Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-28, 14:48
  #1
Medlem
Zalyzzras avatar
Jag bor för närvarande i stadstätort och nu när jag reflekterat så har jag kommit in på spåret av att prova bo mer norråt istället (om några år).
Vad jag ogillar med stadslivet:
  • Att trängas med folk som inlagd sill
  • Avgaser och att 2/10 står och bolmar var man än går (sistnämnda kanske är likadant överallt i Sverige...)
  • Att alla bussar inte har bälten
  • Att alla bostäder är så dyra

Hade gärna haft mer natur och att den var lättillgängligare. Arkitektur har också sin charm dock, men jag är mer för naturen. Mitt största intresse är hundar så jag vill ha hundar och bo nära en brukshundsklubb. Utöver detta vill jag gärna ha närhet till en mataffär som t.ex. Ica.

Jag vill odla också.

För ovanstående så hade en tomt i mitt framtida boende varit ett stort plus. Och nackdelen med att bo nära storstäder är att detta skulle vara så hiskeligt dyrt.

Så jag har spånat runt lite med tanken att flytta norråt och tittat lite på hemnet, min vän flyttade nyligen dit (inte norraste norrland eller så) och funderar på om jag kanske ska flytta till samma område som henne?

Det viktigaste är dock jobb. Att hitta ett jobb så jag kan försörja mig själv och det liv jag vill leva. Har kikat lite på Östersund och Örnsköldsvik (och närliggande ställen längsmed kusten). Jag tycker Östersund verkar vara väldigt dyrt och funderar om det är för att Åre ligger i närheten? (Jag är inte intresserad av skidor). Vill gärna att det inte ska vara för dyrt för jag vill ta så lite lån som möjligt.

Jag har utbildat mig till ingenjör med inriktningen data men känner mig inte särskilt duktig. Är öppen för ett jobb som jag skulle trivas i och t.ex. inte mår konstant dåligt av. Gör alltid mitt bästa och sköter mina tider.

Har ni tips på vad jag kanske skulle kunna bosätta mig för någonstans? Alla jobben som finns ute verkar kräva utbildning och programmeringsjobben verkar vara väldigt begränsat där uppe. Har ni förslag på vilka yrken jag kanske kan rikta mig in på?

Detta kanske är omöjligt att svara på men tänkte iallafall att jag ville fråga här. Blir lite matt av tankarna just nu, men om detta skulle bli verklighet så hade det varit riktigt kul.
Citera
2018-10-28, 14:54
  #2
Medlem
som somalier är det väl ingen svårighet att få vare sig jobb, toppenlgh och försörjning i övrigt, men mycket snööööö och kallt brr, nej inte och rekommendera.
Citera
2018-10-28, 15:53
  #3
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalyzzra
Alla jobben som finns ute verkar kräva utbildning och programmeringsjobben verkar vara väldigt begränsat där uppe.
http://portal.skelleftea.se/etablering-av-batterifabrik
Citera
2018-10-28, 16:05
  #4
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
http://portal.skelleftea.se/etablering-av-batterifabrik
Jobben kräver minst 5-7års erfarenhet och jag är gravt underkvalificerad tyvärr. Men det lät häftigt, tack.
Citera
2018-10-28, 16:28
  #5
Medlem
jagnickars avatar
Du kan inte tänka dig Bollnäs, Gävle eller Söderhamn då?
Citera
2018-10-28, 16:34
  #6
Medlem
Zalyzzras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Du kan inte tänka dig Bollnäs, Gävle eller Söderhamn då?
Jodå, det skulle säkert också gå bra
Citera
2018-10-28, 18:54
  #7
Medlem
Östersund är en fin stad, finns billiga området nära centrum som inte är alltför dyra
Citera
2018-10-28, 19:03
  #8
Medlem
Wretch32s avatar
Du är alldeles för långt ner Söderut i ditt ”norr tänk”, jag kan rekommendera att du kikar på både Luleå & Umeå😎👍 hehe

Mvh
Citera
2018-10-28, 19:10
  #9
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalyzzra
Jag bor för närvarande i stadstätort och nu när jag reflekterat så har jag kommit in på spåret av att prova bo mer norråt istället (om några år).
Vad jag ogillar med stadslivet:
  • Att trängas med folk som inlagd sill
  • Avgaser och att 2/10 står och bolmar var man än går (sistnämnda kanske är likadant överallt i Sverige...)
  • Att alla bussar inte har bälten
  • Att alla bostäder är så dyra

Hade gärna haft mer natur och att den var lättillgängligare. Arkitektur har också sin charm dock, men jag är mer för naturen. Mitt största intresse är hundar så jag vill ha hundar och bo nära en brukshundsklubb. Utöver detta vill jag gärna ha närhet till en mataffär som t.ex. Ica.

Jag vill odla också.

För ovanstående så hade en tomt i mitt framtida boende varit ett stort plus. Och nackdelen med att bo nära storstäder är att detta skulle vara så hiskeligt dyrt.

Så jag har spånat runt lite med tanken att flytta norråt och tittat lite på hemnet, min vän flyttade nyligen dit (inte norraste norrland eller så) och funderar på om jag kanske ska flytta till samma område som henne?

Det viktigaste är dock jobb. Att hitta ett jobb så jag kan försörja mig själv och det liv jag vill leva. Har kikat lite på Östersund och Örnsköldsvik (och närliggande ställen längsmed kusten). Jag tycker Östersund verkar vara väldigt dyrt och funderar om det är för att Åre ligger i närheten? (Jag är inte intresserad av skidor). Vill gärna att det inte ska vara för dyrt för jag vill ta så lite lån som möjligt.

Jag har utbildat mig till ingenjör med inriktningen data men känner mig inte särskilt duktig. Är öppen för ett jobb som jag skulle trivas i och t.ex. inte mår konstant dåligt av. Gör alltid mitt bästa och sköter mina tider.

Har ni tips på vad jag kanske skulle kunna bosätta mig för någonstans? Alla jobben som finns ute verkar kräva utbildning och programmeringsjobben verkar vara väldigt begränsat där uppe. Har ni förslag på vilka yrken jag kanske kan rikta mig in på?

Detta kanske är omöjligt att svara på men tänkte iallafall att jag ville fråga här. Blir lite matt av tankarna just nu, men om detta skulle bli verklighet så hade det varit riktigt kul.

Du kan ju bosätta dig en bit utanför. Ta Östersund som exempel.
Kör ett hus i Svenstavik, Brunflo eller Gällö.
Åker förbi dessa små orter någon gång varje år och det är inte långt till Östersund därifrån. Det finns matbutik och priserna är helt annorlunda.
Det samma borde gälla alla delar av landet, hitta ett ställe utanför en större stad. Då kan du pendla till jobbet på 30 minuter och bo billigt.
Citera
2018-10-28, 19:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Du är alldeles för långt ner Söderut i ditt ”norr tänk”, jag kan rekommendera att du kikar på både Luleå & Umeå😎👍 hehe

Mvh
Umeå ger förvånandsvärt lite per krona.

Tipsar om Luleå eller Övik, möjligen härnösand. Ju sämre kommunikationer och stadsegenskaper desto billigare..
Citera
2018-10-28, 21:30
  #11
Medlem
Äh vafan, kolla in Haparanda. Gå all in, inga halvmesyrer.
Citera
2018-10-28, 21:52
  #12
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Du kan inte tänka dig Bollnäs, Gävle eller Söderhamn då?

Läs lite på helahelsingland (eller vad fasen lokalblaskan hette?) så kan man läsa lite om hur det är i dom krokarna!
Sjukt nog tycker jag personligen att det mest BARA är slödder svartskinn och knarkare i dom krokarna.
Hälsingland är förlorat. Möjligen gränsen Hälsingland/Västernorrland (typ gnarp kanske?) kan vara tilltalande?😊

Låt för guds skull bli söderhamn!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback