Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-28, 15:41
  #25
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Du fick det först att låta som att du blivit headhuntad till en drömtjänst, men efter några inlägg låter det mest som att du är bekväm och snål.

Om du har fått ett så sjukt bra jobb på ett så sjukt stort företag så har de garanterat möjlighet att hjälpa dig att hitta ett boende snabbt.

Skulle du ha överdrivit historien en smula, så är Blocket det bästa tipset du kan få. Det läggs ut lägenheter hela tiden, så det är bara att börja bevaka och svara på annonser. Om du inte har något skumt i bagaget så bör du lätt fixa en tillfällig lägenhet på ett par veckor, förutsatt att du kan betala för dig.

Skulle du även ha överdrivit det ekonomiska så rekommenderar jag dig att kolla i grannstäder som Uppsala och Enköping. Det är 30-40 minuter med tåg och duger bra.
TS verkar vara en pajas.

Har man kapacitet att få en chefstjänst inom ett skitfint företag så är boendet det minsta problemet att lösa.
Citera
2018-10-28, 16:37
  #26
Medlem
Imirons avatar
Hyr in dig i andra hand någonstans. Om det inte är i centrala stockholm är det inte alls så dyrt. I värsta fall kan du hyra ett rum någonstans bara. Sedan köper du en lägenhet.
Citera
2018-10-28, 17:06
  #27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Du fick det först att låta som att du blivit headhuntad till en drömtjänst, men efter några inlägg låter det mest som att du är bekväm och snål.

Om du har fått ett så sjukt bra jobb på ett så sjukt stort företag så har de garanterat möjlighet att hjälpa dig att hitta ett boende snabbt.

Skulle du ha överdrivit historien en smula, så är Blocket det bästa tipset du kan få. Det läggs ut lägenheter hela tiden, så det är bara att börja bevaka och svara på annonser. Om du inte har något skumt i bagaget så bör du lätt fixa en tillfällig lägenhet på ett par veckor, förutsatt att du kan betala för dig.

Skulle du även ha överdrivit det ekonomiska så rekommenderar jag dig att kolla i grannstäder som Uppsala och Enköping. Det är 30-40 minuter med tåg och duger bra.

Ja, man kan förstås se det som en flerstegsraket också. Börja med något dyrt eller avlägset och sen om det blir något på jobbet på längre sikt så är det väl bara att byta upp sig. De flesta som bor i andra hand till ockerhyra gör det väl en kortare period, för att lösa den akuta situationen. Har man ett bra och välbetalt jobb med åtminstone ett par års horisont så finns det alla möjligheter att lösa situationen.
Citera
2018-10-28, 17:18
  #28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hej.

Ponera att det skulle vara så att man fått ett nytt chefsjobb på ett mångmiljardbolag som har sitt huvudsäte i centrala Stockholm. Ponera även att man skulle behöva ge besked senast tisdag 30/10 och att man sedan har 4 veckors uppsägningstid på nuvarande jobb. Ganska snabba puckar, med andra ord.

Med ovanstående i åtanke, hur hade ni gått till väga med bostad? Vad finns det för alternativ, med så kort varsel? Jag är öppen för pendling, ganska höga hyror (men inte enligt hur hyrorna för andra hand ligger i centrala Stockholm, dvs 17 - 20 000 kr/mån, jag skulle säga max 10 - 12 000 kr/mån), kanske till och med veckopendling, eller pendling något längre sträckor (10 mil enkel resa som mest).

Alla tips, rekommendationer på lägenhetssajter och liknande är välkomna!

Veckopendla och bo på hotell / AirBnB till att börja med, leta lägenhet utan desperation och köp när du hittar rätt.
Citera
2018-10-28, 17:20
  #29
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, man kan förstås se det som en flerstegsraket också. Börja med något dyrt eller avlägset och sen om det blir något på jobbet på längre sikt så är det väl bara att byta upp sig. De flesta som bor i andra hand till ockerhyra gör det väl en kortare period, för att lösa den akuta situationen. Har man ett bra och välbetalt jobb med åtminstone ett par års horisont så finns det alla möjligheter att lösa situationen.
Exakt. Det fantastiska jobbet tycks involvera provanställning, så man bör vänta ut den innan man börjar tänka permanent. Om det nu är ett rent drömjobb så är det knappast någon stor uppoffring att betala 15.000 i hyra eller ha en timmes resväg till jobbet i några månader.
Citera
2018-10-28, 17:28
  #30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Exakt. Det fantastiska jobbet tycks involvera provanställning, så man bör vänta ut den innan man börjar tänka permanent. Om det nu är ett rent drömjobb så är det knappast någon stor uppoffring att betala 15.000 i hyra eller ha en timmes resväg till jobbet i några månader.

Nä, jag som inte ens har något fläskigt chefsjobb skulle inte ha några större problem att klara 15 000 och mer därtill i månaden. Särskilt om jag visste att det var en begränsad tid. Tråkig utgift, absolut, men inget som skulle hindra mig att ta ett karriärsteg exempelvis. TS verkar inte ha några enorma utgifter i övrigt dessutom, ingen bil exempelvis.
Citera
2018-10-28, 18:20
  #31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Skabbigt vandrarhem för 500 kr/natten = ca 12 500 kr/mån.
+ 4 - 5 000 kr/mån för SJ-pendlingskort.
+ 8 000 kr/mån för den hyra på den lägenhet som jag har idag.
= Inte aktuellt. Jag kan istället hyra nån vräkig lya för 25 000 kr/mån och ändå gå "med vinst" i sådant fall, men totalt sett otroligt mycket back jämfört med vad mina utgifter säger idag. Dåligt, med andra ord.
Generator Hostel ligger i Vasastan och har från 163 kr/natten i delad sovsal med våningssängar.
Din nuvarande lägenhet hyr du ut i 2'a hand.
Citera
2018-10-28, 20:39
  #32
Medlem
Köp en skåpbil och se till att du får egen parkering genom jobbet så kan du väl bo i den?
Är 12 lax din smärtgräns så skulle jag nog säga att skåpbil är ditt bästa alternativ.. Kolla bara så att du får tillgång till el så kan du grilla mackor på kupévärmaren.
__________________
Senast redigerad av StationOdenplan 2018-10-28 kl. 20:41.
Citera
2018-10-28, 22:17
  #33
Medlem
526s avatar
Bostad direkt.
https://www.bostaddirekt.com/Private...me&sortDir=asc

Men annars veckopendla och jobba på tåget + bo på Generator.
__________________
Senast redigerad av 526 2018-10-28 kl. 22:19.
Citera
2018-10-29, 13:18
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bad.Ass.Bitch
Det löser sig med allt! Ta jobbet och sök 2:a hands bostad... finns utan problem bostäder runt 10000kr... sen om 1-2 år köper du något eget

Japp. Jag tackade ja och improviserar lite!
Citera
2018-10-30, 09:28
  #35
Medlem
semiproffss avatar
Jag har vänner/fd kollegor som blivit erbjudna och blivit erbjudna jobb på stora miljardföretag med pendling och där erbjuder dom stora miljardföretagen hotell i veckorna så det borde ju inte vara omöjligt för dig.

Annars är det inte långt att pendla från västerås, enköping, uppsala etc... Ca 1 timme med tåg och man kan sitta och jobba på tåget.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback