon liten mataffär åtminstone. Och vill helst inte ha så lång restid till mitt jobb om hunden måste vara hemma t.ex. Men bortsett från detta så låter det galant. Ska kika in på de områdena som du nämner.
Citera
2018-10-29, 18:08
  #14
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Du är alldeles för långt ner Söderut i ditt ”norr tänk”, jag kan rekommendera att du kikar på både Luleå & Umeå😎👍 hehe

Mvh
Hahah, har inte djupdykit något i dessa städer utan endast skrapat lite på ytan (har ingen koll alls!) Men ska definitivt gå igenom dessa två. Dock undrar jag hur odlingsmöjligheterna ser ut om jag skulle bo ännu längre norråt
Citera
2018-10-29, 18:51
  #15
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Umeå ger förvånandsvärt lite per krona.

Tipsar om Luleå eller Övik, möjligen härnösand. Ju sämre kommunikationer och stadsegenskaper desto billigare..
Jo, tittade precis in Umeås bostadspriser och de var väldigt höga om man ska bo i hus och nära staden. Tack för tipsen, jag ska kika. Och ja det har du nog rätt i. Jag hoppas på att alla dessa städer förbättrar sina kommunikationer sinsemellan så det blir lite mer "connected", men det kanske är bra som det är.

Citat:
Ursprungligen postat av slemmy
Äh vafan, kolla in Haparanda. Gå all in, inga halvmesyrer.
hahaha, ja du. Snuset verkar gå bra där iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Läs lite på helahelsingland (eller vad fasen lokalblaskan hette?) så kan man läsa lite om hur det är i dom krokarna!
Sjukt nog tycker jag personligen att det mest BARA är slödder svartskinn och knarkare i dom krokarna.
Hälsingland är förlorat. Möjligen gränsen Hälsingland/Västernorrland (typ gnarp kanske?) kan vara tilltalande?😊

Låt för guds skull bli söderhamn!!!!
Tack för headsup! Jag personligen har endast kikat på Härnösand och uppåt (och lite smått på Sundsvall). Smart med att kolla lokaltidningarna, det ska jag göra när det närmar sig. Vet att det kan ske mer inbrott och sådant men förhoppningsvis så kommer mina hundar äta upp alla inbrottstjuvar. Och vad synd att det endast är slödder och knarkare, jag själv har inte ens provat att röka en cigarett. (Det luktar vidrigt så jag har valt att avstå.)

Vad trist om så är fallet, förhoppningsvis rycker folket där upp sig och hittar något större syfte med livet än att leva på psykosubstanser (eller vad samlingsnamnet kan vara). Västernorrland känns lockande!
Citera
2018-10-29, 19:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalyzzra
Jo, tittade precis in Umeås bostadspriser och de var väldigt höga om man ska bo i hus och nära staden. Tack för tipsen, jag ska kika. Och ja det har du nog rätt i. Jag hoppas på att alla dessa städer förbättrar sina kommunikationer sinsemellan så det blir lite mer "connected", men det kanske är bra som det är.


Tack för headsup! Jag personligen har endast kikat på Härnösand och uppåt (och lite smått på Sundsvall). Smart med att kolla lokaltidningarna, det ska jag göra när det närmar sig. Vet att det kan ske mer inbrott och sådant men förhoppningsvis så kommer mina hundar äta upp alla inbrottstjuvar. Och vad synd att det endast är slödder och knarkare, jag själv har inte ens provat att röka en cigarett. (Det luktar vidrigt så jag har valt att avstå.)

Härnösand är ju ganska slöddertät, men det finns ju bra områden också. Men det är ju bättre än bollnäs.. Sen är det ju så att du får mer slödder ju billigare man bor. Likväl som i Umeås ocker-priser så kan du få bosätta dig med akademiker som grannar. Även i luleå finns ju lite högre utbildningar pga LTU. Kollar man på hålor som härnösand, gävle, osv så är det lägre priser. Men allt det här gäller ju alla områden.

Skellefteå kan vara värt att kolla in. Visserligen ganska religösa invånare men annars trevligt. Skellefteå hamn kan man skippa.

Om jag var du så skulle jag lägga lite extra kraft på Umeå och Luleå, då du verkar jobba inom programmering. Jag kan tänka mig att det finns flest relevanta jobb i dessa städer då bara dessa städer har universitet. Möjligen Östersund och sundsvall som har mitt-universitetet. Jag har bekanta som flyttade norrut för ett gäng år sen, och dessa valde stad utifrån var de fick jobb.
__________________
Senast redigerad av Iclypso 2018-10-29 kl. 19:10.
Citera
2018-10-29, 19:36
  #17
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalyzzra
Jo, tittade precis in Umeås bostadspriser och de var väldigt höga om man ska bo i hus och nära staden. Tack för tipsen, jag ska kika. Och ja det har du nog rätt i. Jag hoppas på att alla dessa städer förbättrar sina kommunikationer sinsemellan så det blir lite mer "connected", men det kanske är bra som det är.


hahaha, ja du. Snuset verkar gå bra där iallafall.


Tack för headsup! Jag personligen har endast kikat på Härnösand och uppåt (och lite smått på Sundsvall). Smart med att kolla lokaltidningarna, det ska jag göra när det närmar sig. Vet att det kan ske mer inbrott och sådant men förhoppningsvis så kommer mina hundar äta upp alla inbrottstjuvar. Och vad synd att det endast är slödder och knarkare, jag själv har inte ens provat att röka en cigarett. (Det luktar vidrigt så jag har valt att avstå.)

Vad trist om så är fallet, förhoppningsvis rycker folket där upp sig och hittar något större syfte med livet än att leva på psykosubstanser (eller vad samlingsnamnet kan vara). Västernorrland känns lockande!

Västernorrland är fint. Kolla upp hus runt Sollefteå, kramfors o där omkring, där är det ännu billigare.

Hoppas du hittar rätt!
Citera
2018-11-02, 06:12
  #18
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Härnösand är ju ganska slöddertät, men det finns ju bra områden också. Men det är ju bättre än bollnäs.. Sen är det ju så att du får mer slödder ju billigare man bor. Likväl som i Umeås ocker-priser så kan du få bosätta dig med akademiker som grannar. Även i luleå finns ju lite högre utbildningar pga LTU. Kollar man på hålor som härnösand, gävle, osv så är det lägre priser. Men allt det här gäller ju alla områden.

Skellefteå kan vara värt att kolla in. Visserligen ganska religösa invånare men annars trevligt. Skellefteå hamn kan man skippa.

Om jag var du så skulle jag lägga lite extra kraft på Umeå och Luleå, då du verkar jobba inom programmering. Jag kan tänka mig att det finns flest relevanta jobb i dessa städer då bara dessa städer har universitet. Möjligen Östersund och sundsvall som har mitt-universitetet. Jag har bekanta som flyttade norrut för ett gäng år sen, och dessa valde stad utifrån var de fick jobb.
Tack så mycket för den nyttiga informationen! den kommer hjälpa mig väldigt mycket så jag uppskattar det. Och det låter klokt det som dina vänner gjorde, att se var de kan få jobb inom sin branch och söka det först.

Och du har rätt att jag arbetar med programmering och det enda jag vill ha utöver ett jobb är hundar och möjlighet till att odla.


Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Västernorrland är fint. Kolla upp hus runt Sollefteå, kramfors o där omkring, där är det ännu billigare.

Hoppas du hittar rätt!
Ja, jag är intresserad av Västernorrland då det verkar vara lite varmare där och det är förmodligen bättre för odlingen. Dock verkar det inte finnas så mycket programmeringsjobb så jag känner mig osäker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback